جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۵۵۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ساعت ۹:۲۴
گزارش عصراترک از بررسی مشکلات خانواده زندانیان؛

رنج نان و مشقت بدست آوردن درآمد حداقلی/وزش نسیم مهر خیرخواهان به منازل خانواده زندانیان

پنج خرداد یادآور آن است که مسئولین و مردم نسبت به خانواده های زندانیان، مسئولیت اجتماعی دارند که اگر این خانواده ها حمایت نشوند و جامعه وضعیت شرایط خاص آنها را درک نکند، شاید بروز جرایم و آسیب های اجتماعی دیگری را به همراه داشته باشد و شیرازه خانواده به طور کلی از هم بپاشد.
رنج نان و مشقت بدست آوردن درآمد حداقلی/وزش نسیم مهر خیرخواهان به منازل خانواده زندانیان,

به گزارش عصراترک، امروز پنج خرداد ماه در تقویم خورشیدی ایران روز نسیم مهر ( روز حمایت از خانواده زندانیان) نام گرفته است.

روزی که یادآوری می کند فقر، ریشه و مادر بروز جرایم و زندانی شدن مجرمان است همچنین روزی که یادآوری می کند وقتی سرپرست خانواده ای به علت ارتکاب به جرم زندانی می شود، اعضای خانواده او تا به چه حدی متحمل فشارهای معیشتی، فرهنگی و اجتماعی می شوند.

البته بار دو چندان این فشارها بر دوش نان آور بعدی خانواده ( شاید مادر، شاید پسر و شاید دختر خانواده) قرار می گیرد که اگر قوی نباشند و روزنه ای برای گذران زندگی دست و پا نکنند، قطعا آسیب های جدی تری می بینند.

شاید این روزنه، انجام کارگری، مستخدمی حتی زباله گردی با حداقل عایدی باشد و یا شاید اشتغال خانگی و کارآفرینی و شاید هم متکی شدن به دریافت یارانه و دریافت کمک های نیکوکارانه و مومنانه.

هر چه که باشد، رفع دغدغه نان، پوشاک و کفش، اولویت اصلی خانواده زندانیان است که باید حل شوند.

اما در این میان، پنج خرداد تاکید می کند که حکومت و مردم نسبت به این خانواده های بی پناه، مسئولیت اجتماعی دارند تا بیش از آن به زمین نخورند که اگر حمایت نشوند و جامعه وضعیت شرایط خاص آنها را درک نکند، شاید بروز جرایم و آسیب های اجتماعی دیگری را به همراه داشته باشد و شیرازه خانواده به طور کلی از هم بپاشد.

با این وجود، فعالیت موسسات نیکوکاری، اقدامات انجمن حمایت از خانواده زندانیان و نهادهای خدمات رسان از جمله کمیته امداد و همکاری هیات های ورزشی در زمینه برگزاری مراسم های گلریزان در حمایت از این خانواده ها در حد توان، گویای آن است که حواس جامعه به این خانواده ها هست و مسئولیت اجتماعی، ضرورتی است که فراموش نمی شود.

اما مهمتر آن است که ریشه فقر مالی، فرهنگی و اجتماعی خشک شود تا همه از یک زندگی عادی با کمترین دغدغه بهره مند شوند.

 

خانواده زندانیان گرفتار دغدغه نان و در معرض آسیب های اجتماعی

در همین باره، یک فعال اجتماعی و عضو یک گروه مردم نهاد در خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک در زمینه مشاهدات خود از وضعیت خانواده زندانیان عنوان کرد: فقر عامل اصلی در روی آوردن اشخاص به اعمال و رفتار غیر قانونی و در نهایت زندانی شدن آنان است.

این فعال اجتماعی گفت: در مرکز خراسان شمالی بیشتر اشخاصی که زندانی می شوند حاشیه نشین هستند.

وی افزود: هنگامیکه سرپرست خانوار زندانی می شود، خانواده آنان علاوه بر دغدغه نان، در معرض تهدیدات آسیب های اجتماعی نیز قرار می گیرند.

این فعال اجتماعی خاطرنشان کرد: عده ای نیز برای گذراندن زندگی و تامین معاش خود حتی زباله گردی می کردند.

با این وجود، وی عنوان کرد: انجمن حمایت از خانواده زندانیان در مرکز استان در زمینه های معیشتی و رفع دیگر نیازهای آنان برای این خانواده ها بسیار تلاش می کنند اما توان مالی این انجمن ها نیز محدود است که بتوانند از پس رفع بسیاری از مشکلات آنان برآیند.

 

همکاری موسسات نیکوکاری با انجمن حمایت از خانواده زندانیان برای کاهش آلام خانواده زندانیان

یک فعال اجتماعی دیگر و مدیر یک موسسه نیکوکاری در استان نیز بیان کرد: فقر معیشتی و مستاجر بودن مهمترین مشکلات خانواده زندانیان است که با آن دست و پنجه نرم می کنند.

این فعال اجتماعی گفت: این خانواده ها با قناعت روزگار می گذرانند.

وی افزود: با توجه به اینکه سرپرست خانواده زندانی است، احوال روحی و روانی اعضای خانواده زندانیان نیز خوب نیست.

وی تصریح کرد: موسسات نیکوکاری استان نیز از طریق دریافت کمک های مردمی و اختصاص این کمک ها به خانواده زندانیان تلاش می کنند تا باری از دوش زندگی آنان را بردارند.

این فعال اجتماعی افزود: موسسات نیکوکاری با انجمن حمایت از خانواده زندانیان استان در تعامل هستند تا با همکاری یکدیگر دغدغه های مهم آنان را رفع کنند.

 

 تامین نیازهای اصلی خانواده زندانیان با مشارکت نیکوکاران

یک فعال رسانه ای و عضو یک موسسه نیکوکاری در خراسان شمالی نیز اظهار کرد: خانواده زندانیان علاوه بر دغدغه نان، متحمل نگاه ها و فشارهای اجتماعی از سوی نزدیکان و همسایگان خود می شوند.

این فعال رسانه ای و اجتماعی افزود: تحمل این فشارها، آنان را پژمرده کرده و پژمرده می کند.

وی خاطرنشان کرد: شاهد بوده ام که عده ای از اعضای خانواده زندانیان مجبور شده اند برای داشتن یک آب باریکه درآمدی با حداقل دستمزدها کار کنند.

وی افزود: این مسئله را با معاون امور اجتماعی استانداری نیز در میان گذاشتم که کمک کنند تا یک شرکت تعاونی برای اشتغالزایی آنان تاسیس و راه اندازی شود اما تا به کنون هیچ اقدام و پاسخ مثبتی از سوی این معاونت را شاهد نبودم.

با این وجود، این فعال رسانه و اجتماعی تصریح کرد: شیوع بیماری کرونا در کشور و استان زمینه ساز آغاز یک فعالیت اجتماعی و فرهنگی منسجم شد که کمک های مومنانه نام داشت و تا به امروز نیز این فعالیت فرهنگی ادامه داشته است.

وی گفت: نیکوکاران پای کار آمدند و تا به امروز نیز پای کار مانده اند.

این فعال رسانه و اجتماعی بیان کرد: از محل دریافت کمک های مومنانه نیکوکاران توانستیم تا حدودی خوراک، کیف و کفش مورد نیاز برای این خانواده ها را تامین و تقدیم آنان کنیم.

در عین حال، وی تاکید کرد: حمایت از خانواده زندانیان در استان محروم خراسان شمالی به اختصاص اعتبارات ویژه دولتی نیاز دارد که توجه به این امر بسیار ضروری است.

امیرآبادی، رییس هیات ورزش های زورخانه و کشتی پهلوانی استان نیز عنوان کرد: این هیات در تعامل با اداره کل امور زندان های استان در زمینه برگزاری مراسم های گلریزان به منظور جمع آوری کمک های نقدی برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و حتی جمع آوری بسته های معیشتی برای خانواده زندانیان همکاری می کند.

 

830 خانواده زندانی استان، تحت پوشش

محمد اسماعیل حاتمی، رییس مرکز امور خدمات اجتماعی و مراقبت های بعد از خروج زندان های خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: در خراسان شمالی سه زندان واقع در شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین مستقر هستند که در حال حاضر یک هزار و 800 نفر زندانی در این سه زندان دوره محکومیت خود را سپری می کنند.

حاتمی گفت: 50 نفر از این زندانیان ( معادل سه درصد) زن و مابقی مرد هستند.

وی با بیان اینکه سطح تحصیلات بیشتر این زندانیان کم سواد و کمتر از دیپلم است، عنوان کرد: جرایم آنان در زمینه های مواد مخدر، سرقت، ضرب و جرح، کلاه برداری و دیگر جرایم عمومی هستند.

رییس مرکز امور خدمات اجتماعی و مراقبت های بعد از خروج زندان های خراسان شمالی افزود: بیشتر زندانیان استان به علل انجام خرید و فروش مواد مخدر و سرقت زندانی شده اند.

وی در ادامه با تصریح بر این مطلب که بیشتر زندانیان استان، سرپرست خانواده هستند، گفت: بیشتر این زندانیان جزو دهک های ضعیف جامعه، حاشیه نشین و مستاجر هستند.

حاتمی با تاکید بر این نکته که با زندانی شدن سرپرست خانواده، اعضای خانواده آنان نیز در زمینه های مختلف معیشتی، فرهنگی، اجتماعی و تحصیلی تحت تاثیر قرار می گیرند، عنوان کرد: در زندان، مددکاران با ورود زندانی، اطلاعات لازم را از وضعیت خود زندانی و خانواده آنان دریافت و ثبت می کنند.

وی گفت: هر خانواده زندانی که در شرایط مناسبی قرار نداشته باشند، اداره کل امور زندان های استان، این خانواده ها را به انجمن حمایت از خانواده زندانیان شهرستان های بجنورد، شیروان و اسفراین همچنین به اداره کل کمیته امداد استان معرفی می کنند تا تحت پوشش حمایت های آنان قرار بگیرند.

رییس مرکز امور خدمات اجتماعی و مراقبت های بعد از خروج زندان های خراسان شمالی گفت: در حال حاضر در شهرستان بجنورد 380 خانواده زندانی، در شهرستان شیروان 250 خانواده زندانی و در شهرستان اسفراین نیز 200 خانواده زندانی تحت پوشش انجمن حمایت از زندانیان سه شهرستان و کمیته امداد استان قرار دارند که البته هر ساله تعداد این خانواده ها تغییر می کند.

وی خاطرنشان کرد: خانواده های تحت پوشش کمیته امداد ماهیانه حقوق دریافت می کنند.

حاتمی گفت: انجمن های حمایت از خانواده زندانیان استان نیز به صورت هیات مدیره ای در شهرستان ها اداره می شوند که با انجام فعالیت های اقتصادی و جذب کمک های مردمی به خانواده زندانیان استان کمک می کنند.

در عین حال، وی به همکاری ستاد اجرایی فرمان امام،گروه های جهادی سپاه پاسداران استان، موسسات خیریه و نیکوکاران برای حمایت از خانواده زندانیان استان نیز اشاره و اظهار کرد: در سال 1400 ستاد اجرایی فرمان امام 800 فقره سبد کالا، نهاد سپاه پاسداران نیز یک هزار و 200 فقره سبد کالا به خانواده زندانیان تقدیم کردند.

رییس مرکز امور خدمات اجتماعی و مراقبت های بعد از خروج زندان های خراسان شمالی یادآور شد: انجمن حمایت از زندانیان استان با مشارکت خیران هر ساله در مناسبت های مختلف غذای گرم میان خانواده زندانیان استان توزیع می کند.

وی افزود: موسسات خیریه و نیکوکاران در زمینه تامین برخی از لوازم خانگی برای این خانواده ها همچنین خرید چرخ خیاطی برای اشتغال همسران زندانی مشارکت کرده اند.

حاتمی یادآور شد: این اقدامات نیکوکارانه و حمایتی از سوی نهادها و خیران هر ساله انجام می شود که تا به هر میزان این حمایت ها جذب شوند، بخشی از بار مشکلات این خانواده ها نیز کاسته می شود.

وی در بخش دیگری از سخن خود، درباره اشتغال زایی برای خانواده زندانیان نیز اظهار کرد: کمیته امداد استان که دارای واحد اشتغال است در زمینه تولید و فروش محصولات اعضای خانواده زندانیان که توانمند در انجام فعالیت های اقتصادی هستند، پشتیبانی می کند.

افزون بر این، وی با اشاره به اینکه 80 درصد از جمعیت زندانی استان در داخل و خارج از محیط زندان اشتغال دارند، گفت: آنان با توجه به ساعات کاری و حجم کاری که انجام می دهند، دستمزد دریافت می کنند که این دستمزد برای خانواده زندانیان نیز صرف می شود.

وی در ادامه درباره حمایت های اجتماعی و فرهنگی از این خانواده ها نیز بیان کرد: اداره کل امور زندان های استان به همراه اعضای انجمن حمایت از خانواده زندانیان، مدیر کل کمیته امداد و دیگر مسئولان اجرایی و قضایی استان هر هفته از خانواده زندانیان دیدار می کنند.

در عین حال، رییس مرکز امور خدمات اجتماعی و مراقبت های بعد از خروج زندان های خراسان شمالی افزود: مددکاران اداره کل امور زندان های استان به طور مستمر با خانواده زندانیان در ارتباط هستند و مشکلات آنها را در زمینه های تحصیل فرزندانشان، ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره ای را پیگیری می کنند.

وی افزود: چهارشنبه هر هفته نیز در داخل زندان های استان به خانواده های زندانیان خدمات روانشناسی و مهارت های سبک زندگی ارائه می شوند.

علاوه بر این، حاتمی یادآور شد: انجمن حمایت از زندانیان سه شهرستان نیز خدمات لازم را برای ادامه تحصیل فرزندان موفق این خانواده ها ارائه می دهند.

انتهای پیام/سمانه قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک