شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۵۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ - ساعت ۱۲:۲۳
گزارشی از بررسی وضعیت واکسن های داخلی در کشور؛

بدعهدی وزارت بهداشت در حمایت از تولیدکنندگان واکسن ایرانی؛ از عدم پرداخت مطالبات تا سکوت در برابر صادرات

واکسن سازهای داخلی که در روزهای بحرانی کرونا، با اولویت قرار دادن سلامت مردم نسبت به تولید واکسن های ایرانی اقدام کردند، امروز در سایه عدم حمایت های مالی و سکوت کشور در رابطه با صادرات گلایه مندی های زیادی را برای این صنعت به همراه داشته است.
بدعهدی وزارت بهداشت در حمایت از تولیدکنندگان واکسن ایرانی؛ از عدم پرداخت مطالبات تا سکوت در برابر صادرات,

به گزارش خبرنگار عصراترک، در آغازین روزهای تابستان سال 1400، پیک جدید کرونا تحت عنوان پیک پنجم با شدت و سرعت بالای همه گیری و فوت، خانواده های زیادی را در داغ عزیزانشان به سوگ نشاند و آمار فوتی ها تا روزانه 700 نفر در کشور نیز رسید.

اما با روی کار آمدن دولت جدید، سلامت مردم به اولویت اول کشور تبدیل شد و با اوج گیری تولیدات واکسن ایرانی و سرعت گرفتن واردات واکسن های خارجی، وضعیت کشور آرام شد و در حال حاضر که کمتر از دو ماه از سال 1401 می گذرد، فوتی های کرونایی در کشور به صورت روزانه کمتر از 20 نفر رسیده است که قطعا این اختلاف آمار، نتیجه واکسیناسیون همگانی بوده است.

در حال حاضر هفت واکسن تولید داخل در سبد واکسیناسیون کشور جا دارد، به گونه ای که متاسفانه رسانه ملی و تبلیغات در تشویق مردم به تزریق دوز سوم واکسن به شدت رها شده و همین خود باعث رسوب واکسن های تولیدی و وارداتی در انبارها شده است.

در شرایطی که تولیدکنندگان واکسن داخلی با تمام قدرت پای کار آمدند تا سلامتی مردم را حفظ کنند و  وزارت بهداشت حمایتش را از آنها اعلام کرد، تا تمام سعیشان را در حوزه صادرات به کار گیرند و نسبت به تولیدات تحویل گرفته شده، تعهدنامه امضا کردند، اما در وضعیت آرام کرونا در جامعه در مقابل تعهد داده شده، ریالی واریز نشد، از طرفی با واردات واکسن های خارجی، واکسن های تولید شده انبارها در آستانه انقضا قرار گرفته اند.

 

نباید زیرساخت های تولید واکسن را در کشور رها کرد

براین اساس، مسئولان هفت شرکت تولیدکننده واکسن با حضور در جلسه کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت مجلس در اردیبهشت ماه سال جاری، از عدم حمایت های دولت انتقاد و تاکید کردند: استراتژی کشور باید این باشد که واکسن سازها از این فضا خارج نشوند و باید آماده مقابله با ویروس های جدید باشیم دولت باید برای نگاهداشت واکسن هزینه کند و نباید زیرساخت های تولید واکسن رها شود.

عبدالحسین روح الامینی، رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان در این نشست، گفت: واکسن سازهای داخلی با همت و تلاش سعی کردند نیاز داخل را برطرف کنند و قرار شد دولت واکسن را پیش خرید و از آن ها حمایت کند اما متاسفانه نه تنها این کار انجام نشد بلکه طلب آن ها را پرداخت نکرده و ما به این موضوع ورود و حتی از تریبون مجلس مطرح خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نباید سرمایه ها و نیروی انسانی را تلف کنیم بلکه باید از آن ها حمایت کرد،افزود: باید آماده مقابله با ویروس های جدید باشیم و نباید زیرساخت های تولید واکسن را رها کرد، البته می توان واکسن را تهاتر کرد و این کار دستگاه دیپلماسی است و دولت باید برای نگهداشت صنعت واکسن هزینه کند.

 

تولید 48 میلیون دوز واکسن داخلی در کشور

پروفسورعلی کرمی، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و مهندس بیولوژیک و ژنتیک واکسن های نوین و ژنتیکی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در این باره گفت: کاهش فوتی های کرونایی از روزانه 700 نفر به کمتر از 20 نفر در واقع تاثیر سرعت بخشی در امر واکسیناسیون در داخل کشور بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هفت واکسن ایرانی در سبد واکسیناسیون کشور جای دارد، ادامه داد: واکسن برکت، پاستوکووک، رازی، فخرا، نورا و اسپایکوژن واکسن های تولید داخلی هستند که تاکنون 48 میلیون دوز از آنها تولید و تحویل وزارت بهداشت شده است.

کرمی با اشاره به اینکه در مجموع 226 میلیون دوز واکسن در کشور ایران مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: از این آمار 178 میلیون دوز واکسن های خارجی و وارداتی و 48 میلیون دوز واکسن داخلی بوده است.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با اشاره به اینکه در حال حاضر 50 میلیون دوز در انبار ذخیره سازی موجود است، افزود: لازم به ذکر است که براساس آخرین آمار در سال گذشته، میزان تولید واکسن های داخی برکت 14 میلیون دوز، پاستوکووک 10 میلیون دوز، رازی پنج میلیون دوز، نورا پنج میلیون دوز، فخرا 465 هزار دوز، اسپایکوژن نیز که فناوری خارجی داشته و در داخل کشور تولید شده، هشت میلیون و 300 هزار دوز بوده است.

 

 

اعلام آمادگی تولیدکنندگان داخلی واکسن برای تولید 33 میلیون دوز دیگر

این کارشناس مسئول با بیان اینکه واکسن های تولید داخل به وزارت بهداشت تحویل و در سبد واکسیناسیون جای گرفتند و مورد استفاده واقع شده است، گفت: همچنین تولیدکنندگان واکسن داخلی برای سال جدید نیز اعلام آمادگی کردند و در مجموع می توانند 33 میلیون دوز واکسن دیگر را تولید و تحویل دهند.

کرمی یادآور شد: نکته قابل توجه این است که متاسفانه به دلیل بدعهدی وزارت بهداشت، تولیدکنندگان واکسن به شدت گلایه مند هستند و تبلیغ ضعیف یا در واقع رهاشدگی اغناسازی مردم به تزریق واکسن،  باعث شده که تنها 50 درصد از مردم دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند، در حالی که در جمعیت بالای 12 سال 90 درصد واکسینه شده اند.

 

بدعهدی وزارت بهداشت در عدم پرداختی به تولیدکنندگان واکسن های داخلی

وی گفت: لازم به ذکر است که تولیدکنندگان واکسن، براساس تعهدنامه ای که بین آنها و وزارت بهداشت بسته شده، اقدام به تولید و تحویل واکسن کرده اند، در حالی که متاسفانه هیچ مبلغی به آنها پرداخت نشده است.

کرمی خاطرنشان کرد: در شرایط بحرانی کرونا در کشور، بسیاری از تولید کنندگان واکسن با گذاشتن انرژی، وقت و هزینه های بالا اقتصادی، در شرایطی که حتی پروژه های دیگر را تعطیل کردند تا به روند به تولید واکسن کرونا سرعت ببخشند، امروز مورد بی توجهی وزارت بهداشت واقع شده اند و در شرایط فعلی که جو کرونا آرام شده و قطعا این وضعیت تحت تاثیر واکسیناسیون سراسری بوده، دانشمندان را رها کرده اند.

این کارشناس مسئول با اشاره به اینکه وعده هایی از سمت وزارت بهداشت و برای فراهم سازی شرایط صادرات واکسن به خارج کشور داده شده بود، گفت: این در حالی است که تاکنون تنها 400 هزار دوز واکسن برکت صادر شده است.

 

سکوت وزارت خارجه در راستای صادرات واکسن ایرانی

کرمی اظهار داشت: موضوع اصلی که باید به آن توجه شود این است که چرا وزارت امور خارجه، دیپلماسی و اتاق بازرگانی در حوزه صادرات واکسن ایرانی ورود جدی نمی کنند و سکوت کردند و حرکتی از آنها دیده نمی شود.

مهندس بیولوژیک و ژنتیک واکسن های نوین و ژنتیکی با اشاره به اینکه دانشمندان و پژوهشگران ایرانی در شرایط بحرانی با اولویت قرار دادن تولید واکسن کرونا، با همت پای کار ماندند، گفت: این در حالی است که متاسفانه در شرایط کنونی که حدود 50 میلیون دوز واکسن در انبارهای کشور ذخیره شده، مسئولان به فکر واردات واکسن از خارج کشور هستند، که غیر قابل پذیرش است.

کرمی گفت: به این دلیل که پروتکل های خارج کشور، امنیت واکسن داخلی را نپذیرفته اند، گروهی از واکسن ها وارد می شود، اما توجیه پذیر نیست که حجم واردات بیشتر از این میزان باشد.

این کارشناس مسئول با اشاره به اینکه قطعا کشور ایران با نخریدن واکسن می تواند زمینه نوعی تحریم را برای خارج کشور ایجاد کند، گفت: دولت فعلی که دولتی انقلابی است باید از تولید داخل حمایت کند.

 

عدم حمایت از واکسن داخلی کرونا، ضربه بزرگی به صنعت واکسن سازی کشور می زند

مهندس بیولوژیک و ژنتیک واکسن های نوین و ژنتیکی با بیان اینکه واکسن بحث فوق العاده استراتژیکی است، گفت: دست یابی دانشمندان ایرانی به علم تولید هفت واکسن با پلتفورم های مختلف قطعا شایسته است، هر چند کشور تحت تاثیر تحریم ها، با مشکل تامین منابع مالی مواجه است، اما امنیت جانی مردم نباید دست کم گرفته شود.

وی گفت: در شرایط روزهای بحرانی تمام منابع پای کار بودند و تولید می کردند، اکنون که وضعیت آرام است، نه صادراتی در کار است و نه مبلغ واکسن های خریداری شده واریز می شود و قطعا این می تواند ضربه بزرگی به صنعت واکسن کشور وارد کند.

کرمی بیان داشت: این نکته باید درنظر گرفته شود که با ضربه خوردن به صنعت واکسن کشور و ایجاد جو بی اعتمادی، اگر پاندمی دیگری وارد کشور شود، تولیدکنندگان واکسن دیگر اقدامی نخواهند داشت.

وی یادآور شد: به دلیل مشکل ایجاد شده باید مجلس شورای اسلامی و اساتید دانشگاهی ورود و مطالبه کنند تا این صنعت دچار مشکل نشود.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی 

انتهای پیام/ 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک