جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۵۱۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ساعت ۱۳:۵
گزارشی از وضعیت توزیع قیر رایگان؛

قصه پر سر و صدای قیر رایگان/ نظارت ها بر توزیع تا چه حدی واقعی است؟

یکی از مشکلات اساسی مناطق حاشیه ای شهرها، وضعیت نامناسب تردد آنها است که در روزهای معمولی گردو خاک و در روزهای بارانی گل و لای را با آنها همراه می کند، اختصاص سهمیه قیررایگان با اولویت مصرف در این محلات در سال آینده روزنه امیدی برای پایان این مشکلات است به شرطی که به درستی انجام شود.
قصه پر سر و صدای قیر رایگان/  نظارت ها بر توزیع تا چه حدی واقعی است؟,

به گزارش عصراترک، سالیان گذشته با رشد شتابان شهرنشینی بسیاری از مردم به علت فراهم نبودن شرایط اقتصادی مناسب و بیکاری در روستاها و شهرهای کوچک، به شهرها و کلان شهرها مهاجرت کردند و حواشی شهرها را ایجاد کردند و این حاشیه نشینی ها با خود معضلات و مشکلاتی را ایجاد کرد.

بحث حاشيه نشيني كه مطرح مي شود تمام نگاه ها به حواشي شهرها و نابساماني هاي موجود در آن معطوف مي شود و آلودگي هاي بصري موجود در اين مناطق نيز به ذهن مي رسد اما حاشيه نشيني به تدريج تبديل به يك معضل اجتماعي شده كه بايد تدبيري براي سامان دهی آن انديشيده شود.

متاسفانه با شکل گیری مناطق حاشیه و کم برخوردار طی سال های اخیر، مردم ساکن در این محلات که بیشتر اقشار ضعیف و آسیب پذیر هستند با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

یکی از معضلات این محلات موضوع مسیرهای تردد و وضعیت کوچه هایی است که بعد از هر بارندگی رفت و آمد مردم را به شدت دشوار و در برخی مناطق غیرممکن می سازد.

اما روزنه امیدی که امسال برای این مناطق ایجاد شده است، قیر رایگانی است که به شهرداری ها اختصاص پیدا کرده و می توان با یک برنامه ریزی درست، وضعیت مناطق حواشی شهر را بهبود بخشید.

متاسفانه هر ساله در بسیاری از استان ها با تخصیص قیر رایگان، حاشیه هایی ایجاد می شود که به جای بهبود بخشیدن مناطق حواشی شهر و اولویت دار شهری، گاهی مشاهده می شود که یا در محل های باید مصرف نمی شود و گاها هم سود فروش آنها سر از جیب مسئولان در می آورد، براین اساس نیاز به نظارت های سفت و محکمی است که اجازه این چنین خیانت های را به صفر برساند.

 

اختصاص قیر رایگان با اولویت مناطق محروم و حاشیه ای

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، طی خبری در ماه گذشته از تامین قیر رایگان با اولویت مناطق محروم و تخصیص سه هزار میلیارد تومان از منابع شرکت نفت برای گازرسانی مناطق محروم خبر داد و گفت: به موجب این موافقت اعضا وزارت نفت مکلف شد تا معادل ۱۵۰ هزار میلیارد ریال نفت خام مازاد بر سقف منابع را به صورت ماهانه در اختیار پالایشگاه‌ها قرار دهد که  براساس تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، مواد اولیه قیر با اولویت مناطق محروم تحویل دستگاه‌های اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه سهمیه دستگاه‌های اجرایی به شرح زیر بود، گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها ۲۰ درصد، وزارت راه و شهرسازی برای آسفالت راه‌های فرعی و روستایی و روکش آسفالت شبکه راه‌های اصلی، فرعی، معابر محلات هدف بازآفرینی شهری و طرح‌های مسکن مهر و مسکن ملی و جاده‌های عشایری ۴۸ درصد، وزارت آموزش و پرورش برای سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور برای نوسازی مدارس ۶ درصد، وزارت کشور برای آسفالت معابر شهرها از طریق سازمان ذی‌ربط ۱۷ درصد، بسیج سازندگی برای آسفالت راه‌های بین مزارع، پاسگاه‌ها و پایگاه‌ها ۶ درصد، نیروهای مسلح (ارتش) ۲ درصد در نظر گرفته شد.

 

 

وعده هایی که بعد از انتخابات بر زمین می ماند

کوهستانی، یکی از ساکنان محله ناظر آباد بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: هر دوره که نزدیک به انتخابات نمایندگان مجلس و شوراهای شهر می شود، برای کسب رای به محلات پایین شهر می آیند و مردم با اعتماد به صحبت های آن و وعده هایی که می دهند، رای شان را به صندوق می اندازند، اما بعد از اینکه رای می آورند تا دوره بعدی دیگر خبری از آنها در این محلات دیده نمی شود.

وی در حالی که از مسئولان به شدت گلایه مند بود، گفت: بیشترین قشری که در این محلات زندگی می کنند، خانواده های ضعیف هستند که وضعیت زندگی نامناسبی دارند و رسیدگی  هایی که نمی شود، دل مردم را به درد آورده است.

 

بی کیفیت بودن آسفالت ها و تکرار هر ساله ترمیم مسیرها

محمدزاده، یکی از ساکنان صندل آباد بجنورد در ادامه در گفتگو با خبرنگار عصراترک گفت: از وعده های مسئولان خسته شده ایم، هر سال می آیند و یک گوشه کوچک کار را پیش می برند و رها می کنند، آسفالت هایی که برای ترمیم مسیرها می آورند هیچ کیفیتی ندارد و بعد از یک سال با یک بارش باران از بین می رود و هر سال این کار تکرار می شود.

وی ادامه داد: مردم از مسئولان انتظار دارند، ای کاش مسئولان هم بیشتر به فکر مردم بودند و در روزهایی که باران می بارید برای چند دقیقه در کوچه های این محلات قدم می زدند تا درد های مردم را به صورت کامل درک کنند.

 

اختصاص 600 تن قیر رایگان به شهرداری بجنورد در سال جاری

محمدعلی کشمیری، معاون فنی و امور زیربنایی شهرداری بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک  در رابطه با قیررایگانی که به شهرداری ها اختصاص پیدا کرده است، اظهار داشت: از محل های مختلفی قیر رایگان در اختیار شهرداری ها قرار داده می شود که این محل ها از سمت راه و شهرسازی و استانداری است که حوزه راه و شهرسازی بیشتر در حوزه باز آفرینی شهری به شهرداری تعلق می گیرد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه محلات هدف در حواشی شهر، مناطق کم برخوردار و سکونت گاه های غیر رسمی زیادی در بجنورد هستند، از سمت استانداری، قیرهای اختصاص یافته از سمت سازمان شهرداری ها، به شهردار داده می شود.

کشمیری با بیان اینکه تاکنون از سمت دفتر امور شهری استانداری حواله 600 تنی قیر رایگان دریافت شده است، گفت: براین اساس 17 سرویس حدود 400 تن حمل شده و مابقی نیز به مرور طی روزهای آینده جابجا می شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: 110 تن ثبت شده که مربوط به اعتبارات سال 99 بوده که برای ساماندهی، سکونت گاه های غیررسمی تحت عنوان اعتبارات بازآفرینی باید به شهرداری تحویل داده می شد که به دلیل محقق نشدن در سال گذشته، امسال در قالب 20 هزار مترمکعب آسفالت، برای محلات هدف از محل بازآفرینی و اداره کل راه و شهرسازی اجرایی خواهد شد.

این مقام مسئول یادآور شد: علاوه بر این محموله قیر رایگان به صورت مشخص برای معابر شهرک گلستان، از محل مطالبات شهرداری در اداره کل راه و شهرسازی باید پرداخت و تحویل داده شود که در این بخش تاکنون هیچ کاری صورت نگرفته است.

 

 

پروژه های منسجم آسفالت معابر در سال 1401 اجرایی می شود

کشمیری بیان داشت: عملیات آسفالت به شدت تابع شرایط جوی است و در هنگام برودت هوا و بارندگی، عملیات آسفالت امکان پذیر نیست و کارخانه ها غیرفعال می شوند.

وی با بیان اینکه به طور کلی در فصل سرد سال تولید آسفالت و اجرایی کردن آن میسر نخواهد بود، گفت: در روزهای پایانی سال با مناسب شدن شرایط جوی، یک سری از موارد ترمیمی و آماده سازی شهر برای استقبال از بهار و ورود مسافران، اتفاق می افتد.

این مقام مسئول گفت: گفتنی است که عملیات آسفالت در قالب پروژه ها که در دو قسمت زیرسازی و روکش برای معابری که آسفالت داشتند و تخریب شده، تقسیم بندی می شوند، که براین اساس پروژه های منسجم برای سال 1401 متناسب با بودجه ای که توسط شورا به تصویب رسیده است اجرایی خواهد شد.

 

نظارت بر توزیع قیررایگان به صورت کامل انجام می شود

علیرضا باغچقی، مدیرکل دفتر امور شهری استانداری خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با قیر رایگانی که به شهرداری ها اختصاص پیدا کرده است، توضیح داد: قیر هایی که از ردیف اعتباری مربوط به سازمان شهرداری و همچنین بازآفرینی شهری که راه و شهرسازی متولی انجام آن است، به شهرداری ها داده می شود، از زمان تخلیه و بارگیری، نظارت ها در حال انجام است.

وی ادامه داد:  شهرداری ها باید  مناطقی که برای اختصاص قیر رایگان در نظر می گیرد را  در سامانه ثبت کنند تا بعد از اتمام کار طبق اسامی و موقعیت هاپیگیری شود.

 

5500 تن قیر رایگان سهمیه خراسان شمالی در سال جاری

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سهمیه قیر رایگان برای استان خراسان شمالی پنج هزار و 555 تن از سازمان شهرداری ها بوده است، گفت: لازم به ذکر است که قیر بازآفرینی که از محل راه و شهرسازی تامین می شود، به شهرداری های بزرگ استان اختصاص پیدا می کند، اما سهمیه قیررایگان سازمان شهرداری ها، به تمام شهرداری های استان اختصاص پیدا می کند.

وی در انتها یادآور شد: سهمیه جذب شده قیر در مقایسه با سال های قبل رشد بسیار خوبی داشته است و پیگیری ها برای جذب میزان دیگری نیز در دست انجام است تا شهرداری بتواند فضاسازی های شهر را برای مردم انجام دهند.

 

با اختصاص قیر رایگان و اولویت قرار دادن آن برای محلات حاشیه نشین امید می رود که در سال آینده با تغییرات خوبی در این مکان ها روبرو باشیم.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک