جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۵۱۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ساعت ۸:۲۰
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اعلام کرد:

با صدور مجوز وزارت نیرو، تخصیص آب پتروشیمی خراسان تغییر کرد/مطالعات انتقال پساب خاکستری آغاز شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: وزارت نیرو مجوز تخصیص آب به میزان پنج میلیون متر مکعب در سال از محل پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر بجنورد را برای ابلاغ به مجتمع پتروشیمی خراسان صادر کرد تا تخصیص آب این مجتمع از آب چاه ها و رودخانه اترک به پساب خاکستری تغییر کند.
با صدور مجوز وزارت نیرو، تخصیص آب پتروشیمی خراسان تغییر کرد/مطالعات انتقال پساب خاکستری آغاز شد,

سید عقیل مرتضوی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک درباره تامین آب صنایع استان از محل پساب خاکستری اظهار کرد: در حال حاضر مجتمع پتروشیمی خراسان شمالی طی نیمی از سال به میزان دو و نیم میلیون متر مکعب آب از چاه های در اختیار خود همچنین طی نیم دیگری از سال نیز به میزان دو و نیم میلیون متر مکعب آب از رودخانه اترک بهره برداری می کند.

مرتضوی گفت: این مجتمع بر اساس سند سازگاری با کم آبی استان فقط تا سال 1403 می تواند از این دو منبع آبی بهره برداری کند و پس از آن باید آب جایگزین را در مدار بهره برداری قرار دهد.

وی عنوان کرد: طی گفت و گو های انجام شده با این مجتمع صنعتی درباره بهره برداری از پساب خاکستری شهر بجنورد به عنوان آب جایگزین ، سرانجام این مجتمع این راهکار را پذیرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اعلام کرد: در همین راستا، اخیرا وزارت نیرو مجوز تخصیص آب به میزان پنج میلیون متر مکعب در سال از محل پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر بجنورد را برای ابلاغ به مجتمع پتروشیمی خراسان صادر کرد تا تخصیص آب این مجتمع از آب چاه ها و رودخانه اترک به پساب خاکستری تغییر کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر با اجرای 50 درصد از عملیات ایجاد شبکه فاضلاب در شهر بجنورد، سالانه تا حدود هفت میلیون متر مکعب پساب در تصفیه خانه شهر بجنورد تولید می شود، عنوان کرد: با مجوز صادر شده، سالانه تا پنج میلیون متر مکعب از این پساب در اختیار پتروشیمی خراسان قرار خواهد گرفت تا برای خطوط تولیدی فعلی خود صرف کند.

مرتضوی افزود: این مجتمع صنعتی مطالعات برای انتقال پساب از تصفیه خانه فاضلاب بجنورد به خطوط تولیدی فعلی خود را آغاز کرده است.

در عین حال، وی خاطرنشان کرد: درصورتیکه این مجتمع بخواهد برنامه توسعه ای داشته باشد، شرکت آب منطقه ای استان اعلام کرده است که با تکمیل 50 درصد دیگر از شبکه جمع آوری فاضلاب شهر بجنورد نیاز آبی بخش توسعه ای این مجتمع نیز رفع خواهد شد.

این مسئول گفت: به مجتمع پتروشیمی خراسان پیشنهاد شده است که در زمینه تکمیل شبکه جمع آوری فاضلاب بجنورد سرمایه گذاری و از پساب خاکستری تولید شده، بهره برداری کند.

وی در ادامه به مجتمع آلومینای جاجرم نیز اشاره و عنوان کرد: این مجتمع اجرای طرح توسعه ای را در دستور کار دارد که برای آن باید آب تامین شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: شرکت آب منطقه ای استان به این مجتمع اعلام کرده است که برای تامین آب طرح توسعه ای خود یا باید از چاه های کشاورزی آب خریداری کند و یا در زمینه بهره برداری از پساب شهر جاجرم و یا در زمینه اجرای طرح های سد سازی سرمایه گذاری کند.

وی عنوان کرد: این مجتمع، سرمایه گذاری در زمینه های سد سازی و اجرای شبکه فاضلاب شهر جاجرم بابت تامین آب برای اجرای طرح های توسعه ای خود اعلام آمادگی کرده است.

مرتضوی همچنین به وجود صنایع بزرگ در اسفراین نیز اشاره و بیان کرد: درصورتیکه میزان مصارف آب آنان از چاه های در اختیار از حد متعارف بیشتر شود باید برنامه آب جایگزین را در دستور کار خود قرار دهند.

وی درباره بهره مندی خراسان شمالی از طرح انتقال آب دریای جنوب کشور نیز اظهار کرد: وزارت نیرو اعلام کرده است برای صنایعی که با کمبود تامین آب مواجه هستند همچنین این صنایع اجرای طرح های توسعه ای را نیز در دستور کار دارند، مجوز بهره برداری از آب دریای جنوب را برای آنها صادر می کند، مشروط بر اینکه برای انتقال آن سرمایه گذاری انجام دهند.

این مسئول گفت: با توجه به اینکه هزینه انتقال آب دریای جنوب به استان های متقاضی بسیار سنگین و هزینه بر است، چاره ای جز این نیست که استان های متقاضی طی مشارکت با یکدیگر این سرمایه گذاری را انجام دهند.

وی افزود: هنوز استان های متقاضی در این زمینه به تصمیم گیری نهایی نرسیده اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در خاتمه درباره بهره برداری از آب کشور تاجیکستان نیز اظهار کرد: در گذشته موضوع بهره مندی برخی از استان ها از آب کشور تاجیکستان در مجلس مطرح شده بود که پیگیری آن برای استان نیز قابل بررسی خواهد بود.

مرتضوی افزود: دولت و مجلس باید درباره تحقق این طرح تصمیم گیری کنند.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک