شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۵۱۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۲۷ - ساعت ۱۴:۱۷
گزارشی از بررسی دستاوردهای اقتصادی کشور ؛

پیشرفت های اقتصادی ایران در ۴۳ سالگی انقلاب از خودکفایی و خوداتکایی تا رفع وابستگی به بیگانگان

یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد، رفع وابستگی به خارج و توجه به خودکفایی است که براساس آمارها، در سال‌های پس از انقلاب اقتصاد کشور رشد چشمگیری داشته است که در بخش های مختلف روشن است.
پیشرفت های اقتصادی ایران در 43 سالگی انقلاب از خودکفایی و خوداتکایی تا رفع وابستگی به بیگانگان,

به گزارش عصراترک، یکی از اهداف راهبردی دشمنان در جنگ نرم علیه انقلاب و جمهوری اسلامی، ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه و به‌ویژه در نسل جوان نسبت به آینده از طریق سیاه‌نمایی، بزرگ کردن مشکلات، زیر سؤال بردن و یا کم‌ارزش جلوه دادن دستاوردهای انقلاب و ناکارآمد نشان دادن نظام دینی است.

دشمنان تلاش می‌کنند تا از طریق قدرت رسانه‌ای خود، جلوی درک واقعیات انقلاب اسلامی و دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی از سوی جوانان ایرانی را گرفته و با نوع واقعیت‌پنداری برای آنان، در پشتوانه‌های مردمی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی خلل وارد سازند.

در چنین شرایطی، هرچه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی فاصله گرفته شود، اهمیت پرداختن به موضوع دستاورد‌های انقلاب اسلامی و تبیین دستاورد‌ها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی بیش‌تر می‌شود.

انقلاب اسلامی را باید سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه، جهان اسلام و جهان غیراسلام دانست، زیرا رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) از انقلاب اسلامی با عناوینی چون «معجزه قرن» و «انفجار نور» یاد کرده و همین کلمات برای توصیف عظمت و بزرگی انقلاب اسلامی کفایت می‌کند.

اگر بخواهیم بررسی و مقایسه‌ای نسبت به عملکرد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در 43 سال اخیر با عملکرد اقتصاد قبل از انقلاب داشته باشیم، ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که اقتصاد کشور در این ایام به صورت مرتب در معرض شوک‌های اقتصادی و تحریمی قرار داشته است.

اما لازم به ذکر است که اقتصاد ایران از نظر حجم تولید بعد از انقلاب افزایش چشمگیری داشته است، به طوری که از نظر شاخصی، تولید کشور حدود ۴۳۰ الی ۴۵۰ میلیارد دلار بوده که بر این اساس ما رتبه ۲۳ جهان را پیدا کرده است.

در بخش تولید ناخالص داخلی نیز در حدود ۱۶۴۰ میلیارد دلار بوده است و در این زمینه هم رتبه ۱۸ در اقتصادهای دنیا را دارا است که اگر این را با اقتصاد نفتی، مونتاژی و وابسته قبل از انقلاب مقایسه شود، نوعی حرکت رو به جلو محسوب می‌شود.

 

رفع وابستگی اقتصادی به خارج کشور از مهم ترین دستاوردهای انقلاب

یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد رفع وابستگی به خارج و توجه به خودکفایی است. در همین راستا یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سنجش خودکفایی، میزان تولید مواد غذایی است که آمار‌ها نشان می‌دهد ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی پیشرفت بسیار زیادی در تولید گندم داشته و در تامین گندم کشور بی‌نیاز از واردات شده است.

بخش کشاورزی تا پیش از انقلاب وضعیت نامطلوبی داشت، اجرای طرح اصلاحات ارضی ضربه سختی به بخش کشاورزی کشور وارد کرد و در نتیجه آن، اقتصاد این بخش رو به نابودی رفت و موج سنگین مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها شروع شد اما آمار‌ها نشان می‌دهد سرانه ارزش افزوده در سال‌های پس از انقلاب افزایش چشمگیری داشته است و اتفاق مهمی که پس از انقلاب در کلان تصویر اقتصادی کشور رخ داد، فارغ از اعداد و ارقام، حس خودکفایی و خود‌باوری بود که در کشور رقم خورد.

 

تخریب الگوی تولید در زمان پهلوی

عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: رژیم پهلوی که شامل سلطنت 20 ساله رضاخان و محمدرضا پسرش بود، در طول 57 سال خیانت ها و خباثت های شدیدی در حق کشور و مردم داشتند، که باعث عقب ماندگی ایران در طول این ایام شده بود.

وی با اشاره به اینکه نهادینه کردن فرهنگ غربی در کشور ایران و تغییر الگوی مصرف مردم از بزرگترین خیانت های رژیم پهلوی به مردم ایران بود، گفت: لازم به ذکر است که در دوران پهلوی، با ترویج تجمل گرایی، وابستگی را بیشتر و تمایل مردم برای مصرف کالاهای وارداتی و تجملی افزایش پیدا کرده بود.

شیخی با بیان اینکه در دوران شاه الگوی تولید تخریب شده بود، ادامه داد: حس کم بینی و ترویج این تفکر که کالای تولید داخل مرغوب نیست، باعث نابودی تولید داخل شدند و در مقابل صنایعی که وابسته به غرب بودند و صنایع مونتاژ جهت حفظ ظاهر، که در مسیر تمدن بزرگ در حرکت قرار گرفتند، را جایگزین کرده بودند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه درآن ایام پول های هنگفتی از مسیر نفت، نصیب کشور می شد، افزود: این در حالی بود که بعد از سال 1973 که قیمت نفت در بازار جهانی افزایش پیدا کرد، افزایش درامدهای دولت که 50 درصد آن صرف ولخرجی های دربار و شاه و مابقی نیز  دست به احداث برخی تاسیسات می زدند تا ظاهر قضیه را حفظ کنند.

 

 

بخشیدن اموال کشور به بیگانگان و نادیده گرفتن فقر مردم

وی با بیان اینکه در دوران پهلوی کشور ایران را به صادرات نفت خام وابسته کرده بودند، گفت: همچنین نفت در تملک انگلیس و بعد از آن آمریکایی ها درآمد.

شیخی وابسته کردن کشور به واردات را از جمله اعمال خبیث رژیم پهلوی خواند و گفت: در مقابل این وابستگی ها، بخشی از اموال کشور را به بیگانگان می بخشیدند، در حالی که جلوه های گسترده ای از فقر در کشور مشخص بود، اما در جهت رفع فقر و مشکلات اقتصادی مردم نداشتند.

این مدرس دانشگاه های کشور افزود: علاوه بر این در بخش صنعت، نظام های بهره برداری کشاورزی را تخریب کردند و بخش جایگزین ایجاد نکردند و عملا کشور درگیر وابستگی گندم از خارج شد و مردم در قحطی و فلاکت سپری ایام داشتند.

وی تخریب بخش مولد را نیز بخش دیگری از این جنایت ها خواند و گفت: عملا نیروهای بخش کشاورزی و شهری به نیروهای شاغل بیکار پنهانی که واسطه گری و دست فروشی می کردند، تبدیل شده بود و رواج فساد، قاچاق، رانت خواری و پورسانت گیری توسط شاه و درباریان به گونه ای شده بود که از بیگانگان در برابر واگذاری امتیازات داخل کشور پورسانت های بالایی دریافت می کردند.

 

مشکلات اقتصادی کشور ریشه در دوره 57 ساله پهلوی دارد

شیخی بیان داشت: بیکاری گسترده در کشور، تورم افسار گسیخته و به طور کلی وابستگی اقتصادی و فقر نیز بخشی دیگر از خیانت های پهلوی به مردم بود که هنوز هم بسیاری از مشکلات اقتصادی ریشه در 200 سال گذشته به خصوص در دوره 57 ساله رژیم پهلوی دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران دستاوردهایی نصیب کشور ایران شد که در تاریخ سابقه ندارد، برای اولین بار این عزت و منزلت ایرانی در بین مردم دنیا، مطرح و عملا جا افتاده شد.

وی ادامه داد: رونق بخش مولد، احیای بخش کشاورزی، احیای بخش روستاها، ایجاد خودکفایی، و خود اتکایی، حرکت در مسیری که قانون اساسی، سند چشم انداز، مطرح شده بودند، اکنون در بسیاری از بخش ها با فناوری بالا جزو رتبه های برتر دنیا بین یک تا 10 در زمینه های اقتصادی، و علمی قرار داریم.

 

معرفی بانکداری بدون ربا برای اولین بار توسط ایران 

شیخی بیان داشت: بسیاری از رتبه های کسب شده، همچون انرژی هسته ای، صنعت نانو، سلول های بنیادی، صنایع نظامی و دفاعی  بسیاری از زمینه های دیگر که در مردم در جریان هستند هر روز شاهد خلق دستاوردهای دانمشندان کشور هستیم.

این مدرس دانشگاه های کشور خاطرنشان کرد: در بسیاری از فعالیت ها توانستیم زنجیره تولید را از صفر تا محصول نهایی تکمیل کنیم و در بسیاری نیز اکثر حلقه های مفقوده زنجیره تولید را جایگزاری و تکمیل کردیم و این روند با رشد فزاینده ای ادامه دارد.

شیخی ادامه داد: ایران اولین کشوری است که ابزارهای مالی غیر ربوی مثل اوراق مشارکت و بانک داری بدون ربا را به دنیا معرفی کرد،  هرچند نسبت به عملکرد نظام بانکی انتقاد وجود دارد اما نباید فراموشی کنیم که این مشکل از عملکرد است و به طرح مرتبط نیست.

 

ایران با وجود تمام مشکلات، به عنوان قطب قدرت در خاورمیانه است

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: با وجود تمام دستاوردها، همچنان مشکلات بزرگی وجود دارد که دلیل آنها واضح و روشن است، زیرا با معرفی الگوی انقلاب اسلامی ایران به دنیا، شالوده چیدمان شده نظام سلطه و غرب را به هم ریخته ایم، لذا دشمنان با تمام قوا در 43 سال گذشته، آنچه در توان داشتند تا با حیله و سیاست علیه کشور توطئه و مانع پیشرفت و حرکت کشور شوند.

وی با اشاره به اینکه با تمام توطئه های دشمن، کشور ایران تاکنون موفق و به تمام اهداف عالیه اش رسیده است، گفت: به رغم وجود مشکلات فراوان، کشور توانسته بسیاری از موانع را پشت سربگذارد و در لیست برترین های دنیا و قطب قدرت در منطقه تبدیل شود و تمام حیله های دشمن علیه ایران به این دلیل است که ما معادلاتشان را برهم زدیم و این نشان از قدرت تاثیرگذاری کشور است.

 

انتهای پیام/ آرزو رحمانی

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک