شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۵۱۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۲۴ - ساعت ۱۰:۲۹
گزارشی از بررسی وضعیت برق رسانی بعد از سال ۵۷؛

تحول شگرف برق رسانی در ۴۳ سالگی انقلاب/ رشد ۴۰ برابری روستاهای برق دار خراسان شمالی در مقایسه با سال ۵۷

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با اتكا به ظرفیت های داخلی، تحولی شگرف در صنعت برق رخ داد به طوری كه در چهل و سه سالگی انقلاب، همه نقاط كشور به برق متصل هستند و صادرات برق به كشورهای همجوار انجام می شود.
تحول شگرف برق رسانی در 43 سالگی انقلاب/ رشد 40 برابری روستاهای برق دار خراسان شمالی در مقایسه با سال 57,

به گزارش عصراترک، ایجاد روشنایی به وسعت همه ایران، ارمغان بزرگ انقلاب اسلامی برای مردم است و توسعه صنعت برق در 43 سالگی انقلاب تا جایی پیش رفته كه ایران را به یكی از كشورهای پیشرفته در این بخش تبدیل كرده است.

قبل از انقلاب اسلامی، كشور با كمبود تولید برق مواجه بود و از نظر برخورداری از ظرفیت تولید نسبت به سایر كشورها عقب تر به شمار می رفت و هیچ صادراتی در حوزه برق از ایران انجام نمی شد، همچنین از سوی دیگر به رغم ظرفیت بسیار ایران در انرژی های تجدید پذیر از جمله انرژی های خورشیدی و بادی، اقدام به بهره برداری از این ظرفیت ها نشده بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با اتكا به ظرفیت های داخلی، تحولی شگرف در صنعت برق رخ داد به طوری كه در چهل و سه سالگی انقلاب، همه نقاط كشور به برق متصل هستند، صادرات برق به كشورهای همجوار انجام می شود، چندین نیروگاه انرژی تجدیدپذیر برای تولید برق در نقاط مختلف كشور ایجاد شده و ایران در صنعت برق خودكفا و در بسیاری شاخص ها از كشورهای اطراف جلوتر است.

باید دانست که تمامی توفیقات حاصله در ایران اسلامی به مدد متخصصان متعهد ایرانی است که بدون هیچ چشم داشتی در راستای ارتقاء جایگاه بین المللی ایران تلاش می کنند.

تحریم های اقتصادی، سیاسی و جنگ تحمیلی 8 ساله اغلب تأسیسات صنعت برق را هدف دشمن قرار داد به طوری که پس از پایان جنگ حدود دو هزار و 200 مگاوات از ظرفیت نیروگاهی خطوط و پست ها آسیب دید که ترمیم آن ها کوششی سخت و شوقی حماسی را طلب می کرد که جبران خسارت های تحریم و همچنین جنگ جدای از پیشرفت هایی که در حوزه برق رسانی رخ داده، قابل تقدیر است.

 

تبیین دستاوردهای انقلاب در کنار کاستی ها، منطقی ترین راه برای رسیدن به نتیجه معقول است

تبیین دستاورهای انقلاب در کنار کاستی های آن شاید منطقی ترین راه برای رسیدن به یک نتیجه معقول باشد، مشکلات اقتصادی که در چند سال اخیر که به دلیل نگاه مطلق به غرب به وجود آمده است شاید اصلی ترین دغدغه مردم باشد اما این موضوع نباید تمام دستاورهای مختلفی که یک کشور در 43 سال داشته است را لابه‌لای بحث ها گم کند.

شاید اگر سالها زودتر به جای تفکر نگاه به کدخدا، تفکر نگاه به توان داخل در حوزه اقتصاد نیز وجود داشت، امروز همان دغدغه به حق مردم یعنی دغدغه اقتصادی هم وجود نداشت.

 

 

رشد 10 برابری خطوط برق در خراسان شمالی بعد از انقلاب

خراسان شمالی که در آن ایام جزئی از خراسان بزرگ بود، شامل شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین با جمعیتی حدود 330 هزار نفر می‌شد که امروز با نام استان خراسان شمالی با جمعیتی غریب به یک میلیون نفر شناخته می شود.

اگر احوالات آن روزهای شهرهای این استان را از ریش سفیدانمان سوال کنیم، شهرهای آن زمان به یک روستای بزرگ تشبیه می شوند و خبری از امکانات روز همان زمان هم در آن دیده نمی‌شد.

یکی از امکانات ویژه ای که در صورت برخورداری هر منطقه از آن شاید بیشتر مشکلات زندگی ساکنان آن منطقه حل شود، برق رسانی است زیرا با برق هم می شود گرما تولید کرد و هم سرما و روشنایی، حتی با وجود برق با حفرچاه و مشکل آب یک منطقه نیز رفع می شود وجود برق می تواند استفاده از امکانات رفاهی مانند تلویزیون و تلفن همراه نیز آسان تر کند.

 

افزایش تعداد مشترکان برق دار از 40 هزار به 378 هزار خانوار در سال 1400

در این رابطه علیرضا صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در سال 57 و براندازی رژیم شاهنشاهی، در خراسان شمالی یک هزار و 630 کیلومتر خطوط برق وجود داشت که این عدد هم اکنون با رشد بیش از 10 برابری، عدد 11 هزار و 835 کیلومتر را نشان می دهد.

 

 

وی ادامه داد: تعداد روستاهایی که پیش از انقلاب از این نعمت برخوردار بودند فقط 25 روستا با 6 هزار مشترک بود که اکنون به عدد 961 روستا با 126 هزار و 589 مشترک رسیده است یعنی رشدی حدود 39 برابری در تعداد روستا و 21 برابری در تعداد مشترک!

صبوری گفت: لازم به ذکر است که در سال 57 در استان خراسان شمالی تعداد چاه های کشاورزی برق دار شده صفر بوده که با رشد 1354 درصدی در سال 1400 به یک هزار و 354 حلقه چاه رسیده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: علاوه بر این در این استان در زمان پهلوی تعداد 40 هزار مشترک برق دار وجود داشته که اکنون این تعداد به 378 هزار مشترک رشد داشته است که رشد قابل توجهی است.

برق رسانی به شهرها و حتی روستاهای دور افتاده کشور بعد از انقلاب با جهشی مثال زدنی همراه بوده به گونه ای که در حال حاضر کمتر جایی بدون برق دیده می شود و به جرات می توان گفت که با پیروزی انقلاب اسلامی میزان روستاهای دورافتاده ای که درکشور از نعمت برق بی بهره اند به تعداد انگشتان دست نمی رسد.

 

انتهای پیام/ رحمانی

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک