جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۵۰۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۱۴ - ساعت ۱۱:۳۲
معاون فرهنگی و امور رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی :

جشنواره کالاهای فرهنگی به دنبال گفتمان سازی در حوزه کالاهای فرهنگی است

معاون فرهنگی و امور رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در خصوص تأثیرگذاری جشنواره کالاهای فرهنگی گفت: جشنواره کالاهای فرهنگی به دنبال گفتمان سازی در حوزه کالاهای فرهنگی است.
 جشنواره کالاهای فرهنگی به دنبال گفتمان سازی در حوزه کالاهای فرهنگی است,

به گزارش گروه دریافت خبر عصراترک،  رضا رضایی در خصوص اهمیت رونق کالاهای فرهنگی با بیان اینکه این مهم از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حائز اهمیت است، افزود: رونق محصولاتی که متناسب با زیست بوم منطقه طراحی و تولید شده به احیای ظرفیت های فرهنگی و هنری فراموش شده و اقتصاد فرهنگ جامعه کمک شایانی می کند.

معاون فرهنگی و امور رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه تقویت روحیه خودباوری با اتکاء به داشته های بومی و محلی و معرفی پتانسیل های موجود در این حوزه از نتایج حوزه اجتماعی رونق کالاهای فرهنگی محسوب می شود، بیان کرد: با رونق گرفتن بازار کسب و کارهای فرهنگی و فروش محصولات، اقتصاد منطقه هم دست خوش توسعه و رونق قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص معرفی اثربخش کالاهای فرهنگی با بیان اینکه رسانه های جمعی از جمله صدا و سیما، مطبوعات، نشریات و فضای مجازی ظرفیت های قابل توجه در این حوزه به شمار می رود، افزود: برگزاری جشنواره ها هم ضمن معطوف شدن توجه مسئولان به این حوزه، باعث تجلی هنر هنرمندان و صنعتگران و تبدیل شدن این موضوع به یک جریان فرهنگی در سطح استان می شود.

رضایی در خصوص تأثیرگذاری جشنواره کالاهای فرهنگی در تبیین کالاهای فرهنگی بومی، اظهارکرد: این جشنواره نقش بسزایی در آموزش، فرهنگ سازی و گفتمان سازی در حوزه کالاهای فرهنگی دارد و همچنین فرصتی برای تبادل اندیشه و تشریک مساعی فعالان حوزه فرهنگی و اقتصادی در راستای احیای محصولات شاخص فرهنگی و معرفی آن دارد.

معاون فرهنگی و امور رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، به برگزاری کارگاه های آموزشی در راستای نحوه تولید و معرفی محصولات متناسب با زیست بوم منطقه توسط اساتید خبره استانی و کشوری اشاره کرد که می تواند به معرفی کالاهای فرهنگی کمک شایانی کند.

 وی حمایت های فرهنگ و ارشاد اسلامی از کالاهای فرهنگی را در حوزه تبیین، معرفی و تشریح نحوه تولید، بهره برداری و تبدیل شدن کالاهای فرهنگی به یک برند معتبر معرفی کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه از جمله نمایشگاه مد و لباس، برگزاری جشنواره هنرمندان دوستدار کتاب، نمایشگاه صنایع دستی بومی و برگزاری کارگاه های آموزشی و همچنین دو دوره جشنواره کالاهای فرهنگی از جمله اقدامات فرهنگ و ارشاد در این حوزه به شمار می رود.

وی خواستار حمایت مسئولان از متولیان کسب و کارهای فرهنگی در قالب ارائه تسهیلات بانکی شد و خرید کالاهای فرهنگی به عنوان هدایای فرهنگی از سوی نهادها و ادارات را از جمله راهکارهای رونق کسب و کارهای فرهنگی ذکر کرد.

رضایی، راه اندازی گذرهای فرهنگی و هنری به صورت دائمی و فروش محصولات تولیدی فرهنگی و ارائه آموزش به فعالان و تولید کنندگان محصولات فرهنگی در حوزه برندسازی و معرفی اصولی کالاها را از جمله راهکارهای مناسب در کاربردی کردن بوم فرهنگ دانست.

وی به اهمیت کاربردی کردن بوم‌فرهنگ اشاره کرد و گفت: برای این مهم ابتدا باید به فرهنگ بومی و محلی اتکا کرد به این معنی که با حفظ اصالت و سنت، زمینه را برای ایجاد نوآوری های جدید در این حوزه فراهم آورد و با پیوند بین نسل جوان و اصالت های بومی و محلی، بوم‌فرهنگ منطقه را ترویج کرد که البته رسالت این جشنواره هم همین است. 

معاون فرهنگی و امور رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، شاخص‌ترین تجربه دور نخست این جشنواره را برگزاری کارگاه های آموزشی توسط اساتید استانی و کشوری نام برد و افزود: ماحصل این کارگاه ها، آثار مطلوب و قابل قبول با رویکرد خلاقانه و نوآورانه متناسب با زیست بوم منطقه بود.

گفتنی‌است؛ دومین جشنواره کالاهای فرهنگی در خراسان شمالی در سه بخش «نوشت افزار»، «هدایای فرهنگی» و «عروسک» برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا 26 دی ماه برای ارسال آثار خود فرصت دارند.
 
بر اساس تقویم دومین جشنواره کالاهای فرهنگی در خراسان شمالی، داوری آثار دوم بهمن ماه و برگزاری آئین اختتامیه و معرفی برگزیدگان هفتم بهمن ماه اعلام شده است.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک