جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۸۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ - ساعت ۷:۵۹
گزارش عصراترک از وضعیت پوشش اینترنتی در شهرستان راز و جرگلان؛

جدل اینترنتی در راز و جرگلان/تنش اجتماعی و مهاجرت در سایه زیرساخت ضعیف اینترنت

پوشش ضعیف و سرعت پایین اینترنت در بسیاری از مناطق روستایی شهرستان راز و جرگلان موجب بروز تنش های اجتماعی میان اهالی روستانشین با یکدیگر و حتی مهاجرت عده ای شده است.
جدل اینترنتی در راز و جرگلان/تنش اجتماعی و مهاجرت در سایه زیرساخت ضعیف اینترنت,

به گزارش عصراترک، شهرستان راز و جرگلان در استان خراسان شمالی، شهرستانی با سه شهر و 83 روستا است که جمعیتی 62 هزار نفری دارد.

در این شهرستان، از جمعیت 62 هزار نفری، چهار هزار نفر آن در شهر راز، شش هزار نفر آن در یکه سعود و سه هزار نفر آن در شهر غلامان همچنین 47 هزار نفر دیگر از اهالی این شهرستان در مناطق روستایی زندگی می کنند.

منطقه راز و جرگلان، پس از سال 83 که به شهرستان تبدیل شد از همان ابتدای شهرستان شدن خود از بسیاری از امکانات بویژه از وجود زیرساخت هایی شامل آب، برق، گاز، راه و اینترنت بی بهره بود اما با پیگیری و مطالبه اهالی همچنین همت برخی از مسئولان اجرایی وقت شهرستانی و استانی مسائل تامین برق و گاز رفع شدند، با این وجود، هنوز این شهرستان با مشکلات کمبود آب شرب، نبود راه مناسب و نبود اینترنت پرسرعت دست و پنجه نرم می کند و پیگیری های مستمر اهالی نیز به نتیجه نرسیده است.

هرچند که در این شهرستان تا چند سال گذشته نبود اینترنت پرسرعت چندان احساس نمی شد اما از زمانیکه ارتباطات از طریق فضای مجازی در سطح دنیا و کشور بیشتر شد، اهالی این شهرستان نیز خواهان دسترسی به آن شدند، اما زیرساخت های تحقق آن در این شهرستان فراهم نبود.

در این شهرستان اوج نیاز به وجود اینترنت پرسرعت در زمان شیوع بیماری کرونا و تحصیل دانش آموزان به صورت مجازی بسیار احساس شد اما به علت اینکه پوشش زیرساختی آن در این شهرستان ضعیف بود دانش آموزان دچار افت شدید تحصیلی شدند.

همچنین از دیگر پیامدهای نبود اینترنت پرسرعت و همه گیر همچنین نبود راه مناسب و فرصت های اشتغال در این شهرستان، مهاجرت جمعیتی قابل توجه از روستای سه هزار نفری گرکز و روستای دو هزار و 500 نفری باغلق به خارج از شهرستان بوده است.

از دیگر اتفاقات رخ داده متاثر از نبود اینترنت پرسرعت و همه گیر در این شهرستان، اقدام جداگانه هر روستا برای ارتقای پوشش اینترنتی منطقه خود بوده است که در این زمینه، معتمدان و اعضای شوراهای اسلامی تعدادی از روستاها موفق شدند نظر ادارات مربوطه را جلب کنند تا اپراتورها در مناطق روستایی آنان بارگذاری شوند اما این مسئله موجب شده است که میان اهالی روستاهای غیربرخوردار و برخوردار اختلاف بیفتد و تنش اجتماعی بوجود آید.

در این میان، اهالی روستای دو هزار و 200 نفری گرکز معترض هستند که چرا باید با وجود وعده های داده شده به این روستا برای ارتقای اینترنت این منطقه، شاهد باشیم بهبود سرعت و پوشش اینترنتی روستاهای قره پالچق، دویدوخ، حصارچه، مزارلق و کاریز که کم جمعیت تر از روستای گرکز هستند، محقق شود، با این وجود، این روستا چشم انتظار تحقق وعده مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس بماند.

از جمله وعده های داده شده می توان به جلسه شورای اداری پاییز سال 99 شهرستان راز و جرگلان اشاره کرد که در این جلسه مدیرعامل شرکت مخابرات و مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی از ارتقای اینترنتی در این شهرستان خبر دادند و گفتند 55 درصد از این شهرستان تحت پوشش دو اپراتور هستند و 22 روستای دیگر نیز تحت پوشش قرار می گیرند.

به دنبال این وعده، پوشش اینترنتی روستاها و آبادی هایی از جمله آیری قایه، امام دره، قره آقاج محمد نفس، مزرعه بچه دره و قزل محقق شد اما همچنان اهالی روستاهای گرکز و کاریز که جمعیت روستانشین قابل توجهی دارند منتظر دریافت اینترنت پرسرعت هستند.

بنابر اعلام زاهدی، عضو شورای اسلامی روستای گرکز در بخش جرگلان از قول روح الله حسین پور فرماندار شهرستان راز و جرگلان، بیان شد که ارتقای پوشش اینترنتی در روستای گرکز طی مدت سه روز میسر می شود اما در کمال ناباوری اهالی متوجه شدند که ارتقای پوشش اینترنتی برای روستاهای حصارچه و مزارلق رقم خورد.

نکته قابل تامل آن است که پوشش ضعیف اینترنت و سرعت پایین آن در این شهرستان موجب شده است که حتی میان اهالی روستا با اعضای شورای های اسلامی روستایی نیز تنش اتفاق بیفتد که باید هرچه زودتر مسئولان اجرایی استان نسبت به آن فکری بکنند.

انتهای پیام/رحیمی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک