پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۴۸۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ - ساعت ۱۱:۵۳
با انجام پروژه ملی پخش سیلاب در خراسان شمالی؛

سالانه ۲۳ میلیون مترمکعب هرز آب به آبخوان دشت جاجرم هدایت می شود

مسئول پایگاه پخش سیلاب شهرستان جاجرم گفت: با اجرای طرح ملی پخش سیلاب در شهرستان جاجرم، سالانه حدود 23 میلیون متر مکعب از هرز آب های این شهرستان به آبخوان دشت جاجرم هدایت می شوند که این امر موجب بالا آمدن سطح آب زیرزمینی و شیرین شدن آب این دشت شده است.
سالانه 23 میلیون مترمکعب هرز آب به آبخوان دشت جاجرم هدایت می شود,

سعید صادقی، مسئول پایگاه پخش سیلاب شهرستان جاجرم در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: تنها پایگاه پخش سیلاب استان خراسان شمالی، در شهرستان جاجرم در فاصله پنج کیلومتری شهر جاجرم، مستقر است.

صادقی گفت: این پایگاه پخش سیلاب که زیرمجموعه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان است، از سال 79 فعالیت خود را در این شهرستان آغاز کرد.

وی با بیان اینکه مساحت عرصه این پایگاه 617 هکتار است، عنوان کرد: این پایگاه در راستای اجرای عملیات پخش سیلاب، بهبود بخشی سفره منابع آب های زیرزمینی دشت جاجرم همچنین کاشت درختان در مراتع این منطقه فعالیت خود را آغاز کرد.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه میانگین بارندگی سالانه در شهرستان جاجرم 150 میلی متر است که این بارندگی ها در فصل های اسفند، فروردین، اردیبهشت همچنین مرداد ماه رخ می دهند، بیان کرد: این پایگاه مبتنی بر این بارندگی ها عملیات هدایت و پخش سیلاب در دشت جاجرم را اجرایی می کند.

وی گفت: در مرحله نخست از رودخانه های فصلی ایور، درق، کفترک و کوهپایه ری آباد و در مرحله دوم نیز از آبریز شهر گرمه و کوهپایه های اطراف آن، آبگیری انجام و از طریق بندهای خاکی ایجاد شده در مسیر گذر هرز آب ها، به سوی دشت جاجرم هدایت می شوند.

صادقی افزود: با توجه به اینکه خاک های این دشت، دانه درشت شنی و ماسه ای است آب های هدایت شده به درون زمین تفوذ می کنند.

وی عنوان کرد: در این اقدام، سالانه حدود 23 میلیون متر مکعب از هرز آب های اشاره شده در آبخوان دشت جاجرم نفوذ می کنند که این امر موجب بالا آمدن سطح آب زیرزمینی و شیرین شدن آب این دشت شده است.

مسئول پایگاه پخش سیلاب شهرستان جاجرم در ادامه اظهار کرد: در راستای اجرای عملیات پخش سیلاب، اجرای عملیات بیولوژیکی که شامل کاشت درختان مثمر و غیر مثمر می شود در این پایگاه نیز انجام شده است.

 

قابلیت تبدیل شدن کشت تاغ به صنعت تولید زغال

وی گفت: در این پایگاه دو هزار اصله درخت در داخل خاک ریزها با هدف ایجاد مراتع مشجر کاشت شده اند همچنین باغی مثمر نیز در مساحت هفت هزار متر مربع ایجاد شده است.

صادقی با یادآوری این مطلب که در این مساحت درختان ارغوان، عرعر، زیتون، تاغ، آتریپلکس کاشت شده اند، عنوان کرد: تجربه نشان داد که مبتنی بر اقلیم و میزان آب موجود در این منطقه باید کاشت درختان ارغوان و عرعر از دستور کار خارج شوند و کاشت درختان کم آب طلب تاغ و آتریپلکس توسعه پیدا کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه چوب هرس شده درختان تاغ برای تولید زغال بسیار پر اهمیت است، بنابراین می توان برای ایجاد صنعت تولید زغال با توسعه کاشت درختان تاغ در این شهرستان طرح و پروژه تعریف کرد.

افزون بر این، مسئول پایگاه پخش سیلاب شهرستان جاجرم یادآور شد: متاثر از کاهش علوفه دامی در کشور، در سال جاری در این پایگاه در مساحت یک هکتار کشت آزمایشی گیاه خارشتر نیز انجام شد.

صادقی در خاتمه با بیان اینکه نتایج تمامی تحقیقات و اقدامات انجام شده در این پایگاه در زمینه طرح پخش سیلاب به سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی استان همچنین پژوهشکده خاک و آب کشور اعلام شده است تا نتایج به دست آمده در دیگر نقاط مستعد نیز اجرایی شود، تصریح کرد: انتظار است که مسئولان اجرایی با توجه به نتایج بدست آمده در زمینه تعریف طرح و پروژه همچنین جذب سرمایه گذاران اقدام کنند.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک