سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۴۸۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۰۹ - ساعت ۸:۵۲
امام‌جمعه سنخواست:

انسان های بی بصیرت با نیت خوب هم ممکن است گمراه شوند

حجت الاسلام علیزاده با تاکید براینکه اگر بصیرت نباشد انسان حتی با نیت خوب ممکن است گمراه شود، گفت: در صورت نبودن بصیرت خصوصاً در برهه های حساس زندگی، آدمی تا مرحله افتادن در پرتگاه های جهالت و خروج از صراط مستقیم پیش می رود.
انسان های بی بصیرت با نیت خوب هم ممکن است گمراه شوند,

حجت الاسلام علیزاده، امام‌جمعه سنخواست در گفتگو با خبرنگار عصراترک در جاجرم گفت: یکی از مسائلی که ما باید خوب بدانیم و بفهمیم مسئله بصیرت و آگاهی است بصیرت به معنای نگرش درست و تیزبینی و قدرت تجزیه تحلیل مسائل پیرامون و تشخیص وظیفه در فتنه ها است.

وی با بیان اینکه بصیرت با ویژگیهایی چون زیرکی، یقین و باور قلبی و قدرت تمیز و تشخیص گره خورده و پیامد عملی آن شناختن راه از بیراهه است، اظهارکرد: داشتن بصیرت و آگاهی در زندگی و امور فردی و اجتماعی بسیار مهم و حتی گاهی سرنوشت ساز است.

 

 حجت الاسلام علیزاده ابراز داشت: مقام معظم رهبری می فرمایند بصیرت یعنی داشتن قطب نما برای حرکت صحیح در اوضاع اجتماعی پیچیده ،بگونه‌ای که اگر کسی این قطب نما را نداشت و نقشه خوانی را بلد نبود ممکن است ناگهان خود را در محاصره دشمن ببیند.

 

وی با تاکید بر اینکه اگر بصیرت نباشد انسان حتی با نیت خوب ممکن است گمراه شود و در راه بد قدم بگذارد، ابراز داشت: در صورت نبودن بصیرت خصوصاً در برهه های حساس زندگی، آدمی تا مرحله افتادن در پرتگاه های جهالت و خروج از صراط مستقیم پیش می رود.

 

امام جمعه سنخواست گفت: با این تفاسیر می توان گفت بصیرت داشتن به طور کلی یعنی انسان هر فکر و اندیشه و عملی را با دلیل و هوشیاری انتخاب کند ،انسان بصیر قبل از هر قضاوتی و تصمیمی در حوادث گذشته تأمل نموده و درس عبرت می گیرد و به علاوه از اطلاعات و منابع موثق کمک گرفته و پس از آن اقدام کند.

 

 وی افزود: حضرت علی علیه السلام می فرمایند با بصیرت کسی است که بشنود و بیاندیشد، نگاه کند و ببیند، از عبرتها بهره بگیرد، آنگاه راه روشنی را بپیماید که در آن از افتادن در پرتگاه ها به دور ماند.

 

رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان جاجرم ابراز داشت: اهمیت بصیرت زمانی بیشتر آشکار می شود که شرایط پیچیده باشد و صحیح و خطا، و خیر و شر به گونه‌ای در پشت غبار تردید و دو دلی قرار گرفته باشند که شخص در تشخیص و تمیز آن به مشکل و سختی می افتد و گاهی دچار انحراف شود.

 

وی با تاکید بر اینکه در فتنه دوست از دشمن ،خودی از غیر خودی، و جبهه حق از باطل، قابل تشخیص نیست، گفت: تنها کسانی می‌توانند حقّ را از باطل تشخیص بدهند که دارای بصیرت کافی باشند در معرکه های جنگ بین حق و باطل که از ابتدای خلقت این عالم بوده و تا قیامت هم ادامه خواهد داشت.

 

حجت الاسلام علیزاده افزود: برای تشخیص وظیفه باید بصیرت خود را بالا ببریم و در جنگ های نرم که پیچیدگی جبهه باطل بیشتر از جنگ سخت است به بصیرت بیشتری لازم داریم  بصیرت اجازه نمی‌دهند غبار آلودگی فتنه کسی را گمراه کند و در فتنه وتوطئه گرفتار شود. لذا امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند؛لَا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ [بِمَوَاقِعِ] بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ، این پرچم مبارزه با فتنه را جزء افراد آگاه و با استقامت و عالم به جایگاه حق نمی توانند به دوش بکشند

 

وی افزود:پیامبر اسلام نیز می فرمایند؛ لَيْسَ الْأَعْمَي مَنْ يَعْمَي بَصَرُهُ إِنَّمَا الْأَعْمَي مَنْ تَعْمَي بَصِيرَتُهُ. نابینا کسی نیست که چشم ندارد بلکه نابینا کسی است که کور دل و بی بصیرت استالإمام عليّ عليه السلام فَقْـدُ الْبَـصَرِ أَهْوَنُ مِنْ فِقْـدانِ الْبَـصيرَةِ. امام عـلى عليه السلام فرمود: نابينايى، آسان تر و قابل تحمل تر از نداشتن بينش و بصيرت است.

 

کسی که بصیرت نداشته باشد دشمن را دوست می داند و دوست را دشمن

خطیب جمعه سنخواست گفت: سعی کنیم از از تاریخ عبرت بگیریم و کلام  امام و رهبری و شهدا را نصب العین خودمان قرار دهیم تا گرفتار فتنه ها و توطئه های جریان های نفوذی و دشمنان  نشویم.

 

وی ابراز داشت: امام خمینی (ره) نسخه ای به همه ملت داده و فرمودند: «اگر دیدید دشمن از شما تعریف می کند، بدانید اشتباه کرده اید»، به ملت گفتند: «دشمن اگر از کسی تعریف نمود باید از او حذر کنید».

 

وی ابراز داشت:  مقام معظم رهبری با یادآوری همین کلام امام فرمودند باید در مقابل تعریف بیگانه سریع موضع گیری کرد و دچار غفلت نشد.

 

حجت الاسلام علیزاده با بیان اینکه شهید همت رضوان الله تعالی علیه می فرمایند هر موقع در جنگ راه را گم کردید نگاه کنید آتش دشمن کدام سمت را می کوبد همان جبهه خودی است، گفت: انجام دادن کار بدون بینش و بصیرت مانند رهروی ست که در بیراهه قدم  گذارد ،هرچه سریعتر می رود بیشتر از مقصد دور می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ کم نبودند افرادی که برای رضای خدا و قربت الی الله و ندانسته به خاطر عدم بصیرت حق را زمینگیر کردند و به دفاع از باطل پرداختند می خواستند به خدا نزدیک شوند مورد غضب و لعن خدا قرار گرفتند چه زیانی از این بالاتر که کسی فکر کند کار خوبی انجام می دهد و بعد مشخص شود که جز ضرر و زیان برای او چیزی نداشته است گفت:  کجایند افراد بی بصیرت که دنیا را بر دین و باطل را بر حق و حقیقت ترجیح دادند

 

امام جمعه سنخواست گفت: ممکن است بسیاری از افراد بی بصیرت ظاهرالصلاح و موجه باشند اما به خاطر همین بی بصیرت بودند در جبهه شیطان قرار می گیرند و ممکن است عده‌ای هم دنبال آنها حرکت کنند و گناه همه آنها بر گردن ایشان خواهند بود در فتنه ۸۸  عده ای زیر بیرقی رفتند که حرفهای قشنگی می‌زدند و خود را منتسب به پیامبر و پیرو خط امام می‌دانستند اما آنها در روز عاشورا ماهیت خودشان را نشان دادند و خیمه سیدالشهدا را آتش زدند و روز عاشورا که همه دل ها غمگین و همه عالم عزادار است رقص و آواز به راه انداختند.

 

وی افزود: دشمن از جهل و غفلت مردم استفاده می‌کند تا به حق ضربه کاری وارد کند ماجرای کربلا همینطور اتفاق افتاد واقعه عاشورا ثمره بی بصیرتی کسانی مثل شریح قاضی ها، سلیمان صرد خزاعی ها  و  کسانی است که فهمیدن امام حسین ابن علی علیهم السلام برحق است اما خود را مشغول دنیا زر و زیور کردند و امام خود را یاری نکردند.


حجت الاسلام علیزاده ابراز داشت: بی بصیرتی مردم را به جایی می رساند که امام زمان و نماینده امام زمان خود را با توجیهات سطحی و غیر قابل قبول خود تنها می گذارند، همانطور که گذشتگان بی بصیرت مورد لعن قرار می گیرند آیندگان نیز افراد بی بصیرت زمان ما را لعنت خواهند کرد.

 

وی گفت: بصیرت یا بی بصیرتی مرز بین با ولایت بودن یا با طاغوت بودن است سعی کنیم تمام  کارهای خود را بر مدار و محور ولایت تنظیم کنیم اگر امروز انقلاب ما در اوج عزت و عظمت و اقتدار قرار دارد به خاطر مجاهدان و رزمندگان شجاع و بصیری که گوش به فرمان ولایت اند.

انتهای پیام/ تقی زاده

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک