شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۴۷۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ - ساعت ۱۱:۲۴
مدیر منابع آب شیروان؛

ذخیره آب سد بارزو شیروان به ۱۵/۵ میلیون متر مکعب رسیده است/ضرورت رعایت الگوی کشت

مدیر منابع آب شهرستان شیروان گفت: در شرایط فعلی ۱۵.۵ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد بارزو ذخیره شده است اما در بازه زمانی تا پایان سال، نمی توانیم بیش از ۳ میلیون مترمکعب تحویل مخاطب دهیم چرا که به جهت پایداری سدهای بتنی نگه داشت آب در پشت سد ضروری است.
ذخیره آب سد بارزو شیروان به 15.5 میلیون متر مکعب رسیده است/ضرورت رعایت الگوی کشت,

اسحاق خسروپناه، در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک در شیروان اظهار داشت: سد بارزو شیروان در یکی از سرشاخه‌های رودخانه اترک واقع شده، این حوزه ۴۸۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و از ۲ رودخانه اصلی به نام های محلی کورکانلو و قوردانلو منابع آبی آن از بالا دست سرریز می شود و در پشت سد ذخیره و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

خسروپناه اضافه کرد: هر دو سر شاخه کورکانلو و قوردانلو در شبکه سنجش وزارت نیرو به عنوان ایستگاه های معرف هیدرومتری ثبت و ضبط شده اند و بر مبنای آمارهای این ایستگاه ها مطالعات سد شکل گرفته است.

وی گفت: شاخه کورکانلو شاخه اصلی است که با آورد متوسط ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر در ثانیه و شاخه قوردانلو شاخه فرعی است که در اکثر مواقع سال خشک می باشد و گزارشات ایستگاه ها نشان می دهد که آورد رودخانه مبتنی بر سیلاب هایی است که بعد از فروردین ماه عمدتا در اردیبهشت و خرداد ماه اتفاق می افتد.

خسروپناه ادامه داد: سد شیروان در دهه ۷۰ استارت احداث آن خورده شد و در سال ۸۱ آبگیری و افتتاح شد، سد شیروان یک سد بتنی دو قوسی است و در حال حاضر بیشترین ذخیره آب در بین سدهای استان را سد بارزو دارد.

مدیر منابع آب شهرستان شیروان افزود: در ۲۰ سال اخیر بیشترین میزانی که آب را ذخیره کردیم به سال ۹۹ برمی گردد که ۵۲.۹ میلیون مترمکعب ثبت و ضبط شد.

وی مصارف آب سد بارزو را در سه بخش آب شرب،صنعت و کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: پیش بینی اولیه طرح آورد ۴۴ میلیون مترمکعب آب در سال بود اما متاسفانه در سال اخیر به ویژه ۱۰ سال اخیر وارد سیکل خشکسالی شده ایم که کل خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داده است.

خسروپناه ادامه داد: عملا نگه داشت آب را در پشت سد داریم ولی توزیع و تحویل آب در محل بند انحرافی است که با انتقال ۱۳ کیلومتری آب توسط تاسیساتی که موجود است آب شرب، صنایع و کشاورزی تحویل می شود.

وی با بیان اینکه کل ظرفیت اسمی سد در ذخیره سازی آب ۹۲ میلیون متر مکعب است، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی ۱۵.۵ میلیون متر مکعب آب در مخزن موجود می باشد و طبق برنامه مصارفی که داریم پیش بینی می کنیم در بازه زمانی تا پایان سال بیش از ۳ میلیون نمی توانیم تحویل مصرف کننده دهیم چرا که بحث پایداری سدهای بتنی بسیار مهم است لذا باید حجم مرده ای از آب را در پشت سد ذخیره داشته باشیم بابت پایداری سد.

اسحاق خسروپناه تاکید کرد: باید بر اساس این ۳ میلیون باقیمانده برنامه را تنظیم و الگوی کشت را رعایت کنیم، علیرغم اینکه جهاد کشاورزی تا الان الگوی کشت را اعلام نکرده اما خودمان با توجه به منطقه و استعدادهایی که داریم باید الگوی کشت را رعایت کنیم.

مدیر منابع آب شهرستان شیروان با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود اولویت ما آب شرب، صنعت و کشاورزی است، تصریح کرد: آب کشاورزی فقط به حق آبه بران با کشت های الگو و غالب تعلق می گیرد و در حال حاضر آب برای مازاد بران تامین نمی شود.

خسروپناه یادآور شد: در شرایط فعلی ۳۵۰ لیتر در ثانیه آب را رها سازی کردیم که تقریبا ۱۰۰ لیتر برای شرب، ۲۵ لیتر برای صنایع و الباقی به حق آبه بران سد تحویل می شود.

وی گفت: اراضی زیارت، سه یک آب، منصوران، قلجق، محمدعلی خان، قلندر آباد، باغات بارزو و خانلق و آب شرب شهر شیروان و شهر جدید التاسیس خانلق و نیروگاه سیکل ترکیبی و دو پروژه مگاگاوداری و گل خانه یکصد هکتاری از محل سد شیروان آبرسانی می شوند.

خسروپناه گفت: برنامه منابع مصارف را بر اساس آب موجود در سد تنظیم می کنیم تا در پایان سال آبی با مشکل روبرو نشویم یا سد خشک نشود بنابراین هر میزان آب سد کاهش پیدا کند مصرف را برای سه بخش شرب، صنعت و کشاورزی کاهش می دهیم.

مدیر منابع آب شهرستان شیروان خاطرنشان کرد: در سدها حجمی به نام حجم مرده وجود دارد که کارکرد آن برای رسوباتی است که طی ۵۰ سال عمر مفید سد وارد مخزن شده و باید طبق دستورالعمل به همراه گل و لای موجود از دریچه تحتانی خارج کنیم اما عملا مقداری از این مواد در ته دیواره سد رسوب خواهد شد و لایروبی صورت نمی گیرد.

خسروپناه در پایان گفت: تمام منابع_مصارف سد بر اساس پیش بینی های هواشناسی است که برنامه ریزی می شود و توسط وزارت نیرو نیز قابل رصد است و پیش بینی زراعی سال گذشته ۲۰٪ کاهش بارندگی اعلام شده است اما در پایان سال ۳۶٪ کاهش بارندگی رخ داد و امسال هم پیش بینی ۲۵٪ کاهش بارندگی دیده شده است لذا فقط باید منتظر نزول بارش باران باشیم.

انتهای خبر/حق بین

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک