یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۴۷۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ - ساعت ۹:۲۸
گزارشی از وضعیت گازرسانی در روستاهای خراسان شمالی؛

سنگینی کمبود اعتبار بر دوش مردم/ تاخیر در بازنگری طرح هادی و محرومیت خانوارهای روستایی از نعمت گاز

طرح هادی، مهمترین ابزار توسعه مناطق روستایی است و کالبد سکونتگاه‌های روستایی را در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مورد توجه ویژه قرار می‌دهد که با نگاه کلی به آن قطعا سرمنشا اتفاقات مثبت زیادی در طی اجرای طرح بوده اما نبود بودجه کافی برای اجرای آن، باعث به تاخیر افتادن حجم زیادی از روستاها در بهره مندی از این طرح شده است.
سنگینی کمبود اعتبار بر دوش مردم/ تاخیر در بازنگری طرح هادی و محرومیت خانوارهای روستایی از نعمت گاز,

به گزارش عصراترک،  گاز طبیعی در عصر حاضر یکی از ملزومات اصلی زندگی بشر محسوب می شود که با آغاز فصل پاییز و سردشدن هوا در استان خراسان شمالی این کمبود در مناطقی که از این نعمت بی بهره هستند، بیشتر احساس می شود.

روستاهای زیر 20 خانوارجمعیت، نداشتن کد آبادی روستاها، محلات عشایری، خارج بودن برخی از ساکنان روستاها از محدوده طرح هادی بخشی از دلایلی است که باعث شده بسیاری از خانوارهای روستایی خراسان شمالی هنوز بی بهره از گاز لوله کشی باشند.

طرح هادی، مهمترین ابزار توسعه مناطق روستایی است و کالبد سکونتگاه‌های روستایی را در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مورد توجه ویژه قرار می‌دهد که با نگاه کلی به آن قطعا سرمنشا اتفاقات مثبت زیادی در طی اجرای طرح بوده اما نبود بودجه کافی برای اجرای آن، باعث به تاخیر افتادن حجم زیادی از روستاها در بهره مندی از این طرح شده است.

بگذریم از روستاهای زیر 20 خانواری که در قانون شرایطی برای برخورداری آنها از اشتراکات آب، برق، گاز در نظر گرفته نشده، به جز در موارد بسیار خاص که روستا در مسیر سایر روستاهای بالای 20 خانوار باشد که بتوانند از این نعمت برخوردار شوند.

اما خانوارهایی که خارج از محدوده طرح هادی قرار دارند، موضوع جداگانه ای است که در کنار تمام مزایای این طرح برای گروه زیادی از این خانوارها دغدغه مندی ایجاد کرده است.

بازنگری در طرح هادی راهی برای توسعه این طرح است که متاسفانه این مرحله هم به دلیل کمبود بودجه، اجرا نمی شود و باعث می شود که روستاییان از نعمت هایی که برای رفاه در زندگی شان مورد نیاز است، محروم باشند.

گاهی یک حرکت مثبت اگر با سرعت و قدرت بیشتری انجام شود قطعا نتایج مثبت فراوانی را به همراه خواهد داشت، در حالی که متاسفانه برخی قوانین دست و پا گیر نیز هستند که خودشان مانع حرکت می شوند.

 

اجرایی شدن طرح هادی در 50 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان

علی اکبر صابری، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه 722 روستای بالای 20 خانوار در استان وجود دارند که جامعه هدف اجرای طرح هادی هستند، اظهار داشت: تهیه طرح هادی در تمامی این روستاها انجام شده، اما در 50 درصد آنها به مرحله اجرا رسیده است.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه اجرای طرح هادی از روستاهای بزرگ استان آغاز شده، براین اساس 70 درصد جمعیت روستاهای استان تحت پوشش طرح هادی در آمده اند.

صابری با بیان اینکه مطالعات طرح هادی در پایان برنامه پنجم و در سال 94 به اتمام رسیده، اضافه کرد: مطالعات طرح در تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان انجام شده و بعد از آن بازنگری طرح هایی که افق 10 ساله شان تمام شده، بسته به منابع اعتباری از طریق ردیف های ملی و استانی اجرا می شوند.

 

200 روستای خراسان شمالی نیاز به بازنگری طرح هادی دارند

این مقام مسئول تعداد روستاهایی که نیاز به بازنگری طرح هادی دارند، را 200 روستا برشمرد و گفت:  10 سال از تهیه طرح هادی تعداد زیادی از روستاهای استان گذشته است، اما تخصیص اعتبار مورد نیاز برای بازنگری طرح، توسط کمیته برنامه ریزی شهرستان ها انجام نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به توسعه روستاها، در چه صورتی تغییر کاربری زمین های کشاورزی به مسکونی در خارج از روستا ها ممکن خواهد بود، توضیح داد: در بازنگری طرح هادی، با توجه به نرخ افزایش جمعیت روستا برآورد می شود که چند هکتار زمین در افق 10 ساله طرح هادی برای روستا مورد نیاز است.

صابری ادامه داد: زمین هایی که برای توسعه طرح هادی در روستاها مدنظر قرار می گیرد، از زمین های ملی، تامین می شود، که در ردیف اراضی ملی از منابع طبیعی تحویل گرفته شده، آماده سازی می شود و  برای ساخت نیز تسهیلات بانکی به این اراضی تعلق می گیرد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در پیرامون برخی از روستاها، اراضی ملی نیست، بنابراین از زمین های کشاورزی کم بازده، طی هماهنگی با جهاد کشاورزی، به محدوده طرح هادی الحاق می شود.

صابری یادآور شد: ممکن است فرد به صورت موردی در حاشیه روستا، زمینی داشته باشد که قابلیت الحاق به طرح هادی را دارد که طی بازدید کمیته فنی و در صورت تایید، موافقت می شود که عوارض تبصره یک قانون تغییر کاربری جهاد کشاورزی را بپردازند و به صورت موردی قطعه اختصاصی شخص الحاق شود و بتواند ساخت و ساز را انجام دهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه نمونه های بازنگری موردی در حاشیه روستاها در حال انجام اند و بلاتکلیف نیستند، گفت: اگر تخصیص اعتبار لازم برای شهرستان ها را نداشته باشیم که کل طرح را بازنگری کنیم، کار مردم لنگ نمی ماند و به صورت مساعد طرح های الحاق انجام می شود.

 

8 درصد از بودجه شهرستان ها برای تهیه و اجرای طرح هادی اختصاص دارد

وی بیان داشت: در ابتدای هر سال فرماندار هر شهرستان  که رئیس کمیته برنامه ریزی آن شهرستان است، اعتبارات عمرانی شهرستان را تقسیم می کند و بنابر قانون هشت درصد اعتبارات شهرستانی، باید به تهیه و اجرای طرح هادی اختصاص پیدا کند.

صابری با اشاره به اینکه بازدید ها از روستاها جهت بازنگری طرح هادی مداوم انجام می شود، گفت: در سال گذشته 22 روستا برای بازنگری طرح هادی در دستور کار بودند که در مراحل نهایی اتمام کار است و از ابتدای سال جاری، 45 روستا در دستور کار برای بازنگری هستند که در مرحله قراردادها، تامین اعتبار، نقشه برداری قرار دارند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برای ساخت مسکن، 100 میلیون تومان با کارمزد پنج درصد و بازپرداخت 20 ساله به روستاییان محدوده طرح هادی اختصاص پیدا می کند که براساس طرح های جدید افزایش وام تا سقف 200 میلیون تومان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول یادآور شد: برای اجرای طرح هادی برابر با طرح مصوب روستا، با مشارکت مردم، شورا و دهیاری ، بازگشایی معابر و عقب نشینی ها انجام می شود.

وی ادامه داد: طرح هادی دو ساله تعریف می شود، که در سال نخست محورها آزاد و در سال دوم نسبت به زیرسازی، جدول و آسفالت اقدام می شود.

 

منابع اعتباری اجرای طرح هادی محدود است

صابری افزود: اخیرا آیتمی تحت عنوان جداره سازی اضافه شده که برای سرزندگی به روستا و حفظ سنت ها و ساخت  و ساز سنتی با الگوی شهری، کاه گل و جداره سنگی پای دیوارها، انجام می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه منابع اعتباری محدود است و طرح های هادی با این تامین اعتبار، اجرا و انجام می شود، از دهیاری ها، شورا و مردم درخواست داریم در حفظ و نگهداری اقدامات انجام شده کوشا باشند که عمر مفید پروژه ها طولانی شود.

 

هزینه گازرسانی به 7 روستای خراسان شمالی بالاتر از سرانه مقرر شده است

محمد وحیدی، رئیس برنامه ریزی شرکت گاز استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه روستاهای چهل دختران اسفراین، هاور و ارناوه مانه و سملقان، اسلام آباد و گلمندره گرمه، گودالی سلاخ بجنورد، اینها در گروه روستاهایی هستند که مبلغ سرانه گازرسانی بیشتر از مبلغی است که قانون مصوب کرده، ادامه داد: علاوه بر این روستاهای کی کی، رشوانلو، منصور آباد و دربند که در این گروه قرار داشتند، با پیگیری های صورت گرفته، مبلغ سرانه مجاز استان خراسان شمالی از 12 میلیون تومان به 25 میلیون تومان افزایش پیدا کرد و گازرسانی به این روستاها انجام شد.

وحیدی اضافه کرد: طریقه محاسبه مبلغ گازرسانی به روستاها به این صورت است که مبلغ گازرسانی هر روستا بر تعداد خانوار تقسیم می شود و مبلغ باید از 25 میلیون تومان کمتر شود، که در این صورت روستا شرایط گازرسانی را پیدا خواهد کرد.

رئیس برنامه ریزی شرکت گاز استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه با افزایش دو برابری سرانه، روستاهایی که شرایط گازرسانی پیدا کردند در مرحله اجرایی قرار گرفته اند، گفت: تا پایان سال 99 روستاهایی که به دلیل مشکل سرانه مالی از نعمت گاز بهره مند نشدند، 11 روستای بالای 20 خانواری بودند که از این تعداد مشکل چهار روستا حل شد و هفت روستا به دلیل بالابودن مبلغ سرانه همچنان شرایط گازرسانی ندارند.

 

 بخش زیادی از روستاهای محروم از نعمت گاز در خراسان شمالی زیر 20 خانوار جمعیت دارند

وحیدی با اشاره به اینکه بخش زیادی از روستاهایی که در استان خراسان شمالی در نعمت گاز بی بهره اند، در لیست روستاهای زیر 20 خانوار قرار دارند، گفت: براساس آخرین سرشماری صورت گرفته در سال 95، تعداد 38 روستا در استان بالای 10 خانوار و زیر 20 خانوار و 76 روستا زیر 10 خانوار وجود دارند.

وی با بیان اینکه طی امسال از 38 روستای بالای 10 خانوار 26 روستا و از 76 روستای زیر 10 خانوار نیز 13 مورد گازرسانی شدند، گفت: براساس قانون، اگر روستای زیر 20 خانواری در مسیر گازرسانی به روستای بالای 20 خانواری قرار داشت که هیچ هزینه ای به پروژه اصلی تحمیل نمی کرد، گازرسانی به آن روستاها نیز انجام می شود.

 

87 روستای خراسان شمالی محروم از نعمت گاز هستند

 رئیس برنامه ریزی شرکت گاز استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه در استان خراسان شمالی 834 روستا در خراسان شمالی وجود دارد که 747 روستا گازدار هستند، اضافه کرد: از 87 روستای بدون گاز، به غیر از هفت روستایی که در گروه سرانه بالا گازرسانی قرار دارند، مابقی زیر 20 خانوارند.

وحیدی یکی از دلیل محرومیت خانوارها از نعمت گاز را خارج بودن خانه از طرح هادی عنوان کرد و گفت: به طور نمونه در شهرستان مرزی رازوجرگلان هیچ روستای بدون گازی ندارد، اما خانوارهایی هستند که خارج از طرح هادی قرار دارند که قانونگذار اجازه گازرسانی به این روستاها را نداده است.

 

شرکت گاز، اجازه گازرسانی به منازل خارج از طرح هادی را ندارد

این مقام مسئول عمده مشکل شهرستان رازو جرگلان در موضوع گاز را مربوط به منازل مسکونی، کلاته ها و سکونت گاه هایی خواند که در خارج از طرح هادی روستا مستقر شده اند و ادامه داد: روستا براساس تقسیمات کشوری، باید کد آبادی داشته باشد و در طرح هادی قرار بگیرد، اما برخی از این سکونت گاه های رازو جرگلان تعریف روستا را ندارد و در آمار مرکز شمارش نمی شوند، بنابراین شرکت گاز طق قانون اجازه این را ندارد که گازرسانی به این خانواده ها را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه تعداد خانوارهای محروم از گاز کم نیست، خاطرنشان کرد: اما این روستاها خارج از طرح هادی قرار دارند که برای پیگیری مشکلات این خانوارها باید، متولیان مربوطه که شامل بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، اراضی ملی و نهادهای حاکمیتی مثل بخشداری، فرمانداری هستند باید مطالبه اخلا طرح هادی را داشته باشند که محدوده روستاها مشخص و در اختیار شرکت گاز قرار گیرد که براساس آن گازرسانی انجام شود.

رئیس برنامه ریزی شرکت گاز استان خراسان شمالی یادآور شد: در شهرستان رازو جرگلان، پیمانکار اختصاصی مستقر است، که هر منزلی که در محدوده قرار دارد، گازرسانی صورت گیرد، تیم های کاری تجهیز هستند، اما به دلیل اینکه تقاضاهای مجاز کم است، این تیم ها بیکار شدند.

 

 

 اکثر تقاضاهای گازرسانی به روستاها، مربوط به خانوارهای خارج از طرح هادی است

وحیدی ابراز داشت: تقاضا زیاد است، اما اکثر تقاضاها خارج از طرح هادی هستند و ما شرمنده خانواده ها می شویم، ولی به لحاظ قانونی امکان خدمات رسانی برای انها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه پراکندگی روستاهای بدون گاز در استان متنوع است، خاطرنشان کرد: بیشترین تمرکز روستاهای زیر 20 خانوار خراسان شمالی در شهرستان های بزرگ استان همچون بجنورد 16 مورد، شیروان 10 مورد، اسفراین 19 مورد و مانه و سملقان 20 روستا است.

این مقام مسئول در رابطه با علمک های بدون گاز درب منازل توضیح داد: زمانی که پروژه های گازرسانی با حضور نمایندگان دهیاری، شورای روستا انجام می شود، خانه هایی که سکونت دارند، پیمانکار در قالب پروژه علمک را نصب می کنند و براساس نصب علمک و ثبت در سامانه در گروه خانواده ها گازدار محسوب می شوند.

وحیدی با اشاره به اینکه لوله کشی داخل منازل برعهده مشترکان است، ادامه داد: گفتنی است که برخی از مشترکان به دلیل عدم تمایل و عده ای به دلیل مشکل مالی نسبت به لوله کشی داخل ساختمان اقدام نکردند.

وی با بیان اینکه هزینه های اشتراک پذیری تعدادی از مجموعه ها به صورت رایگان انجام می شود، گفت:  مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، مساجد، حسینیه ها، جانبازان و رزمندگان در گروه کسانی قرار دارند که گازرسانی به منازلشان رایگان است.

 

۱۷۰۰ خانواده رازو جرگلانی محروم از نعمت گاز

مجتبی شکوری، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: در استان خراسان شمالی چهار هزار و 76 خانوار از نعمت گاز طبیعی محروم هستند که بخش زیادی از این خانوارها مربوط به شهرستان راز و جرگلان هستند.

وی ادامه داد: 473 خانوار در اسفراین، 182 خانوار در جاجرم، 518 مورد در بجنورد، 765 مورد در مانه و سملقان، یک هزار و 784 خانوار در راز و جرگلان، شیروان 268 مورد و 86 خانوار در فاروج فاقد گاز طبیعی هستند.

شکوری اضافه کرد: با هدف جلوگیری از سواستفاده از مصرف کپسول های گاز در سوخت خودرو طرح گاز مایع (LPG) مقرر شد که خانواده هایی که از نعمت گاز محروم هستند، اطلاعات خود را در سامانه " نیو تجارت آسان " ثبت کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد:  بعد از ثبت نام خانوارها در این سامانه، سهمیه مورد نیاز خانواده در کارت بانکی آنها شارژ و عوامل توزیع، کپسول های مورد نیاز را در درب منازل تحویل خواهند داد.

 


اختصاص 1200 لیتر سوخت به هر خانواده فاقد گاز در خراسان شمالی

شکوری با اشاره به اینکه نفت سفید برای کارت سوخت خانوارهای محروم از گاز طبیعی شارژمی شود، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون به هر خانواده دو هزار و 200 لیتر سوخت اختصاص پیدا کرده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همچنین برای فصل های سرد سال، از ماه آذر تا اسفند ماه برای هر خانواده یک هزار و 500 لیتر سوخت اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی یادآور شد: علاوه بر این روستاهایی که با نیاز بیشتری مواجه هستند، با هماهنگی از طریق بخشداری، فرمانداری و دهیاری می توانند سهمیه بیشتری را دریافت کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تعدادی از خانوارها در استان علمک گازشان وصل شده، اما گازکشی منزل صورت نگرفته، گفت: این منازل از زمانی که برای درخواست گازکشی منازلشان در سایت نیو تجارت آسان اقدام به ثبت نام کرده اند، از سمت شرکت گاز در لیست خانوارهای گازکشی شده قرار گرفته اند.

شکوری خاطرنشان کرد: گروه زیادی از این خانوار ها به دلیل نداشتن تمکن مالی موفق به ادامه گازکشی نشده اند، از طرفی از دریافت کارت شارژ سوخت نیز محروم شده اند.

وی افزود: به هرکدام از این خانوارها در طول سال 200 لیتر نفت از سمت شرکت فرآورده های نفتی تحویل داده می شود اما شارژ ماهانه در کارت های بانکی شان تعلق نمی گیرد.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک