یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۱/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۴۶۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۸/۲۹ - ساعت ۱۱:۲۰
گزارشی از ساده انگاری مردم نسبت به کرونا؛

کرونا در کمین شب نشینی های پاییزی/ زنگ خطر پیک ششم به گوش می رسد

دورهمی‌های خانوادگی هرچند یک سنت پسندیده و مورد تاکید در جامعه ایرانی است اما در شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا تبدیل به حاشیه‌ای امن برای انتقال بیشتر کرونا شده که با آغاز پاییز و افزایش این مهمانی ها زنگ خطر افزایش ابتلا به گوش می رسد.
کرونا در کمین شب نشینی های پاییزی/ زنگ خطر پیک ششم به گوش می رسد ,

به گزارش عصراترک، با آغاز فصل پاییز و طولانی شدن شب ها، خانواده های ایرانی که علاقه شدیدی به دورهمی های خانوادگی و فامیلی دارند، طبق عادت سال های قبل، این شب ها را بهانه ای برای دور هم بودن می دانند، این در حالی است که با شیوع کرونا در آستانه دو ساله شدن است، مهمانی ها کمرنگ شده بود، اما مجدد گویی مردم ترسشان فروریخته باشد، سور و سات این مهمانی ها به چشم می خورد.

به طوری که طبق گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان دورهمی‌های فامیلی به علت تجمع تعداد زیادی از افراد خانواده برای مدت چند ساعت در محیط بسته، خطرناک است و موجب می‌شود از یک خانواده دو تا سه نفر و حتی تعدادی بیشتری مبتلا به کرونا شوند.

یادمان نرود که در آخرین پیک، که در اوایل مرداد آغاز و تا شهریور ادامه داشت، تعداد فوتی های کشور روزانه تا حدود 700 نفر نیز رسید و این یعنی روزانه 700 خانواده در داغ از دست دادن عزیزانشان رخت سیاه بر تن کردند، چه بسا که بسیاری از خانواده ها نیز نه تنها یک داغ بلکه چندین عزیز را با این بیماری از دست داده اند.

قبرهای خالی که مجال پر شدن را به یکدیگر نمی دادند و در حالی که جنازه ای تازه در خاک گذاشته می شد، آمبولانس بعدی می رسید و این روند تلخ ادامه داشت.

مبادا با عادی انگاری ها و ساده انگاری در این قضیه بخواهیم مجدد پیکی را سخت تر از پیک پنجم پشت سر بگذاریم.

مصطفی قدرتی، یکی از شهروندان بجنوردی در گفتگو با خبرنگار ما توضیح داد: در اواسط تابستان به دلیل شرکت در یک مراسم عروسی، خانوادگی به بیماری کرونا مبتلا شدیم، پدرم بیماری را طاقت نیاورد و بعد از دو هفته فوت شد و مابقی اعضای خانواده در بیمارستان بستری شدیم.

وی ادامه داد: روزهای خیلی سختی بود، ما به دلیل شرکت در یک مراسم و شادی چند ساعته پدرمان را برای همیشه از دست دادیم.

 

فوت سه نفر از فامیل طی سه هفته

زهرا آراسته یکی دیگر از شهروندان بجنوردی گفت: طی پیک پنجم، سه نفر از فامیل را از دست دادیم که دو نفرشان سن پایینی داشتند و جوان بودند اما متاسفانه به خاطر اینکه رعایت نکرده بودند، خودشان رفتند و بچه های کوچکشان یتیم شدند.

وی افزود: روزهای خیلی سختی بر فامیل گذشت، نمی توانستیم کنارشان باشیم و در دردشان شریک شویم، که به خاطر یک ساده انگاری باعث این تلخی ها برای کل فامیل و خانواده شد.

 

 

تیم واکنش سریع جهت جلوگیری از پیک ششم کرونا در استان فعال می شود

سید جواد پورنقی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به تغییر رنگ شهرهای خراسان شمالی، اظهارکرد: با این که حفظ آرامش جامعه و بازار از اهداف کلی برنامه هاست اما باید همچنان تامین سلامت در اولویت باشد.

وی اضافه کرد: مقرر شد که تیم های واکنش سریع در حیطه استانی تعریف شود و مدیران شهرستان ها نیز باید پای کار بیایند تا سلامت و اقتصاد آسیب نبینند.

پورنقی افزود: در روزهای آتی وضعیت کرونا با رقم هایی که ثبت می شود مشخص می شود و ما جهت پیش بینی و مدیریت سریع تیم های واکنش سریع را در استان فعال می کنیم.

وی با بیان اینکه ورود به پیک ششم منجر به آسیب های غیرقابل جبران می شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان این که واکسیناسیون با شتاب و دقت در حال انجام است، اضافه کرد: 84 درصد جمعیت بالای 12 سال استان واکسینه شده اند، اما برای پایان شیوع بیماری واکسیناسیون به تنهایی کفایت نمی کند.

 

برای پایان کرونا واکسن به تنهایی کفایت نمی کند

پورنقی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی، بیان کرد: مهم ترین راه قطع زنجیره کرونا رعایت موازین بهداشتی است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده اند می‌توانند با ورود به سامانه مربوطه کارت واکسن الکترونیک خود را دریافت نمایند.

 

 

از دورهمی های پاییزی خودداری کنید

علیرضا نوروزیان، مدیر سلامت و محیط کار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه از مردم به خصوص سالمندان انتظار است که از تجمع و دورهمی در شب های سرد پاییزی به شدت خودداری کنند، اظهار داشت: ویروس کرونا همچنان در کمین نشسته و بیشتر اوقات در جمع های خانوادگی که پروتکل هایی بهداشتی کمتر رعایت می شود، اعضای خانواده را غافلگیر می کند.

وی ادامه داد: رعایت پروتکل ‌های بهداشتی از جمله ماسک زدن را باید تا پایان اپیدمی کرونا جدی بگیریم تا  شاهد کاهش آمار مرگ و میرهای کرونایی باشیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: در صورت عادی انگاری شرایط و کمرنگ شدن رعایت پروتکل‌ها ممکن است دچار پیک جدید شویم که کنترل آن  سخت تر می شود.

وی تاکید کرد: برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا باید از دورهمی و تجمعات پرهیز کنیم و در خانه ماندن را در اولویت قرار دهیم و فقط مواقع ضروری از خانه خارج شویم و هم چنین استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی را فراموش نکنیم.

نوروزیان اضافه کرد: برخی از بیماران کرونایی در محیط‌ های بسته و مسقف به راحتی به ویروس کرونا آلوده شده اند که با ایجاد تهویه مناسب بخش زیادی از این انتقال، قابل پیشگیری است.

 

در فضای بسته تراکم ویروس بالا می رود

وی با اشاره به این که ویروس‌ ها همراه با قطرات ریز تنفسی با بازدم افراد مبتلا به ویروس در هوا منتشر می شود، اظهار کرد: هنگام سرفه، عطسه و صحبت کردن این انتشار افزایش دارد  و ناگفته نماند در فضای بسته تراکم ویروس بالا رفته و احتمال ابتلای افراد از فرد مبتلا به کرونا نیز به شدت بالا می رود.

این مقام مسئول گفت: راه حل موثر برای پیشگیری از ابتلا به کرونا این است که درصورت امکان پنجره‌ها و در ها باز باشند تا گردش هوا یا تهویه با جا به جایی هوای داخل و بیرون صورت گیرد که در چنین شرایطی احتمال ابتلا به ویروس ها کمتر می شود.

وی با اشاره به این که تاکنون چندین پیک کرونایی داشته‌ایم، گفت: با واکسینه‌کردن بخش قابل توجهی از جامعه، می‌توان کنترل بیماری و حتی می توان  برای حدف محدودیت‌ها  امیدوار تر شد.

نوروزیان تصریح کرد: برای پیشگیری از ابتلا به کرونا عقل و منطق حکم می کند همگی راهکار ساده و کم‌خطر استفاده از واکسن را در پیشگیری از مرگ و میرهای کرونایی  انتخاب کنند و توجهی  به برخی از شایعات در مورد بی اثر بودن  واکسن  کرونا نداشته باشند.

 

انتهای پیام/ رحمانی

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک