سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۴۶۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ساعت ۱۲:۱۹

انصراف سرمایه گذار تولید کاغذ سنگی در جاجرم/ مسئولان پاسخگوی چرایی این تصمیم پس از دو سال باشند

اعلام انصراف سرمایه گذار تولید کاغذ سنگی جاجرم از ادامه پروژه به دلیل فراهم نشدن ارز دولتی باعث ایجاد ابهام در خصوص چرایی این موضوع در ذهن مردم این شهرستان شده و خواستار پاسخگویی مسئولان شدند.
انصراف سرمایه گذار تولید کاغذ سنگی در جاجرم/ مسئولان پاسخگوی چرایی این تصمیم پس از دو سال باشند,

به گزارش پایگاه خبری جاجرم، کاغذ سنگ که با اسامی دیگری مثل کاغذ سنگی، کاغذ آهک یا کاغذ معدنی نیز نامیده می شود نسل جدیدی از کاغذ است که در سال های اخیر اختراع شده است،  ماده اولیه این کاغذ پودر کربنات کلسیم بوده که جایگزین استفاده از چوب درختان برای تولید کاغذ است، از خواص آن ضد آب بودن، مقاومت در برابر پارگی، جلوه ی جادویی رنگ ها بر روی آن و در نهایت برگشت پذیری آن به خاک طی دوره بازیافت کوتاه مدت عنوان می شود.

 بسیاری  تولید کاغذ سنگ را  پدیده‌ای شگفت‌انگیز در صنعت چاپ و تولید آن را نیز سرآغاز عصری جدید در تولید کاغذهای سازگار با محیط ‌زیست می‌دانند، زیراکه ماده اولیه آن تنها سنگ است، از این‌رو به نظر می‌رسد دیگر نباید نگران قطع درختان و آثار مخرب آن روی محیط‌زیست باشیم.

همچنین در فرآیند تولید کاغذ سنگ نه‌تنها از آب استفاده نمی‌شود، بلکه به خاطر سفیدبودن مواد اولیه، نیازی به استفاده از سفیدکننده‌ها هم در تولید آن نیست که نتیجه این کار، این خواهد بود که دیگر آلاینده‌ها به محیط ‌زیست ما اضافه نخواهند شد.

 در سال ۹۵ با بومی سازی این صنعت در یزد، ایران به جمع چهار کشور صاحب این صنعت نظیر کانادا، چین و تایوان پیوست.

نزدیک به دو سال پیش بود که مسئولین از راه اندازی کارخانه تولید کاغذ سنگی در جاجرم خبر دادند اما بعد گذشته دو سال، معاون طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اعلام کرده است که سرمایه گذار بخش خصوصی به دلیل فراهم نشدن ارز دولتی از سرمایه گذاری انصراف داده است.

این درحالی است که رضا فیروز، رئیس سازمان صنعت ،معدن وتجارت استان خراسان شمالی وقت درنشست خبری درجمع خبرنگاران که نزدیک به دو سال پیش برگزار شد، اظهار داشت: مجوز تولید کاغذ از کربنات کلسیم کاغذ سنگی در شهرستان جاجرم، جواز دریافت کرده و قرار است سالانه پنج هزار تن کاغذ تولید شود.

وی در خصوص راه اندازی کارخانه تولید کاغذ در استان تصریح کرد: طبق توافقات انجام شده سرمایه گذاری بومی قصد دارد تا با استفاده از معادن کربنات کلسیم موجود در استان سالانه 5 هزار تن کاغذ تولید کند. تنها مشکل موجود بر سر راه راه‌اندازی این کارخانه عدم تخصیص ارز دولتی برای خرید ماشین‌آلات این کارخانه است.

رئیس سازمان صنعت ،معدن وتجارت استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان برای تضمین خوراک کاغذ با ایمیدرو تفاهم شد که این تفاهم نامه دارای 13 بند به ارزش 370 میلیون دلار و 5 هزار و 300 میلیارد ریال است.

اما حالا معاون طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان اینکه  فاز نخست پروژه تولید کاغذ سنگی هفته جاری در شهرستان فاروج با ظرفیت تولید سالانه ۶ هزار تن کاغذ به بهره برداری رسیده است، گفت:  متقاضی اجرای طرح کاغذ سنگی در جاجرم ، به علت فراهم نشدن ارز دولتی، از سرمایه گذاری انصراف داد.  

پرسش اساسی این است که چرا مسئولین به راحتی از این موضوع می گذرند و مطالبات سرمایه گذاران باید دو سال روی زمین بماند و در انتها متقاضی بعد این همه دوندگی از انجام طرح منصرف شود.

 پایگاه خبری جاجرم، منتظر جوابیه مسئولین شهرستانی و استانی در خصوص چرایی عدم تخصیص ارز دولتی و عدم انجام مطالبات این سرمایه گذار است. امیدواریم دوباره پیگیری برای انجام این طرح شروع شود و شاهد راه اندازی این کارخانه در شهرستان جاجرم برای اشتغال زایی و تولید باشیم.

 

انتهای پیام/

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک