چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۴۶۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۸/۱۸ - ساعت ۹:۲۷
گزارشی از مشکلات کشاورزان زعفران کار جاجرمی؛

نبود زنجیره تولید و تسهیلاتی که حکم "نوشدارو پس از مرگ سهراب" دارد

شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد و درآمد اقتصادی مناسب، ارتقای دانش فنی زعفران کاران و سهولت نگهداری زعفران از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در استان است بطوری که هم اکنون زعفران در هشت شهرستان استان کشت می شود.
نبود زنجیره تولید و تسهیلاتی که حکم

به گزارش پایگاه خبری جاجرم، این شرایط باعث شده تا استان خراسان شمالی  بعد از خراسان رضوی و خراسان جنوبی که به ترتیب رتبه اول و دوم کشور در تولید زعفران دارند، جایگاه سوم کشت و برداشت این محصول را به خود اختصاص دهد و هم اکنون این محصول در تمام شهرستان های استان کشت می شود و فاروج رتبه نخست کشت این محصول را در استان دارد.

 

کشت گندم، جو، برداشت پسته و حالا زعفران

مردم شهرستان جاجرم که پیش‌تر به کشت محصولاتی مانند گندم و جو می‌پرداختند، حالا در کنار این دو محصول استراتژیک به کشت پسته و گیاهی که همه آن را به نام طلای سرخ می‌شناسند نیز روی آورده، از گذشته زعفران را همه مردم شاید به نام شهرهای خراسان رضوی و جنوبی بشناسند اما طبیعت و آب‌وهوای جاجرم باعث شده، این محصول گران‌بها در این شهرستان نیز کشت شود.

محصولی که در مهر و آبان ماه، فصل برداشتش فرا می‌رسد و زعفران کاران اقدام به برداشت این محصول با ارزش می‌کنند.

در خراسان‌شمالی مردم شهرهای فاروج، شیروان بجنورد، گرمه و جاجرم این محصول را در سبد کشت خود قرارداد و ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین‌های خود را به کشت این محصول اختصاص داده‌اند و اما شهر آجیلی یا همان فاروج که حالا تبدیل به قطب اصلی تولید زعفران در خراسان‌شمالی شده است که بیش از ۲ هزار هکتار سطح زیر کشت را دارد.

در شهرستان جاجرم نیز شاهد کشت این محصول هستیم و این محصول همانند پسته به یک محصول خاص و استراتژیک در این شهرستان تبدیل‌شده است.

زعفران در ۵ سال گذشته بدلیل نگاه مدیران به تغییر الگوی کشت بعلت بحران کم آبی و با مشوق ها و بسته های حمایتی مالی توانست درشهرستان جاجرم جای خود را تاحدودی پیدا کند.

تسهیلات بانکی ازمحل صندوق توسعه ملی و اعتبارات سفر مقام معظم رهبری با باز پرداخت های بلند مدت باعث انگیزه بیشتر کشاورزان جاجرمی برای کشت این محصول شد.

اما تکمیل نبودن زنجیره تولید، هزینه های بالای کارگر ، پرداخت تسهیلات در زمانی که زمان خرید پیاز زعفران گذشته و نبود بازار فروش مناسب در شهرستان باعث شده تا کشت این محصول در شهرستان جاجرم آنطور که باید ارزش اقتصادی برای کشاورزان نداشته باشد و بیشترین سود را دلالانی ببرند که به صورت خام گل های زعفران را خریداری می کنند.

 

آموزش های لازم به کشاورزان داده نمی شود

یکی از کشاورزان جاجرمی که در زمینه کشت زعفران فعالیت دارد به خبرنگار ما گفت: زعفران در جاجرم مشکل فروش و نبود فناوری خشک کردن و همچنین نبود آموزش از سازمان های ترویجی به کشاورزان چه در مرکز و چه در روستاها دارد که دانش کافی را از کشاورز دریغ می کنند.

وی افزود: هجوم دلال ها به مزارع زعفران در زمان برداشت گل وخام فروشی بعلت هزینه بالای کارگری برداشت و پاک کردن گل عرصه را برای بدست آوردن سود به کشاورز تنگ می کند.

این کشاورز با اشاره به مشکلاتی که در بخش تسهیلات دهی به کشاورزان وجود دارد، گفت: دیر ابلاغ شدن بسته های مالی سازمان ها و گذشتن زمان کاشت پیاز زعفران عملاً تسهیلات را بی فایده کرده است.

وی اظهار داشت: قارچ های پیاز زعفران بعلت نبود نظارت سازمان های متولی در گرفتن تاییده آزمایشگاه های گیاه پزشکی در هنگام ورود محموله های پیاز به مزارع شهرستان با توجه به نداشتن اطلاعات کافی کشاورز زیان های هنگفتی وارد می کند.

وی تاکید کرد: تکمیل نبودن زنجیره تولید زعفران در شهرستان، کم کاری سازمان های ترویجی در ارائه دانش کشت زعفران و هجوم دلالان بعلت نبود بازار زعفران درشهرستان جاجرم باعث شده تا این شهرستان با دارا بودن بستر کشت مناسب این محصول از دیگر شهرستان های استان عقب بماند.


برداشت یک تن زعفران از مزارع شهرستان 

ابوالفضل عباسیان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری جاجرم، با بیان اینکه شهرستان جاجرم یکی از مناطق مستعد کشت زعفران در استان است، گفت: چند سالی است که به علت خشکسالی های پی در پی و کاهش بارندگی از ۱۷۰ میلی متر در سال به ۷۰ میلی متر، کشاورزان به سمت محصولات کم آب طلب هدایت شوند.

وی با اشاره به اینکه کشت زعفران یکی از محصولاتی است که با داشتن درآمد بالا نیاز آبی پایینی دارد، اظهارکرد: هزینه های زیاد کاشت و برداشت و همچنین  دستمزد کارگران از جمله مشملات اساسی کشاورزان زعفران کار است لذا لازم است دولت در این زمینه تسهیلات با کارمزد پایین به کشاورزان زعفران کار کمک کند.

عباسیان افزود: در سال گذشته ۲۵۰ هکتار از مزارع شهرستان به مرحله برداشت گل رسید که از این مقدار ۱ هزار کیلوگرم زعفران خشک عاید کشاورزان شد.

وی تاکید کرد: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آمادگی کاملی برای آموزش مراحل کاشت و داشت به بهره برداران  را دارد و افراد می توانند با مراجعه به مراکز آموزش فنی و حرفه ای و یا جهاد کشاورزی در زمینه کشت زعفران ثبت نام نموده و آموزش لازم را دریافت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم گفت: با توجه به اینکه هزینه تهیه پیاز زعفران بالا بوده و کشاورزان شخصا برای تهیه آن اقدام می کنند، لازم است جهت جلوگیری از شیوع قارچ و خسارت قبل از کشت با تهیه محلول ضدعفونی نسبت به تیمار پیاز اقدام کرده و سپس اقدام به کشت کنند.

عباسیان در خصوص فروش محصول زعفران گفت: در مورد خرید تضمینی در شهرستان با توجه به اینکه تنها یک مرکز خرید در استان وجود، کشاورزان می توانند از ۱۰ روز آینده با مراجعه به مدیریت یا مرکز جهاد در بخش ها معرفی نامه خود را دریافت و محصول خود رابه قیمت ۲۰ میلیون وپانصد هزار تومان زعفران نگینی رابه صورت تضمینی به فروش برسانند.
 

وی گفت: ناگفته نماند در سال جاری به علت کاهش بارندگی وکم بودن عملکرد مزارع در سطح کشور قیمت بازار بالاتر از این قیمت بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم خاطرنشان کرد:  این محصول در هر هکتار یک نفر اشتغال دائم و۲۰۰ نفر اشتغال فصلی دارد که می تواند به اقتصاد روستا کمک شایانی را داشته باشد .

 

انتهای پیام/ مهدی تقی زاده

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک