سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۵۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۷/۲۹ - ساعت ۹:۴۷
گزارش؛

علت پایین بودن کیفیت نان چیست!؟/گلایه مردم جاجرم از نانوایی ها

کاهش کیفیت نان در برخی نانوایی‌های شهرستان جاجرم موجب نارضایتی شهروندان شده و نانوایان این بی‌کیفیتی را به دلیل پایین بودن کیفیت آرد می‌دانند.
علت پایین بودن کیفیت نان چیست!؟/گلایه مردم جاجرم از نانوایی ها,

به گزارش پایگاه خبری جاجرم، نان در فرهنگ ایرانی‌ها دارای جایگاه والایی بوده، نان برکت سفره است و به عنوان مهم‌ترین جز سبد غذایی خانوار و یکی از خریدهای همیشگی و روزانه هر خانواده ایرانی محسوب می‌شود اما همیشه با حاشیه‌های فراوانی مانند نان سبوس دار و تیره یا نان خمیر و سفید، بالا رفتن قیمت‌ها، پایین آمدن وزن، کم شدن کیفیت و عدم مرغوبیت، اضافه شدن افزودنی‌های غیر مجاز به خمیر و چالش پخت و نگهداری صحیح همراه بوده است.

اینکه نان خمیر بوده و وسط آن خشک شده باشد و نان امروز را فردا نتوان خورد یکی از مواردی است که می‌شود به آن اشاره کرد؛ هر چند اکثر نانوایان دلیل بی‌کیفیتی نان را عرضه آرد بی‌کیفیت اعلام می‌کنند و از کیفیت آرد عرضه شده، گلایه دارند اما در کارخانه‌های تولید آرد، مهارت نانوایان را علت بی‌کیفیت شدن نان می‌دانند.

با توجه به حساسیت موضوع لازم است تا در خصوص تهیه آرد، نان و سلامت آن، استانداردسازی دستگاه‌های تولید نان و آزمون‌های مختلف روی آرد صورت گیرد تا سلامت مردم به خطر نیافتد.

برای تهیه گزارش به سراغ همشهریان رفتیم تا از وضعیت کیفیت نان و کار نانوایی ها مطلع شویم.

نوروزی یکی از همشهریان جاجرمی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص کیفیت نان گفت: به گوش کارکنان اداره صمت و مسئولین محترم برسانید کیفیت بعضی از نان های نانوایی شهرستان جاجرم  مناسب نیست لطفا برای افزایش کیفیت تدابیری بیاندیشند.

وی افزود: از طرفی نانوایی های لواش و نازک پز خیلی کم هست و برای گرفتن نان باید ساعتها در این اوضاع کرونایی در صف ماند.

نوروزی ابراز داشت: جمعیت شهرستان و مهاجرت به این شهرستان افزایش یافته حال آنکه تعداد نانوایی ها تغییری نکرده است از مسئولین درخواست داریم یکی دو نانوایی دولتی یا آزاد پز به تعداد نانوایی های سطح شهر اضاف کنند یا سهمیه آرد نانوایی های خوب سطح شهر را افزایش دهند.

یکی دیگر از همشهریان جاجرمی که در روستای جربت زندگی می کند، گفت: روستای جربت با داشتن دو نانوایی که یک نانوایی صبح پخت می کند ودیگری غروب با این حال نه در صبح و نه در غروب مردم نمی توانند نان خود را دریافت کنند.

وی افزود: با اینکه بخشدار سنخواست چندین بار از نانوایی ها بازدید داشته اند چندین جلسه برای حل مشکل نان در بخشداری تشکیل شده است هم چنان مردم روستای جربت برای خرید نان مشکل دارند وبرای تهیه نان باید هروز یک ساعت از عمر خود را درصف نانوایی بگذرانند .

وی ادامه داد: با وجود گرانی برنج و گوشت مردم روستا به مصرف نان روی آوردند که آنهم به سختی تهیه می شود هفت الی هشت ماه است که جلسه و بازدید انجام شده ولی مردم تاثیری ندیده اند.

ولی الله اسماعیلی رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان جاجرم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری جاجرم، در خصوص کمبود نان در روستای جربت گفت: سرانه آرد روستای جربت با احتساب ۱۷۵ کیسه آرد در ماه بیش از ۱۳ کیلوگرم به ازای هر نفر در ماه بوده این در حالیست که سرانه مصوب آرد به ازای هر نفر ۷ کیلوگرم در ماه است و در زمینه آرد کمبودی وجود ندارد.

وی افزود: لذا از ابتدای آبان ماه شیفت ظهر به پخت نان در روستای مذکور اضافه و پخت نان سه شیفه خواهد شد و از طرفی با همکاری پایگاه بسیج روستا به پخت ۶ کیسه آرد در روز نظارت و در صورت احراز تخلف و کم کاری از سوی هر یک از دو واحد خبازی قطعا برخورد لازم از طریق اتخاذ تصمیم در کارگروه آرد و نان شهرستان انجام می شود.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان جاجرم در خصوص علت شلوغی بعضی از نانوایی ها گفت: برخی مواقع شهروندان خرید نان را به ساعاتی خاص موکول می کنند اگر بازدیدی از نانوایی های شیفت صبح از ساعت شش تا هفت و نیم انجام دهید، می بینید که حداقل دو تا سه مشتری بیشتر ندارند ولی یه عده دوست دارند خرید صبح را به نانوایی های کشیک در ساعت ۸ الی ۱۰ موکول کنند که این امر سبب تشکیل صف می شود که این موضوع در شیفت عصر هم مصداق دارد.

وی ابراز داشت: برای مدیریت آن علاوه خرید نان در شیفت های خلوت پخت نان از جمله شیفت ظهر، ساعات پخت نان برخی از خبازی ها افزایش یافته است.

وی با اشاره به بازدیدهای مستمر اداره صمت از نانوایی ها گفت: بازدید از واحدهای خبازی در قالب گشت های نظارتی و بازرسی های نوبه ای بصورت مستمر و روزانه و هفتگی انجام و نان های پخت شده توسط نانوایان در روزهای اخیر بخاطر بهتر شدن آرد از کیفیت مناسب برخوردار بوده لذا از شهروندان درخواست داریم  گزارش خود را از کیفیت نان خبازی مورد نظر به سامانه ارتباطی ۱۲۴ اعلام تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

ولی الله اسماعیلی در پاسخ به این سوال که کمبود نان در شهرستان جاجرم داریم یا نه؟ گفت: هیچگونه کمبودی در زمینه نان در شهرستان وجود ندارد و ازدحام جمعیت و قرار گرفتن در صف انتظار در مقابل درب واحد های نانوایی بخاطر افزایش مصرف نان و در نتیجه تعداد بیشتر خرید نان از سوی شهروندان نسبت به گذشته است که برای مدیریت آن ساعات پخت نان برخی از خبازی ها افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه برای مجوز نانوایی با آرد آزاد مشکلی نداریم، افزود: از اردیبهشت ماه تاکنون چندین مجوز در کارگروه صادر کردیم لکن تا کنون به بهره برداری نرسیده اند اگر کسی کننده کار است و علاقه دارد معرفی یا اطلاع رسانی نمائید تا نسبت به صدور مجوز در کارگروه اقدام شود.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان جاجرم با بیان اینکه هر چند نان سبوس دار برای سلامتی مفید است اما مردم نان سفید را بیشتر می پسندند، گفت: قهوه ای شدن نان به خاطر وجود سبوس است که نانوایی های دولتی به خاطر استفاده از آرد سبوس دار کیفیت ظاهری کمتری نسبت به نانوایی های نیمه دولتی و یا نانوایی های آزاد دارند.

وی افزود: براي افزايش کیفیت نان مکاتباتی با استان انجام شده و امیدواریم کارخانه آردی که هم اکنون نانوایی های شهرستان جاجرم مجاز به خرید از آن هستند ملزم به افزایش و ثابت نگهداشتن کیفیت آرد در طول سال شود یا امکان خرید آرد از کارخانه دیگر برای شهرستان در کنار کارخانه فعلی فراهم شود.

وی افزود: مجوزهای احداث کارخانه آرد در جاجرم صادر شده است که امیدواریم فرد صاحب مجوز هرچه سریع تر به تعهدات خود عمل کند چون گندم جاجرم بهترین کیفیت را دارد و می توان در خود شهرستان آرد با کیفیت به نانوایی ها داد.

انواع نان‌ها 

نان فقط یک غذای سیر‌کننده نیست؛ منبعی است از کربوهیدرات، فیبر، روغن، املاح و برخی ویتامین‌ها؛ یعنی بخش زیادی از آنچه بدن ما برای سوخت‌وساز نیاز دارد، در نان به چشم می‌خورد اما همین نان هم انواع مختلفی دارد و بسته به شیوه پخت و موادی که در پخت آن به‌کار رفته، می‌تواند ارزش بیشتر یا کمتری داشته باشد؛ در میان نان‌های سنتی، سالم‌ترین آنها، نان سنگک است که کمترین دور ریز را دارد و به‌دلیل وجود سبوس (اگر رنگ آن تیره باشد) زود هضم‌تر است.

بعد از سنگک، بربری از محبوب‌ترین نان‌هاست که اگر خمیر نباشد و با حرارت یکنواخت و ملایم پخته شود، می‌تواند نیازهای غذایی ما را تأمین کند؛ در این نان هم از سبوس استفاده می‌شود.

نان‌های لواش و تافتون به‌دلیل ماندگاری طولانی‌تر و در دسترس بودن بین ایرانی‌ها حسابی محبوب هستند؛ این نان‌ها اما ارزش غذایی پایینی دارند چون معمولا با افزودن جوش شیرین و نمک زیاد در مدت کوتاهی تخمیر و پخته می‌شوند؛ از این گذشته، دور ریز زیادی هم دارند و مصرف زیاد آنها ممکن است باعث اختلال در جذب املاح شود.

برای افراد چاق یا مبتلا به دیابت، نان سفید مضر است و باید نان قهوه‌ای (نان سبوس‌دار) جایگزین آن شود؛ سبوس با ایجاد احساس سیری باعث می‌شود نان کمتری بخورید

.

از سوی دیگر فیبر موجود در نان سبوس‌دار، مشکلات گوارشی را حل کرده و به دفع بهتر کمک می‌کند؛ سبوس نان همچنین سرشار از ویتامین ب و نیاسین است، باعث می‌شود قند خون به آهستگی بالا برود، کلسترول و چربی خون را کاهش می‌دهد و در یک کلام، بهترین نان برای همه افراد، به‌ویژه چاق‌ها و دیابتی‌هاست.

بیشتر نان‌ها را اگر در دمای مناسب و بسته بندی خوب نگه‌دارید، برای مدت طولانی ماندگار خواهند بود؛ فریز کردن نان وقتی هنوز تازه است، یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ کیفیت آن و جلوگیری از دور ریز نان است

.

انتهای پیام

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک