شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۴۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۶/۲۸ - ساعت ۱۴:۲۲
گزارشی از وضعیت زلزله زدگان جاجرمی؛

لرزه های سرما در جان زلزله زدگان/لزوم پیش بینی کانکس با روند کنونی ساخت و ساز

پنج ماه پس از زلزله 5.5 ریشتری در سنخواست هنوز بسیاری از زلزله زده ها در چادرها زندگی می کنند ، ساخت و ساز در بسیاری از مناطق روند کندی دارد به طوری بیش از 15 درصد پیشرفت ندارد و در این شرایط بسیاری نگران رسیدن فصل سرما هستند.
لرزه های سرما در جان زلزله زدگان/لزوم پیش بینی کانکس با روند کنونی ساخت و ساز ,

به گزارش پایگاه خبری جاجرم، بامداد 27 اردیبهشت ماه سال جاری دو زلزله با قدرت 5.5 ریشتر مناطق وسیعی از شهرستان‌های گرمه٬ جاجرم و بجنورد در استان خراسان شمالی را لرزاند و موجب خساراتی در 47 روستا شد که بعد از آن زلزله بیش از 50 پس لرزه را به همراه داشته است و همچنان پنج ماه بعد ازوقوع زلزله هفته گذشته هم زمین لرزه ای به قدرت 3 و نیم ریشتر در سنخواست ثبت شد.

طبق برآوردها بیشترین آسیب به منازل مسکونی روستاهای عمارت و قرجه رباط شوقان وارد شده است، از این رو دوباره در  این روستاها حضور پیدا کردیم تا از وضعیت اسکان و پیشرفت ساخت منازل زلزله زدگان باخبر شویم

یکی از اهالی روستای عمارت با بیان اینکه رسیدگی ارگان ها خوب بوده و مشکل قطعی آب، برق  و گاز نداریم، ادامه داد: در روزهای تابستان هوای به شدت گرمی را در چادر سپری کردیم اما پاییز و زمستان زندگی کردن در چادربسیار دشوار تر است.

وی با بیان اینکه مسئولان در ارائه تسهیلات همکاری بیشتری با زلزله زده ها داشته باشند، افزود:  پیدا کردن ضامن برای مردم روستا کار بسیار سختی است و بسیاری از مردم نمی توانند ضامن کارمند پیدا کنند.
 

یوسفی یکی از ساکنین روستای عمارت با بیان اینکه در مجموع ساخت یا بهسازی منازل زلزله زدهها شاید 10 تا پانزده درصد هم پیش نرفته است، گفت: رسیدگی به وضعیت زلزله زده ها نیازمند پیگیری و  نظارت مستمر هست و  باید بسیجی وار و جهادی وار وارد شد تا کار ساخت و ساز به سرانجام برسد.

وی  تاکید کرد:  هوا به زودی سرد خواهد شد اگر سقف زدن طول بکشد، امکان انجام مابقی ساخت و ساز وجود ندارد درخواست بعدی ما این است که سقف قرارداد ها را بیاورند پایین اکثر مردم عمارت کارگر و از قشر ضعیف جامعه هستند.

یوسفی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات ما پیدا کردن ضامن برای دریافت تسهیلات است، گفت: وام بنیاد مسکن که ضامن در ضامن بود حل شد اما باقی نهاد ها که تسهیلات ارائه کردند با مشکل ضامن روبرو هستیم.

وی اضافه کرد: مردم منطقه مشکلات زیادی دارند بنابراین انتظار هست از مسئولین که در منطقه حضور پیدا کنند چراکه این حضورشان قوت قلبی برای مردم روستا است.

یکی دیگر از زلزله زدگان گفت: پیمانکار کار ساخت و ساز را تا سقف انجام می دهند و ادامه کار را به ما می سپارند اما برای تکمیلش نه توان کار داریم نه تخصص ، چطور با این گرانی ها کار را به سرانجام برسانیم.

 

یکی دیگر از زلزله زدگان ضمن قدردانی از اهدا رایگان سیمان گفت: مطالبه اصلی ما تسریع در ساخت مسکن است اگر این اتفاق نیافتد باید به فکر تهیه کانکس باشند زیرا در پاییز و زمستان زندگی در چادر غیرممکن است.

خان پوردلان گفت: ما در یک چادر زندگی می کنیم که نه آب داریم نه گاز هفته گذشته باران بارید همه وسایل های ما زیر آب رفت.

وی افزود: از وقوع زلزله تا کنون در شرایط سختی به سر می بریم همه ما کارگریم و توانایی مالی ضعیفی داریم خواهش ما از مسئولین این است که تمام تلاششان را کنند تا ما زلزله زده ها هرچه سریعتر تا قبل از زمستان سر و سامان بیابیم.

 

مصطفی حاج زاده، فرماندار شهرستان جاجرم درگفتگو با خبرنگار پایگاه خبری جاجرم، ضمن ارائه گزارش از اقدامات صورت گرفته در مناطق زلزله زده گفت: بعد از وقوع زلزله سریعا ستاد بازسازی در شهر شوقان تشکیل و پرونده خانواده های زلزله زده تکمیل شد.

وی با اشاره به اینکه بانک ها را هم در آن مناطق جهت تسریع دراعطای تسهیلات نوسازی و ساخت مسکن زلزله زدگان مستقر کردیم، افزود: یکی از مشکلاتی که در زمینه تسهیلات مسکن بود معضل ضامن بود که آن هم با ضامن زنجیره ای حل شد.

حاج زاده با بیان اینکه 9 هزار و 600 پاکت سیمان رایگان در مناطق زلزله زده توزیع شد، گفت: به ازای هر ساختمان 160 عدد سیمان با حواله بنیاد مسکن بین زلزله زده ها توزیع شد که زلزله زده ها فقط هزینه حمل و نقل را متقبل شدند. البته سیمان  بازهم مورد نیاز هست که توسط بنیاد مسکن درخواست شده است.

وی با بیان اینکه مجموعا 452 پرونده برای ساخت مسکن تشکیل شده است، اضافه کرد: از این تعداد 225 پرونده عقد قرارداد شده که 175 مورد پی کنی،106 مورد در مرحله فنداسیون و 73 مورد به مرحله اتمام ستون رسیده و 5 مورد هم سقف زده شده است.

وی با بیان اینکه در مناطق زلزله زده 83 پرونده اولویت دار شناسایی شد، افزود: از این تعداد،  80 پروند منجر به عقد قرار داد با پیمانکار جهت ساخت مسکن شده است.

وی با بیان اینکه فرمانداری هروزانه پیگیر وضعیت زلزله زده ها است، گفت: هدف مجموعه فرمانداری و ستاد مدیریت استان و ستاد بازسازی و بنیاد مسکن این است که  هرچه سریعتر ساخت و ساز را به اتمام برسانند.

رئیس مدیریت بحران شهرستان جاجرم با بیاناینکه برای ادامه برخی امور نیازمند همکاری زلزله زده ها هستیم، گفت: بعضی از امورات دست خود مالک است که باید پیگیری کند و بعضی از مراحل ساخت مسکن را انجام دهد.

وی ابراز داشت: مصوبه استانی این موضوع را گرفتیم که آب برق گاز نباید در این منطقه قطع شوند.

حاج زاده افزود: با توجه به اینکه در این منطقه افراد تحت پوشش کیمته امداد و اداره بهزیستی زیاد هستند حتما این دو ارگان رسیدگی ویژه ای به این خانوار ها داشته باشد و هر چه در توان دارد برای کاهش مشکلات مددجویان خود انجام دهد.


انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک