سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۴۴۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۶/۰۳ - ساعت ۱۲:۳۹
گزارشی از بررسی وضعیت بازاریان در روزهای کرونایی؛

بزرگمنشی بازاریان بجنوردی با وجود دخل های خالی/ چشم امید کاسبان به دولت سیزدهم

کرونا در کنار تمامی خسارت های جانی که به مردم وارد کرده است، در بخش های مختلف به ویژه اقتصاد و بازار، زیان های زیادی را به مردم وارد کرده است، اما اصناف و بازاریان در حالی که کمترین کمک ها را از سوی دولت دریافت کرده اند خود کمکار کادر درمان و مردم محروم شده اند.
بزرگمنشی بازاریان بجنوردی  با وجود دخل های خالی/ چشم امید کاسبان به دولت سیزدهم ,

به گزارش عصراترک، حدود 18 ماه از پاندمی کرونا می‌گذرد و هنوز بسیاری از کسب‌ و کارها تحت تأثیر گسترش ویروس کرونا قرار دارند و حتی در برخی زمان‌ها ترس از این ویروس با سایه‌ افکنی خود موجب توقف فعالیت‌های اقتصادی شده است، اما به گفته کارشناسان در این میان شرکت‌های کوچک و متوسط به دلیل سرمایه کمتر خود از بحران کرونا آسیب بیشتری دیده‌اند.

جالب توجه است که وقوع یک جنگ جهانی می تواند تقریباً ۱۵ تریلیون دلار خسارت اقتصادی به همراه داشته باشد در حالی که تخمین زده می شود شیوع ویروس کرونا موجب خسارت سرسام آور ۳۰ تریلیون دلاری یعنی دو برابر جنگ جهانی شود.

ویروس کرونا، جدای از گرفتن جان انسانها، اقتصاد آنها را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است، بازاریان از ابتدای شیوع کرونا تابه کنون در محدودیت های کرونایی که لحاظ شده است، بیشترین خسارت را دیده اند، از طرفی در زمان هایی که محدودیت هایی برقرار نیست، بسیاری از مردم به دلیل استرس و ترس از کرونا نسبت به خرید اقلام غیر ضرور اقدام نمی کنند و در کنار این،  تحریم و نبود ثبات بازار ارز،  باعث شده اند که بسیاری از اصناف تعطیل  یا ورشکست شوند.

 

کرونا بازار را از پا درآورده است

غلامحسین عباسیان، یکی از مغازه داران بجنوردی در  گفتگو با خبرنگار عصراترک گفت: نزدیک به دو سال است که کرونا بازار را از پا درآورده و خسارت زیادی به بازاریان وارد شده است، در این میان گرانی های روزانه نیز باعث شده که بیش از پیش متحمل زیان شویم.

وی ادامه داد: بیشتر اصناف، وقت و سرمایه شان را برای ماه های پایانی سال، نزدیک به عید نوروز در نظر می گیرند که بتوانند سود سالانه شان را بدست آوردند که با آمدن کرونا و تعطیلی ها جنس ها در انبارها ماند و چک ها برگشت خورد.

مریم محمدنیا از دیگر فروشندگان بجنوردی نیز گفت: مغازه ام استیجاری است و به دلیل اینکه سرپرست خانوار هستم، به انجام اینکار به شدت نیازمند هستم اما متاسفانه با تعطیلی های پی در پی ، بیشترین خسارت به ما وارد شد و فروش به اندازه ای کاهش داشته که تنها درآمدی که از فروش اقلام حاصل می شود، برای اجاره بها پرداخت می کنم.

 

 

کمترین حمایتی از بازاریان در روزهای کرونایی نشده است

وی اضافه کرد: بسیاری از افرادی که در همسایگی مغازه من بودند از روی اجبار تعطیل کردند و پروانه هایشان را باطل کردند اما من چون به این شغل نیاز دارم، شرایط تعطیلی را نداشتم.

مصطفی نجفی یکی دیگر از بازاریان بجنوردی افزود: در این مدت بازار بیشترین خسارت را خورده است اما متاسفانه کوچکترین حمایتی از این قشر صورت نگرفته است، در صورتی که می توانستند با تسهیلات با سود پایین مانع تعطیل شدن بسیاری از اصناف شوند.

وی گفت: در دولت قبلی مردم خیلی تحت فشارهای اقتصادی قرار گرفتند، امروز ما امیدمان به دولت فعلی است ، انشالله وضعیت اقتصادی را به گونه ای پیش ببرد که زندگی مردم سرو سامان بگیرد.

 

70 درصد واحدهای صنفی بجنورد استیجاری هستند

مهدی امیدوار، رئیس اتاق اصناف خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: از ابتدای شیوع کرونا در اسفند ماه سال 98 که پرفروش ترین ماه سال برای بسیاری از اصناف است، روند تعطیلی ها و قرنطیه از دو هفته به سه ماه طول کشید و باعث خسارت زیادی به بازاریان شد.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد واحدهای صنفی در بجنورد مستاجر هستند، گفت: 30 درصد اصناف استان در گروه یک هستند و مابقی جزو گروه هایی هستند که باید در روزهای قرمز کرونایی تعطیل باشند.

امیدوار با بیان اینکه کرونا وضعیت اقتصادی بد بازار را بدتر کرد، افزود: علی رغم تمام مشکلاتی که اصناف داشتند، در طرح مواسات و تهیه بسته های معیشتی از هیچ تلاشی دریغ نکردند.

 

 

کمک 700 میلیون تومانی خیران بازار در روزهای کرونایی

وی با بیان اینکه با همت بازاریان 700 میلیون تومان به بهداشت و درمان و مردم محروم کمک شد، یادآور شد: با حمایت های خیران بازاری، دو دستگاه کمک تنفسی ونتیلاتور خریداری و به دانشگاه علوم پزشکی اهدا شد، همچنین 300 بسته معیشتی و غذایی نیز آماده و با همکاری بسیج توزیع شد.

امیدوار خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات مطلوب در اصناف خراسان شمالی این بود که در سال 99 این استان در رعایت پروتکل های بهداشتی و امنیت بازار رتبه دوم کشور را کسب کرد.

 

هیچ تسهیلات با سود پایین به اصناف داده نشده است

رئیس اتاق اصناف مرکز خراسان شمالی با بیان اینکه اصناف نسبت به دریافت تسهیلات کرونایی به شدت از دولت دوازدهم گلایه مند هستند، گفت: از آغاز کرونا تاکنون هیچ تسهیلاتی با سود پایین به اصناف داده نشد، در حالی که در گروه بیشترین اقشاری بودند که زیان زیادی به آنها وارد شده است.

وی بیان داشت: بازاریان ثابت کردند که در روزهای سخت کرونایی در کنار بخش دولتی هستند و گاها در برخی موارد همچون تهیه اقلام و کالاهای اساسی، تعطیلی بازار برای کمک به کادر درمان جلوتر از بخش دولتی نیز بوده اند.

امیدوار با اشاره به اینکه تاکنون هیچ بسته معیشتی به حوزه اصناف داده نشده است، گفت: با تمام احترامی که برای نیروهای دولت قائل هستیم، اما کارمندان در کنار دورکاریها، تعطیلی ها و کم شدن ساعت کاری حقوق ماهانه شان به جا بود، در حالی که درهر تعطیلی فشار بر بازار و بازاریان وارد می شد.

 

تعطیلی 1000 واحد صنفی در خراسان شمالی

وی با بیان اینکه رکود بازار، گرانی ها، نبود ثبات ارز در بازار دست به دست هم داده بودند تا ضربه بزرگی به بازار کشور وارد کنند، اظهارکرد: در کنار تمام این درگیری ها، کرونا نیز باعث فشار بیشتر بر مردم و کسبه شد.

رئیس اتاق اصناف خراسان شمالی از ابطال یک هزار پرونده صنفی در سال 99 خبر داد و تصریح کرد: در واقع هشت درصد از کل اصناف خراسان شمالی به دلیل کرونا اقدام به تعطیلی کردند که این یک فاجعه است.

امیدوار بیان داشت: تالارها، عکاسان، مزون داران، آرایشگاه ها، کیف و کفش، پوشاک که وابسته به حوزه مجالس بودند، در این مدت دو ساله نابود شدند، اما هیچ کمکی به آنها از لحاظ تسهیلات نشده است.

وی با بیان اینکه تعطیلات کرونایی برای اصناف بدترین نوع تعطیلات است، ادامه داد: امید اصناف به دولت جدید است که بتوانند از این گروه کمک و حمایت کنند.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک