شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۴۳۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۶/۰۱ - ساعت ۱۳:۹
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی اعلام کرد:

اجرای آبخیزداری در ۷۵۰ هزار هکتار از عرصه طبیعی استان/نتایج خوب پروژه های آبخیزی در مهار سیلاب ها

معاون آبخیزداری اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: با توجه به اختصاص 94 میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی به استان طی سال های 97 تا 99، پوشش اجرای پروژه های آبخیزداری در استان از 250 هزار هکتار به 750 هزار هکتار افزایش یافت.
اجرای آبخیزداری در 750 هزار هکتار از عرصه طبیعی استان/نتایج خوب پروژه های آبخیزی در مهار سیلاب ها,

محمد فرامرز، معاون آبخیزداری اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصراترک اظهار کرد: از مساحت دو میلیون و 800 هزار هکتار مساحت خراسان شمالی، در حدود دو میلیون هکتار آن قابلیت انجام مطالعات تفصیلی و اجرایی همچنین عملیات اجرایی پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری را دارد.

فرامرز گفت: تا به کنون از این سطح دو میلیون هکتار اشاره شده، در حدود یک میلیون و 60 هزار هکتار آن مطالعات تفصیلی و اجرایی و در سطح 750 هزار هکتار از این مساحت مطالعه شده نیز عملیات اجرایی آبخیزداری و آبخوان داری انجام شده است.

وی افزود: هنوز باید در سطح حدود یک هکتار نیز مطالعات تفصیلی و اجرایی همچنین عملیات اجرایی آبخیزداری و آبخوان داری انجام شوند.

معاون آبخیزداری اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه تا پایان سال 96، سطح عملیات اجرایی پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در سطح مطالعه شده به حدود 250 هزار هکتار رسیده بود، عنوان کرد: طی سال های 97 تا 99 که از محل صندوق توسعه ملی اختصاص اعتبارات برای اجرای عملیات آبخیزداری مصوب شد، رشد عملیات اجرایی این پروژه ها در خراسان شمالی به سطح 750 هزار هکتار رسید.

وی گفت: در سال مالی 97، مجموع اعتبارات مصوب صندوق توسعه ملی، اعتبارات ملی و اعتبارات استانی برای اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در استان 30 میلیارد و 690 میلیون تومان بود که 17 میلیارد و 733 میلیون تومان آن اختصاص یافت.

فرامرز افزود: مجموع اعتبارات مصوب صندوق توسعه ملی، اعتبارات ملی و اعتبارات استانی برای اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در استان در سال مالی 98، 46 میلیارد و 664 میلیون تومان بود که 41 میلیارد و 764 میلیون تومان آن اختصاص یافت.

وی همچنین افزود: در سال مالی 99 نیز مجموع اعتبارات مصوب صندوق توسعه ملی، اعتبارات ملی و اعتبارات استانی 41 میلیارد و 723 میلیون تومان بود که 35 میلیارد و 765 میلیون تومان آن اختصاص یافت.

معاون آبخیزداری اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: به طور کلی در سال مالی 97 مبلغ 21 میلیارد تومان، در سال مالی 98 مبلغ 41 میلیارد تومان و در سال مالی 99 نیز مبلغ 32 میلیارد تومان اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی به عملیات آبخیزداری و آبخوان داری استان اختصاص یافتند.

فرامرز همچنین یادآور شد: در سال مالی 1400 از محل صندوق توسعه ملی سهم اعتباری برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در کشور در نظر گرفته نشده است.

وی اعلام کرد: در سال مالی 1400 نیز مصوب شده است که برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در استان از محل اعتبارات ملی 17 میلیارد و 600 میلیون تومان، از ردیف اعتبارات رفع محرومیت در مناطق کم برخوردار 19 میلیارد و 116 میلیون تومان و از محل اعتبارات ملی سازمان جنگل ها 11 میلیارد و 376 میلیون تومان اختصاص داده شوند.

معاون آبخیزداری اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود به شهرستان راز و جرگلان که مساحت آن 253 هزار و 800 هکتار است نیز اشاره کرد و گفت: این شهرستان تا پایان سال 96 انجام مطالعات تفصیلی و اجرایی و اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری عقب ماندگی بسیاری داشت.

وی عنوان کرد: طی سه سال اخیر، سطح مطالعات تفصیلی و اجرایی این شهرستان از 17 درصد به 30 درصد و میزان عملیات اجرایی پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری نیز به سطح 16 درصد از مساحت این شهرستان رسید.

فرامرز در ادامه درباره انجام مطالعات و عملیات اجرایی آبخوان داری در استان نیز بیان کرد: در خراسان شمالی سه شهرستان شامل گرمه، جاجرم و اسفراین قابلیت اجرای این عملیات را دارند که تا به کنون مطالعات و انجام عملیات آبخوان داری در منطقه ایور در شهرستان گرمه همچنین منطقه جربت در شهرستان جاجرم و در منطقه خالد آباد در شهرستان اسفراین اجرایی شده و به پایان رسیده اند.

وی گفت: هم اکنون دو پروژه آبخوان داری در شهرستان اسفراین در اجرا هستند.

معاون آبخیزداری اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: عملیات آبخوان داری در منطقه قلی در شهرستان جاجرم نیز امسال با تامین اعتبار اجرایی می شود.

فرامرز در خاتمه، نتایج تمامی عملیات آبخیزداری و آبخوان داری که در خراسان شمالی تا به کنون اجرایی شده اند در زمینه مهار روان آب ها و سیلاب ها و نفوذ این آب ها در خاک را عالی توصیف کرد.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک