سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۴۳۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۵/۱۳ - ساعت ۱۱:۵۵
گزارش؛

فرودگاه جاجرم در گیر و دار وعده ها/ آیا مطالبه مردمی به سرانجام می رسد!؟

فرودگاه جاجرم که بیست سال پیش در این شهرستان کویری برای تردد متخصصین کارخانه آلومینا جاجرم که اکثراً خارجی بودند راه‌اندازی شداما به مرور زمان باکم شدن این افراد و نداشتن صرفه اقتصادی غیرفعال شدو حالا حدود هفده سال است که دیگر پروازی در آن صورت نمی‌گیرید اما راه اندازی دوباره آن از مطالبات مردم این شهرستان و استان است.
فرودگاه جاجرم در گیر و دار وعده ها/ آیا مطالبه مردمی به سرانجام می رسد!؟,

به گزارش پایگاه خبری جاجرم  با توجه به اینکه استان خراسان شمالی فرودگاه اضطراری ندارد و در طول سال به لحاظ شرایط آب و هوایی اغلب پروازها کنسل می شود نیاز است فرودگاه دومی در استان وجود داشته باشد. این در حالی است که فرودگاه جاجرم علی رغم اینکه در فاز بهره برداری قرار دارد، اما سال هاست بدون پرواز، غیرفعال و بلاتکلیف رها شده است و  ورود جدی مسئولان در این حوزه را می طلبد.

فرودگاه جاجرم در سال ۱۳۷۶ شروع به فعالیت کرد و حدود 20 سال گذشته برای جابجایی متخصصان کارخانه آلومینای جاجرم که بسیاری از آنها نیروهای خارج از کشور بودند راه اندازی شد و به مرور زمان با کم شدن تعداد این افراد و نداشتن صرفه اقتصادی 17 سال است که غیرفعال شده است.

در سال های گذشته طی مطالبه های مردمی در خصوص راه اندازی فرودگاه دوم استان به عنوان فرودگاه اضطراری این موضوع توسط کارشناسان بررسی شد و مسولین امر ضمن بازدید از فرودگاه نیمه کاره جاجرم در جلسات استانی و شهرستانی وعده راه اندازی این فرودگاه را دادند.

هر دو نماینده حوزه انتخابیه در مجلس هم موافق راه اندازی این فرودگاه هستند و در جلسات مختلف به پیگیری آن پرداخته اند.

عباسی یکی از شهروندان جاجرمی در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری جاجرم گفت: شهرستان جاجرم با توجه به داشتن صنعت بزرگ آلومینا و پتانسل ایجاد کارخانه ها و شرکت های زیر مجموعه و وابسته آلومینا نیازمند این است که فرودگاه جاجرم راه اندازی شود.

وی ابراز داشت: فرودگاه جاجرم زیرساخت‌هایش کاملاً آماده است و با اندکی تزریق اعتبار برای تکمیل کردن آن می توان این فرودگاه را مجهز کرد.

عباسی افزود: کارخانه آلومینا خود به‌تنهایی توان راه‌اندازی و اداره یک فرودگاه را دارد مثل خیلی دیگر از کارخانه ها که این کارها را انجام داده اند.

وی با اشاره به موقعیت استراتژیک شهرستان جاجرم از لحاظ موقعیت مکانی و شرایط آب و هوایی گفت: شهرستان جاجرم با توجه به شرایط آب هوایی که اکثرا آفتابی است می تواند بهترین گزینه برای فرودگاه اضطراری استان باشد.

اما در هفته های گذشته اخبار ضد نقیضی در این خصوص منتشر شد که به بررسی آنان می پردازیم.

غلامرضا هوایی در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها در 25 تیرماه، گفت: طبق توافقات صورت گرفته فرودگاه جاجرم امر ساخت این پروژه را انجام می دهد و در گام نخست باید حدود سه میلیارد تومان برای ساخت برج، باند و .... این فرودگاه هزینه شود.

ابراهیم قدمگاهی مدیر فرودگاه بجنورد نیز در ادامه در گفت و گو با همین خبرگزاری اظهارکرد: با توجه به توافقات صورت گرفته قرار بر این شده تا شرکت آلومینیای جاجرم ساخت این فرودگاه را انجام دهد.

وی ادامه داد: ایجاد یک فرودگاه در قالب اینکه هم مسافری، باری و آموزشی باشد بسیار زمان بر و هزینه بر است و یک باره نمی توان آن را انجام داد.

قدمگاهی تصریح کرد: طی جلساتی که با سازمان هواپیمایی در ارتباط با این فرودگاه برگزار شده، نظر آن ها بر این بوده تا به صورت فاز به فاز امر توسعه این فرودگاه انجام شود یعنی اینکه در فاز نخست موضوع مسافری یا باری آن انجام شود و در فازهای بعدی، سایر موارد صورت گیرد.

وی تاکیدکرد: ساخت فرودگاه جاجرم می تواند ضریب ایمنی پروازها را در این استان زمانیکه میزان دید فرودگاه بجنورد اندک باشد، افزایش دهد و از سوی دیگر می تواند جانشین فرودگاه مشهد و گرگان در زمان اضطراری باشد.

این مقام مسئول افزود: با توجه به وجود شرکت آلومینیای جاجرم می توان فاز باری این فرودگاه را نیز فعال کرد.

وی با اشاره به اینکه فرودگاه جاجرم برای آموزش نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد، توضیح داد: اگر فرودگاه جاجرم فعال بود،  پرواز آموزشی اخیر که در حوالی روستای قره بیل به علت نقص فنی سقوط کرد می توانست در آنجا فرود بیاید و سقوط نکند.

قدمگاهی ادامه داد: در حال حاضر هیچ استفاده ای از فرودگاه نیمه کاره جاجرم نمی شود .

وی در پاسخ به این سوال که سازمان هواپیمایی با بهره برداری فرودگاه جاجرم موافقت کرده است؟ گفت: هنوز هیچ مکاتبه ای از سوی سازمان هواپیمایی در ارتباط با بهره برداری این فرودگاه به فرودگاه بجنورد انجام نشده است.

اما بعد از این مصاحبه سخنگوی سازمان هواپيمايي کشوري صدور مجوز براي احداث و يا تکميل فرودگاه جاجرم را تکذيب کرد.

محمد حسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص انتشار خبری مبنی بر موافقت سازمان هواپیمایی کشوری برای ساخت فرودگاه جاجرم گفت: در پی درخواست استاندار خراسان شمالی در تاریخ 25/12/1399 به جهت تکمیل فرودگاه جاجرم، ارزیابی های اولیه توسط سازمان هواپيمايي كشوري به عمل آمد و نتايج در مكاتبه اي در تاریخ 18/1/1400 به استانداري مذكور ارسال شد.

وی افزود:در مکاتبه مذکور آمده است فرودگاه جاجرم صرفا دارای یک باند پروازی است و با وجود اخذ مجوز از کمیته دائمی اداره امور فضای کشور در سال 1371، فاقد هرگونه زیرساخت فرودگاهی جهت انجام پروازهاست.

ذیبخش ابراز داشت: تکمیل نشدن این فرودگاه از سال 1371 تاكنون نشان از عدم توجیه فنی و اقتصادی فرودگاه جاجرم است و با اين وجود چنانچه متقاضی بخش خصوصی برای تکمیل، احداث و بهره برداری فرودگاه وجود دارد متقاضيان با ارائه طرح توجیه فنی و اقتصادی و همچنين مدل سرمایه گذاری و بهره برداری به این سازمان جهت اقدامات بعدی معرفی شوند.

ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بنابراین طبق پاسخ این سازمان هیچ مجوزی جهت احداث و یا تکمیل فرودگاه جاجرم توسط این سازمان صادر نشده است.

بعد از این دو مصاحبه سید محمد پاکمهر نماینده مردم 5 شهر استان از سازمان هواپیمایی کشور انتقاد کرد و گفت: فرودگاه جاجرم باید در استان به عنوان فرودگاه دوم احداث شود.

وی با اشاره به نظر مخالف سازمان هواپیمایی کشوری در ابن باره، افزود: مدیران سازمان هواپیمایی نگران هزینه ها نباشند، چون شرکت آلومینا طبق توافقنامه در راستای مسئولیت اجتماعی، امر ساخت فرودگاه رها شده جاجرم که مجوز هیات دولت و باند پرواز آماده را دارد، برعهده خواهد گرفت.

نماینده مردم 5 شهر استان با انتقاد از سازمان هواپیمایی کشور، گفت:  سازمان هواپیمایی کشور ظاهراً هیچ مسئولیتی در قبال استان‌های محرومی چون خراسان شمالی ندارد.

پاکمهر تصریح کرد: درحالی که در برخی استان‌ها چند فرودگاه مجهز احداث کرده‌اند متاسفانه با گذشت سه دهه از احداث فرودگاه  جاجرم درسال  1370 هیچ اقدامی در جهت فعال کردن این فرودگاه نیمه تمام نداشته و تنها اقدام سازمان هواپیمایی کشور پس از جلسه حضوری و در خواست مسئولین استانی، اعزام کارشناس و ارزیابی وضع موجود فرودگاه بوده است.

وی ادامه داد: واکنش سازمان هواپیمایی در این زمینه برای مردم استان امری عادی و بدیهی و مسبوق به سابقه است چرا که در گذشته، مردم بجنورد با همت مسئولین وقت یک فرودگاه احداث کردند و تحویل سازمان هواپیمایی کشور دادند و مجدد می‌خواهند نسخه قبلی را تکرار کنند.

نایب رئیس گمیسیون بهداشت مجلس گفت: واکنش سازمان هواپیمایی کشور، فرافکنی  و به نوعی فرار رو به جلو است و همواره این جسارت و تبعیض و بی عدالتی سازمان هواپیمائی کشور، از جعبه سیاه ذهن مردم این استان پاک نخواهد شد.

وی تصریح کرد: با همت مدیران صنعت آلومینا، مطالعه و تکمیل پروژه نیمه تمام فرودگاه جاجرم با نظارت سازمان هواپیمائی در آینده به اتمام خواهد رسید و دومین فرودگاه احداثی مردم استان را جهت بهره برداری تحویل سازمان هواپیمائی کشور می‌دهیم.

انتهای پیام/تقی زاده

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک