پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۴۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۳/۳۰ - ساعت ۱۴:۲
در گفت و گو با عصر اترک مطرح شد؛

تاخیر در تسویه های مالی، چرخه تولید بذر را تهدید می کند/افزایش علف هرز، چالش پروژه های بذری

مسئول واحد ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی گفت: درصورتیکه مطالبات کشاورزان بذرکار به موقع تسویه نشود، به طور قطع تامین و تولید بذر به لحاظ کمی و کیفی افت خواهد کرد و مجبور می شویم که تولید بذر را به خرده مالکان بسپاریم.
تاخیر در تسویه های مالی، چرخه تولید بذر را تهدید می کند/افزایش علف هرز، چالش پروژه های بذری,

علی اکبر ناصری، مسئول واحد ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک با گرامی داشت روز جهاد کشاورزی درباره تولید و تکثیر بذور اصلاح شده در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی اظهار کرد: در سطح کشور تولید و تکثیر بذور اصلاح شده بر اساس اهداف وزارت جهاد کشاورزی و نیاز بذری کشور انجام می شود.

ناصری گفت: در این زمینه برنامه ریزی های تهیه شده به استان ها ابلاغ می شوند و بر اساس آن بذور مورد نیاز در استان ها تولید و تکثیر می شوند.

وی بیان کرد: تا به کنون در خراسان شمالی، ارقام بذری اصلاح شده بسیار زیادی تولید و تکثیر شده که پس از معرفی آنها به کشاورزان، این بذور به عرصه کشت وارد و جایگزین ارقام قدیمی شده اند.

وی عنوان کرد: در سال 87، میزان بذر گندم و جو تولید شده در مزارع تولید بذر استان دو هزار تن بود که تنها هشت درصد از سطح زیر کشت استان را پاسخ می داد و 92 درصد از بذور گندم و جو مورد نیاز استان از محل بذور خود مصرفی همچنین از سایر استان ها تامین می شدند.

این مسئول گفت: با این وجود، با برنامه ریزی های انجام شده توانستیم با افزایش سطح زیر کشت مزارع بذری استان و گسترش مزارع بذری حوزه استحفاظی مزارع بذری خارج از استان، تولید و تکثیر بذر را در استان از هشت درصد در سال 87  را به 58 درصد در سال های 94 و 95 افزایش دهیم که از میانگین تولید و تکثیر بذور در کشور نیز بالاتر است.

وی افزود: میان تولید و تکثیر بذر اصلاح شده گندم و جو در استان طی یک دهه اخیر از دو هزار تن به 14 هزار و 500 تن رسید.

وی در ادامه درباره میزان مصرف بذور غلات ( گندم و جو ) در مزارع استان نیز اظهار کرد: در گذشته میزان مصرف این بذور در مزارع آبی و دیم در استان بسیار بالا و غیر کارشناسی بود که این رویه متاثر از باورهای غلط کشاورزان بود.

وی افزود: کشاورزان معتقد بودند که بذر بیشتر کاشته شود، محصول بیشتری برداشت می شود.

ناصری گفت: با این وجود، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان روش درست استفاده از بذور در مزارع گندم و جو را آموزش داد که مورد استقبال قرار گرفت.

وی تصریح کرد: میانگین مصرف بذر گندم و جو آبی در استان از حدود 450 کیلوگرم در هر هکتار به میانگین مصرف 200 تا 250 کیلوگرم در هر هکتار رسیده است و این تغییر رویه طی 10 سال گذشته رقم خورد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: میانگین مصرف بذور گندم و جو دیم در استان نیز از 170 کیلوگرم در هر هکتار به میانگین مصرف 130 کیلوگرم در هر هکتار رسیده است.

مسئول واحد ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی تصریح کرد: این کاهش مصرف بذور، موجب کاهش هزینه های تولید در بخش کشاورزی شده است که ارزش ریالی این کاهش هزینه تولید در واحد سطح بسیار قابل توجه است.

در عین حال، وی یادآور شد: با توجه به افزایش قیمت نهاده های دامی در کشور و استان طی چند سال اخیر، رغبت و تقاضای کشاورزان به تهیه بذر اصلاح شده جو برای کشت در دیم زارها افزایش یافته است.

وی درباره تولید بذور اصلاح شده برای کشت سایر محصولات در استان نیز بیان کرد: به طور کلی، تولید و تکثیر بذر به تقاضای بهره برداران و نوع کشت های جاری ارتباط دارد.

ناصری گفت: این مرکز تحقیقات طی شش سال اخیر اقدام برای تولید و تکثیر بذر پنبه را اجرایی کرده که موفق شده است بخشی از نیاز بذر پنبه استان را تولید کند.

وی گفت: این مرکز تحقیقات به تولید و تکثیر بذر اصلاح شده پیاز نیز اقدام کرده که امسال به مرحله تکثیر بذر پیاز رسیده ایم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر برنامه تولید و تکثیر بذر اصلاح شده سیب زمینی، دانه روغنی کاملینا نیز در دست اقدام این مرکز تحقیقاتی است.

مسئول واحد ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود درباره مشکلات پیش روی فرآیند تولید و تکثیر بذر نیز اظهار کرد: به طور کلی کم بارشی ها و بروز خشکسالی همچنین سیاستگذاری ها و تصمیمات کشور برای تولید بذر و مسائل اقتصادی، این چرخه تولیدی را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه به طور عمده مسائل اقتصادی بر این چرخه تولیدی، تاثیرات منفی را بر جای گذاشته است، عنوان کرد: همانطور که کشاورز طرف قرارداد بذر اصلاح شده را تولید می کند، انتظار دارد هزینه های اضافی که برای پاکسازی مزرعه و مبارزه با علف های هرز همچنین رعایت آیش و تناوب کشت در مزرعه را متحمل می شود، در هنگام برداشت و تحویل بذور نیز سود بیشتری را بدست آورد.

وی افزود: این در حالی است که این کشاورزان، بهای بذر تولید شده را به موقع از شرکت های طرف قرارداد خود دریافت نمی کنند بلکه با تاخیرهای چند ماهه این تسویه حساب ها انجام می شود.

ناصری همچنین خاطر نشان کرد: دولت باید یارانه بذری را به موقع به کشاورزان بذرکار بپردازد و بهای ارزش گذاری بذری را نیز به روز رسانی کند.

وی تصریح کرد: درصورتیکه این مطالبات کشاورزان بذرکار برآورده نشود، به طور قطع تامین و تولید بذر به لحاظ کمی و کیفی افت خواهد کرد.

وی افزود: به دنبال آن، پیمانکاران تولید بذر را از دست خواهیم داد و مجبور می شویم که تولید بذر را به خرده مالکان بسپاریم همچنین عرصه کشت برای تولید و تکثیر بذر نیز کمتر خواهد شد.

این مسئول تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید بسته تشویقی به روزتری را برای تولید بذر اصلاح شده تهیه و در دستور کار قرار دهد.

وی در ادامه از افزایش آلودگی مزارع استان به علف های هرز نیز ابراز نگرانی کرد و افزود: افزایش این آلودگی در مزارع، پروژه های تکثیر بذر که به محیط های ایزوله نیاز دارد، دچار مشکل خواهد کرد.

وی خواستار شد: آموزش های ترویجی برای مبارزه با آلودگی در مزارع باید به کشاورزان ارائه و خطرات افزایش علف های هرز که برای آنها جدی نیست، تشریح شود.

مسئول واحد ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: مبارزه با علف های هرز در مزارع باید جدی گرفته شود.

ناصری تصریح کرد: در حال حاضر سطح مزارع ایزوله تولید بذر در استان به علت وجود علف های هرز کوچکتر شده اند.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک