جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۴۰۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۳/۰۴ - ساعت ۱۵:۱۰
علمای شاخص اهل تسنن استان:

مشارکت حداکثری در انتخابات وظیفه شرعی و قانونی است

بحث انتخابات همیشه از حساسیت بالایی برخوردار بوده و پیشینه امر مهم انتخاب به وسعت تاریخ زندگی بشر است یعنی از همان ابتدا که خداوند حضرت آدم(ع) را مختار آفرید و در سراسر تاریخ نیز این نحوه انتخاب است که آینده انسان را دستخوش تغییرات کرده، از کوچکترین شئون زندگی گرفته تا انتخاب نماینده‌ای برای رسیدگی به امور مهم جامعه و البته قرآن و گفته های اهل بیت رسول الله؛ خالی از شرایط انتخاب کردن و وظایف فرد منتخب نیست.
مشارکت حداکثری در انتخابات وظیفه شرعی و قانونی است,

به گزارش عصر اترک؛ اینکه چه کسی را انتخاب کنیم که بتواند عدالت را در امر قانونگذاری رعایت کند و در احقاق حقوق مردم موفق باشد همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی در ایام انتخابات است. البته باید توجه کرد انتخابات همیشه دو سوی متفاوت دارد یکی انتخاب کردن و شرایطی که برای انتخاب نماینده اصلح درنظر می‌گیریم و دیگری بحث انتخاب شدن و وظایفی است که به این واسطه بر دوش فرد منتخب گذاشته می‌شود، موفقیت در هر دو امر نیاز به آگاهی و دلسوزی دارد.

 

خداوند در سوره مبارکه«نساء» می‌فرماید؛"إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُواْ بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا" خدا به شما فرمان مى‏دهد كه سپرده‏ها را به صاحبان آنها رد كنيد و چون ميان مردم داورى مى‏كنيد به عدالت داورى كنيد در حقيقت نيكو چيزى است كه خدا شما را به آن پند مى‏دهد خدا شنواى بينا است.

 

مردم باید متوجه باشند که بار امانت را به دست چه افرادی می‌سپارند از این نظر در برابر خداوند مسئول هستند و با تحقیق باید بهترین گزینه را انتخاب کنند. فرازی از آیه فوق به" إِنَّ اللّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا؛ خدا شنواى بينا است" اشاره دارد و این بدان معناست که خداوند بر احوالات مردم و مسئولان نظارت دارد و همه در مقابل اعمال خود مسئول هستند.

 

پس با این وجود مردم ما باید مراقب باشند که با غفلت نامزدها را تنها به خاطر اینکه رودر بایستی دارند یا از بستگان و دوستان هستند انتخاب نکنند، رأی باید از روی بصیرت و آگاهی باشد؛ زیرا اگر برگزیده شدن با غفلت مردم همراه باشد هیچ مشکلی از جامعه حل نخواهد شد.

 

در این میان علمای شاخص اهل تسنن خراسان شمالی نیز  ضمن واجب و شرعی دانستن مشارکت مردم در انتخابات و حمایت از آرمان های امام راحل و نایب برحقش؛ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می افزایند: یکی از مسائلی که ما پیش رو داریم و برگزار می شود بحث انتخابات در کشور جمهوری اسلامی ایران است و چندین انتخاب در این انتخابات 1400 انجام خواهد شد که مهمترین آنها، بحث انتخاب ریاست جمهوری است، ولی قبل از این یک مسأله مهم خود انتخابات و رأی گیری از مردم است که  کار مقدسی است.

 
انتخابات هم اصالت شرعی دارد و هم یک وظیفه قانونی است

خالمحمد آخوند سرفراز مدیر حوزه علمیه هدایتی کلاته ابریشم در این خصوص گفت: بحث انتخابات هم اصالت شرعی دارد و هم یک وظیفه قانونی است.

عالم دینی اهل سنت استان افزود: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به انتخابات بهاء داده شده است و انتخابات یکی از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و ما معمولا هر سال یکبار انتخابات داریم.

وی عنوان کرد: انتخابات متعددی را جمهوری اسلامی ایران برگزار می کند و مسأله مهمی در رابطه با فرد منتخب این است که ریاست جمهوری و مدیر ارشد اجرایی یک کشور؛ که رئیس جمهور است وقتی با انتخاب مردم خصوصا با رأی اکثریت مردم و مشارکت بالا اتفاق بیفتد، این جای بسی افتخار است.

کارشناس مسائل دینی در حوزه اهل سنت اذعان کرد: متقابلا آن فرد انتخاب شونده به عنوان رئیس جمهور و رئیس اجرایی یک کشور بزرگی به نام ایران می شود و مسئولیت بسیار مهمی را قبول می کند.

آخوند سرفراز گفت: رئیس جمهور قطعا به خاطر اینکه تراز حفظ شود و مسأله خدمات رسانی به کل جامعه ایران اسلامی حفظ شود، باید به مناطق دور افتاده دقت زیادی کند و اشراف زیادی به این مسائل داشته باشد.

روحانی شاخص اهل سنت راز و جرگلان تاکید کرد:: کشور ما یک کشور دارای نظام جمهوری اسلامی است و جمهوریت و اسلامیت دو رکن اصیل این نظام هستند .

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم مردم ایران به کسی رأی بدهند که دلسوز باشد و در مدیریت داخلی و جهانی تدابیر خاصی داشته باشد تا بتواند ایران را در عرصه ی اقتصادی که فعلا یکی از معضلات این کشور است به خوبی مدیریت کند.

وی ادامه داد: خداوند را شاکریم که در عرصه بین المللی در قدرت سیاسی و نظامی خوب ظاهر شدیم و کشورهایی که ضد نظام جمهوری اسلامی هستند و رابطه خوبی  با کشورمان ندارند، مجبور شدند در عرصه نظامی، سیاسی ما را قبول کنند و بپذیرند.

آخوند سرفراز تصریح کرد: با انتخاب درست می توانیم در بین جوامع بین المللی خودمان را در تمامی عرصه ها به رخ جهانیان بکشانیم و اقتدار و عزت جمهوری اسلامی ایران حفظ کنیم و به جهان نشان بدهیم که اسلام و نظام اسلامی می تواند در بحث مدیریت کلان جامعه هم در سطح بین الملل حرفی برای گفتن داشته باشد.

 
انتخابات پش رو بسیار حساس است

غفورآخوند یزدانی، امام جمعه اهل سنت دهستان باغلق نیز عنوان داشت: انتخابات پیش‌رو با توجه به شرایط ایران در جهان به ویژه بعد از شکست دولت قبلی(ترامپ) آمریکای جنایتکار در تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران, بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است هرچه مشارکت مردم بالاتر باشد دشمن را بیشتر مجبور به عقب‌نشینی و ناامیدی خواهیم کرد.

آخوند یزدانی تصریح کرد: مشارکت بالای مردم در انتخابات پیشرو قدرت اسلام را به رخ دشمنان خواهد کشید، پس لازم و واجب شرعی است که همه ی ما ملت ایران به ویژه برادران و خواهران اهل سنت کشور همچون گذشته در پای صندوق‌های رأی پرشور و دشمن‌شکن حضور پیدا کنیم.

مدیر حوزه علمیه الاظهر اهل سنت دهستان باغلق راز و جرگلان خاطرنشان کرد: به کوری چشم دشمنان پای صندوق های رأی حضوری حماسی خواهیم داشت چرا که زیرا هر رأی ما یک تیر و خار بر چشم دشمنان نظام و انقلاب است.

آخوند یزدانی تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم که امروز ایران اسلامی به برکت نظام و وجود پربرکت مقام معظم رهبری یکپارچه است، اقوام و مذاهب اسلامی در این کشور همه با هم یک سطح و یکپارچه و معتقد هستند نظام، امت و رهبر ما واحد است و دشمن از این میدان نمی تواند به اهداف خود برسد، با این وجود؛ ملت شریف ایران و به خصوص برادران و خواهران اهل سنت مشارکت حداکثری در انتخابات 1400 داشته باشند.

تهیه کننده  بهنام وحیدی

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک