سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۳۸۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۲/۱۱ - ساعت ۹:۱۸
در گفتگو با کارآفرین اسفراینی مطرح شد؛

هدیه تولدی که جرقه کارآفرینی شد/ کیف های چوبی از ضایعات تا صادرات

محمد زارعی، جوان اسفراینی که در جویای هدیه ای خاص برای تولد همسرش به کیف های چوبی رسید و با تولید و راه اندازی کارگاهی در این شاخه در حال حاضر توانسته برای 11 نفر ایجاد اشتغال داشته باشد.
هدیه تولدی که جرقه کارآفرینی شد/ کیف های چوبی از ضایعات تا صادرات,

به گزارش سپهرآیین، طی چند سال اخیر، کشور در شرایط ناامن اقتصادی و معیشتی به سر می برد و این ناامنی و اوضاع نامساعد گریبان گیر جوانان به ویژه در بحث اشتغال شده است، متاسفانه فراتر از این موضوع، معضلات، آسیب ها و بزهکاری هایی است که در ادامه این عدم اشتغال در جامعه افزایش پیدا می کند که می بایست هر نفر به سهم خود در راه حل این مشکل بزرگ تلاش کند.

در وضعیت کنونی کشور یکی از راه های ایجاد اشتغال و درآمدزایی، روی آوردن به مشاغل و کارگاه های کوچکی است که رهبر معظم انقلاب طی سال های اخیر بارها به آنها تاکید داشته است، علاوه بر این این کارگاه های کوچک زودبازده هستند و قطعا هزینه اندکی برای راه اندازی مشاغل مورد نیاز وجود دارد، اما در آینده امکان بست و گسترش آن شغل در ابعاد بزرگتر می تواند فراهم شود.

متاسفانه طی یک سال و نیم اخیر شیوع ویروس کرونا نیز با شرایط بد اقتصادی کشور همراه شده تا ضربه های سنگینی به انواع اشتغال وارد کند، اما ایده و خلاقیت چیزی نیست که به همین راحتی از بین برود!

هنر دست از آن چیزهایی است که همیشه و همه‌جا به کار می‌آید، اگر توانمندی دارید که هنری را با دست‌ها و ذهنتان خلق کنید، آستین‌ها را بالا بزنید و وارد میدان کارآفرینی شوید.

جوان اسفراینی آستین‌ همت را بالا زده‌ و با تکیه به هنر دستی که داشت، دست به خلق محصولاتی خاص زده‌ که مشتری‌های پر و پاقرص خودش را هم دارد.

پایگاه خبری سپهرآیین در کنار رسالت خبری که دارد، به معرفی نخبگان و مخترعان و معرفی و شناساندن کسب و کارهای موفق بومی شهرستان می پردازد تا بتواند سهمش را در راه ایجاد انگیزه در جامعه برای راه انداخت کسب و کارهای نو ادا کرده باشد.

 

 

محمد زارعی، جوان 31 ساله اسفراینی، کارشناسی مهندسی برق که در کنار شرایط کاری که برایش ایجاد شد به دلیل علاقه به کار چوب، چهار سال از فعالیتش در این حوزه می گذرد.

وی در گفتگو با خبرنگار سپهرآیین اظهار داشت: این کارگاه در آغاز کار به مدت یک سال به صورت اختصاصی در حوزه نجاری فعالیت می کرد اما بعد از گذشت مدتی کارهای چرم و ظریف کاری نیز به لیست تولیدات این کارگاه افزوده شد.

زارعی با اشاره به اینکه اصطلاح بین المللی این شغل wood back به معنای کیف های چوبی است که در سراسر دنیا 10 سال سابقه اجرا دارد، گفت: بسیاری از برندهای بزرگ و معروف دنیا، در این حرفه مشغول به تولید هستند، چراکه این رشته بازار خوبی دارد، ما نیز از چهار سال است که وارد این عرصه شده ایم.

این جوان کارآفرین اسفراینی اضافه کرد: در حال حاضر در کارگاه تولیدی ما نجاری، رنگ کاری، چرم کاری و ... با خاص ترین اصول و فنون و کاملا تخصصی و در چندین نمونه سنتی و مدرنتیه در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: جرقه ایجاد این کار همزمان با تولد همسرم بود که دنبال یک هدیه خاص بودم که به صورت اتفاقی از طریق فضای مجازی با کیف های چوبی روبرو شدم که خیلی خاص و جذاب بودند.

 

 

زارعی یادآور شد: در آن روزها در کارگاه استاد اسماعیل رکن آبادی در اسفراین فعالیت داشتم و کارهایی معرق درب مساجد را انجام می دادم، با ایده از فضای مجازی توانستم با ضایعات چوبی کارگاه طی مدت یک هفته برای همسرم یک کیف چوبی درست کردم که بعد از اتمام کار بازخورد خیلی خوبی از سمت همسرم و سایر اقوام گرفتم.

وی عنوان کرد: هدیه تولد جرقه ای در ذهنم ایجاد کرد که سرمایه ای فراهم کنم و برای خودم کارگاهی ایجاد کنم که به همت همسرم، پدرم و پدر همسرم سرمایه اولیه فراهم شد و خیلی زود کارگاه را ایجاد کردم.

زارعی بیان داشت: چهار سال قبل با سرمایه ۲۰ میلیون تومانی کارگاه تجهیز و به صورت کاملا تجربی و آماتور کار را آغاز کردم، تا اینکه در این مدت با توجه به علاقه خودم و تخصصی که داشتم و با این انگیزه که یک حرفه جهانی است، با همت بیشتری در این مسیر قدم برداشتم.

این جوان کارآفرین اسفراینی گفت: کار در ابتدا بسیار سخت بود چون در کشور ایران این نوع کیف جا نیفتاده بود و علاوه بر کارگاه ما دو کارگاه دیگر در سراسر کشور کار را آغاز کرده بودند که کاری نوپا و کاملا جدید در کشور بود.

وی با اشاره به اینکه در گروه اولین تولید کننده های این هنر خاص در ایران بودیم، گفت: باتوکل به خدا و همت توانستیم در بازار فضا را ایجاد کنیم و در حال حاضر تعداد این کارگاه ها بیشتر شده اند.

 

 

زارعی گفت: علاوه بر خودم 6 نفر دیگر به صورت مستقیم در کارگاه و پنج نفر به صورت غیر مستقیم با کارگاه تولیدی ما فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه این محصول در داخل و خارج کشور فروش دارد، گفت: در داخل شهرستان باتوجه به اینکه مردم شناخت دقیقی نسبت به کار ندارند، استقبال خوبی نشده است اما به واسطه فضای مجازی شناخت بیشتر شده است.

زارعی خاطرنشان کرد: در داخل کشور بازارهای اصلی فروش محصول ما شهرهای بزرگی همچون تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و شهرهای شمال کشور و بازار های جهانی نیز شامل کشورهای کانادا، آمریکا، انگلیس، آلمان، اتریش، روسیه، لبنان، عراق هستند.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه بیشتر تمرکز فروش محصول ما در فضای مجازی بوده است، در ایام کرونا و تطعیلی بازارها، بازار فروش ما رونق خودش را داشت و از طریق کسب و کار اینترنتی ثمره خوبی داشت.

این جوان کارآفرین اسفراینی بیان داشت: هدف اصلی من توسعه و رشد کار و حرفه ام است که بتوانم در زمینه های مختلف از مد و پوشاک هم در گروه بهترین ها باشیم، هرچند که با کمک خدا اکنون نیز در این شرایط هستیم.

زارعی گفت: نگاهامان و هدفمان گسترده تر از شهر و استان است تا بتوانیم نمایندگی تولیداتمان را در سراسر کشور داشته باشیم و قطعا با توکل به خدا و همت و تلاش می توان به این آرزوها رسید، همچنین بعد از آن فاز صادرات هدف بعدی من در این کار است.

 

 

وی خاطرنشان کرد: هیچ درخواستی از مسئولان متولی امر در استان ندارم، چراکه مطمئن هستم مطالبه ام به راحتی برآورده نخواهد شد.

زارعی گفت: ایجاد اشتغال در کشور به واسطه زحمات مسئولین خیلی سخت می شود، زیرا کارآفرینی بسیار دشوار است، از طرفی اینکه حدود یک سال است دنبال نیروی کار هستم، اما چون حمایت های قبلی از جمله اعتبار تخفیف بیمه‌ای از مجوزها، معافیت های مالیاتی بابت کارهای هنری دستی و صنایع دستی کاملاً قطع شده و نیروی کار به دنبال داشتن شرایط شغلی مطلوب است، برآورده کردن این خدمات برای یک کارآفرین سخت است.

 

انتهای پیام/ سمیه حسن آبادی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک