سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۳۸۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۲/۰۸ - ساعت ۱۲:۳۷
گزارشی از وضعیت مزارع گل محمدی در مانه و سملقان؛

پیچیدن عطر محمدی در مزارع آشخانه/ تشویق به کشت در سایه نبود صنایع فرآوری

طی سال های اخیر کشت گل محمدی باتوجه به کم آب طلبی این محصول در استان خراسان شمالی رواج زیادی گرفته است،سودآوری بالا در برابر هزینه های تولید باعث روی آوری کشاورزان به سمت این صنعت شده است اما نبود کارخانه فرآوری گل محمد در استان به یکی از دغدغه های اصلی مزرعه داران تبدیل شده است.
پیچیدن عطر محمدی در مزارع آشخانه/ تشویق به کشت در سایه نبود صنایع فرآوری,

به گزارش عصراترک، کشت گل محمدی یکی از  قابلیت‌هایی است که به گفته کارشناسان کشاورزی می‌تواند برای رونق اشتغال‌زایی و به‌ویژه صادرات محصولات متنوع در استان مورد توجه بیشتری قرار گیرد، این گیاه دارویی به دلیل قابلیت رشد با آبیاری کم و سازگاری با شرایط آب و هوایی بسیاری از مناطق خراسان شمالی می‌تواند به عنوان یک محصول مورد استفاده قرار گیرد.


باتوجه به اینکه خراسان شمالی یکی از استان هایی است که از کمبود آب به شدت رنج می برد، همچنین از سوی دیگر کاهش بارندگی طی چند سال اخیر و بروز خشکسالی موجب شده تا کشاورزان و باغداران این استان به سوی تولید محصولات کم آب طلب پیش روند.

 

نبود کارخانه فراوری گل محمدی، دغدغه مزرعه داران


رحمت الله ناطقی، مزرعه دار گل محمدی در شهر پیش قلعه مانه و سملقان در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه چهار سال از آغاز فعالیتش در حوزه گل محمدی می گذرد، گفت: به دلیل کم آب بودن محصول گل محمدی، در حال حاضر با تجهیز کردن مزرعه  به آبیاری قطره ای، میزان مصرف آب کاهش و به صرفه تر است.


وی با اشاره به اینکه گل محمدی از جمله مزارعی است که به صورت فصلی ایجاد اشتغال دارد، گفت: در فصل برداشت بهاره به صورت روزانه بین ۲۰ تا ۲۵ نیرو در این مزرعه مشغول به کار می شوند.


ناطقی میزان برداشت این محصول را با توجه به شرایط آب و هوایی و بارندگی  هر ساله، متفاوت تر از سال قبل عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل اینکه کارگاه یا کارخانه فراوری برای این محصول در شهرستان وجود ندارد، بازار فروش برای مزرعه دار محدود شده است.

 

جهاد کشاورزی به فکر فرآوری محصول هم باشد


این مزرعه دار گل محمدی خاطرنشان کرد: از جهاد کشاورزی تقاضا داریم تا علاوه بر اینکه کشاورز را به سمت کشت این محصول تشویق می کند، در بخش فرآوری نیز اقداماتی را در دستور اجرا قرار دهند که کشاورز در زمان برداشت محصول بلاتکلیف نشود و بعد از یک سال دوندگی در زمان بازدهی محصول نگرانی از بازار فروش نداشته باشند.


ناطقی همچنین آگاهی نداشتن افرادی که برای جمع آوری محصول بکارگیری می شوند اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه گل محمدی، محصول بومی منطقه ی خراسان شمالی نیست، شرایط خاصی برای برداشت می‌طلبد.


وی مهم ترین مشکلی که در زمان برداشت با آنها مواجه است را آشنایی نداشتن افراد برای ساعت جمع آوری و سبک آن اشاره کرد و گفت: این افراد به سبک سایر باغ ها ساعت هفت و نیم تا هشت صبح سرکار می آیند، در حالی که گل محمدی باید در ساعات اولیه صبح که هوا خنک است جمع آوری شود که مانع از پژمردگی محصول شود.


ناطقی یادآور شد: درحال حاضر برخی از کارگاه های خانگی فعال هستند که افراد در منازلشان اقدام به گلاب گیری می کنند و برای خود و خانواده ایجاد اشتغال داشته اند.

 

 

کاهش بارش در سال 99، تاثیر مستقیم در میزان برداشت محصول دارد


حسین محمدی، یکی دیگر از مزرعه داران گل محمدی در روستای برج مانه و سملقان با بیان اینکه حدود سه سال است که نسبت به کشت گل محمدی اقدام کرده است، گفت: در حال حاضر سه هکتار از زمین های کشاورزی را زیرکشت این محصول برده ام و نهال باکیفیت را از شهر قمصر کاشان تهیه کرده ام تا بتوانم محصول با کیفیت بالایی را برداشت داشته باشم.


وی با اشاره به اینکه برداشت گل محمدی در ساعات اولیه صبح انجام می شود، گفت: در روزهای برداشت محصول گل محمدی به صورت روزانه تعداد 20 تا 23 نفر در مزرعه بنده مشغول به کار می شوند.


محمدی با بیان اینکه کاهش بارش در سال گذشته قطعا در میزان بازدهی محصول گل محمدی تاثیر دارد، افزود: برآورد محصول در پایان برداشت مشخص می شود، اما قطعا به دلیل کمبود بارندگی زیان هایی همچون برداشت زودرس این محصول به بار آورده که باعث کمبود محصول خواهد شد.

 

جهاد کشاورزی، به فکر ایجاد کارخانه فرآوری باشد 


این مرزعه دار گل محمدی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های اصلی باغداران گل محمدی در ایام برداشت نبود کارخانه فراوری محصول در این شهرستان است که میزان درآمد را کاهش می دهد، که ایجاد این کارگاه می تواند سود چندبرابری برای مزرعه دار به همراه داشته باشد.


وی به بیانات مقام معظم رهبری طی سالهای متوالی در راستای تولید بیشتر و اشتغال آفرینی اشاره کرد و گفت: از مسئولان متولی امر در جهاد کشاورزی و منابع طبیعی مساعدت داریم علاوه براینکه کشاورز را به سمت زیر کشت بردن این محصول سوق می دهند، برای فروش محصول و فرآوری هم در کنار کشاورز باشند و در این وضعیت بازار، مزرعه دار را  رها نکنند.


محمدی با اشاره به اینکه مزرعه گل محمدی نیاز به مراقبت خاصی ندارد، گفت: در حال حاضر بعد از برداشت به صورت خانگی گلاب گیری انجام می شود که درآمد قابل قبولی دارد و قطعا با ایجاد کارخانه این سود چندبرابر می شود.

 

 

60 هکتار زمین کشاورزی مانه و سملقان زیر کشت گل محمدی

غلامی، مسئول امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مانه و سملقان هم در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت:  کشت گل محمدی از سال 95 در استان خراسان شمالی آغاز شده است و تاکنون 60 هکتار از زمین های مانه و سملقان زیر کشت این محصول رفته است.


وی با بیان اینکه مقدار سطح به محصول نشسته این میزان زمین کشت شده ۱۰ هکتار است، ادامه داد: از هر هکتار چهار تن گل محمدی برداشت می شود که در مجموع 40 تن تولید در طول سال انجام می شود.


غلامی خاطرنشان کرد: میزان سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان مانه و سملقان در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا کرده و افراد بیشتری در این عرصه فعالیتشان را آغاز کرده اند.


وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی مزرعه داران در حال حاضر نبود کارگاه فرآوری گل محمدی در شهرستان است، گفت: جای خالی کارگاه فرآوری باعث کاهش بازار فروش تولیدکنندگان شده است.


در عین حال غلامی به فراهم  کردن بستر برای متقاضیان فعالیت در عرصه فراوری توسط سازمان جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: متقاضیان می توانند با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی شهرستان در جریان نحوه صدور مجوز و فعالیت در این عرصه قرار بگیرند.


رئیس جهاد کشاورزی مانه و سملقان یادآور شد: در حال حاضر در شهرستان مانه و سملقان بالغ بر ۵۰ مزرعه گل محمدی وجود دارد.

 

انتهای پیام/ صدیقی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک