چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۳۸۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۲/۰۷ - ساعت ۱۱:۰
گزارشی از وضعیت سیمان در بازار بجنورد؛

نبود سیمان در بازار بجنورد، حکایت تشنگی لب دریا

گرانی و کمبود سیمان طی ماه های اخیر در بازار استان خراسان شمالی و بجنورد باعث افزایش 40 درصدی قیمت سیمان در بازار شد اما این افزایش قیمت هم نتوانست علاج این مشکل شود تا بازار سیمان در بجنورد از مرحله کمبود به مرحله نبود سیمان برسد این در حالی که کارخانه سیمان در شهر بجنورد فعال است.
نبود سیمان در بازار بجنورد، حکایت تشنگی لب دریا,

به گزارش عصراترک، از چند ماه گذشته زمزمه های گرانی سیمان وضعیت بازار را به تلاطم درآورد و حضور دلالان را پررنگ تر کرد، به طوری که تقاضای بیش از نیاز و خرید و انبار کردن باعث کمبود این محصول در بازار شد.

البته طی هفته گذشته این اخبار با افزایش 40 درصدی قیمت سیمان به واقعیت پیوست، اما جالب تر از آن نبود سیمان در بازار است که برای مردم دردسرساز شده است.

متاسفانه طی سال های اخیر با مدیریت ناصحیح در بخش های مختلف کشور مردم بارها شاهد این بی برنامگی ها، کمبودات و گرانی ها بوده اند، اما آن چیز که مردم را آزار می دهد، این است که بعد از گرانی نیز کمبودات برطرف نمی شود و باید هر روز برای تامین یک کالای اساسی پیگیر بود.

البته ناگفته نماند که ظاهرا کارخانه سیمان بجنورد علاوه بر اینکه ظرفیت تولید کارخانه را پایین آورده است، با افزایش صادرات به خارج استان و کشور و کم کردن سهمیه استان در این قضیه بی تقصیر نبوده است.

 

خبری از سیمان در بازار نیست

ابراهیم سعادتی، یکی از همشهریان بجنوردی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: سه روز است که نیاز به یک پاکت سیمان دارم و در دو شیفت صبح و بعدازظهر برای خرید آن به مطالح فروشی ها رفته ام اما متاسفانه خبری از سیمان در بازار نیست.

وی ادامه داد: انبار مغازه ها خالی است و تنها در یکی دو مغازه چندین پاکت سیمان بوده که با قیمت خیلی بالاتری نسبت به قیمت جدید به فروش می رساند که در توانم نبود برای خرید یک پاکت سیمان هزینه دوبرابری پرداخت کنم.

محمد ولی رمضانی، دیگر شهروند بجنوردی نیز گفت: کارخانه سیمان در شهر بجنورد وجود دارد ولی مردم بجنورد این روزها گرفتار  تهیه یک پاکت سیمان هستند.

 

 

رمضانی با بیان اینکه متاسفانه ناظران با رها کردن جریان بازار، کاسبان را به حال خودشان رها کرده اند، گفت: این شرایط باعث شده که فرصت برای بی عدالتی برخی ها ایجاد شود و سیمانها را انبار کنند تا گران تر بفروشند، بنابراین ما از مسئولان این امر تقاضا داریم که وارد بازار شوند، به فکر مردم باشند،چراکه مردم شرایط اقتصادی سختی را می گذرانند.


افزایش 40 درصدی قیمت سیمان طی هفته گذشته

مهدی کمالی، رئیس اتحادیه مصالح فروشان بجنورد نیز در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با وضعیت سیمان در بازار اظهار داشت: طی ماه های اخیر مطالبی مبنی بر اینکه سیمان در سال جدید 35 درصد افزایش قیمت پیدا خواهد کرد در فضای مجازی منتشر شد.

وی ادامه داد: براساس این مطالب در فضاهای مجازی درخواست و تقاضا ساختمان سازان برای خرید سیمان افزایش پیدا کرد وهمین قضیه باعث شده تا تقاضا در مقایسه با عرضه در بازار افزایش داشته باشد.

کمالی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت سیمان 40 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است، ادامه داد: از تاریخ 31 فروردین سال جاری هر کیسه سیمان از 20 هزار و 500 تومان به 27 هزار و 380 تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه دو روز متوالی است که سیمان وارد بازار بجنورد نشده است، گفت: پیش از این محدودیتی برای خرید از کارخانه سیمان بجنورد وجود نداشت، در حالی که چند وقتی است که این سهمیه محدود شده و از روز گذشته که کامیون ها برای دریافت بار به کارخانه رفته اند تاکنون نوبت بارشان نرسیده است.

کمالی خاطرنشان کرد: تولید کارخانه سیمان نسبت به گذشته کمتر شده و اینکه بخش زیادی از سیمان صادر می شود و همین موارد باعث شده که امروز وضعیت سیمان در بازار استان به این صورت باشد.

 

 

ارسال نامه اتاق اصناف به صمت استان برای بررسی مشکل سیمان

رئیس اتحادیه مصالح فروشان بجنورد با اشاره به اینکه مردم این روزها جویای سیمان هستند و علاوه بر گرانی نبود سیمان به مشکلاتشان اضافه شده است، گفت: روز گذشته از طریق اتاق اصناف بجنورد نامه ای برای پیگیری این مشکل تنظیم و به سازمان صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا علاوه بر سیمان بجنورد، سیمان از خارج استان وارد می شود، گفت: طی ماه های اخیر کارخانه های سیمان برای جذب بازار سیمان را به قیمت پایین تر به سایر استان ها به فروش می رساندند و همین قضیه باعث شده بود که در کنار سیمان بجنورد، سیمان های دیگری هم در بازار عرضه شود.

کمالی ادامه داد: این در حالی است که در شرایط فعلی باتوجه به اینکه قیمت سیمان به صورت سراسری ابلاغ شده و در کل کشور هم افزایش قیمت داشته، واردات سیمان از سایر استان با هزینه بار قطعا گرانتر خواهد بود.

 

سودجویی برخی ها دردی مضاف بر مشکلات مردم

وی در پاسخ به این سوال که اختلاف قیمت های بازار تا قیمت 35 هزار تومان برای یک پاکت سیمان برچه اساسی است، گفت: متاسفانه وقتی تقاضا برای یک کالا بیشتر می شود، سودجویانی وجود دارند که می خواهند از شرایط به نفع خود بهره برداری کنند.

وی یادآور شد: نکته قابل توجه این است که علاوه بر سیمان قیمت گچ سمنان از کیسه ای 18 هزار تومان به 21 هزار و 500 تومان، قیمت گچ مشهد از 13 هزار تومان به 17 هزار و 500 تومان و قیمت سیمان سفید از کیسه ای 39 هزار تومان به 49 هزار و 500 تومان رسیده است.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک