چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۳۸۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۱/۳۰ - ساعت ۱۳:۳
در گفت و گو با عصر اترک مطرح شد؛

دغدغه دامداران استان در تامین خوراک دام/اجرای خرید تضمینی دام ها، تقاضای دامداران

مدیرعامل اتحادیه دامداران و گاوداران خراسان شمالی گفت: دامداران و دامپروران استان متاثر از تحریم ها و کاهش واردات نهاده ها همچنین کاهش بارندگی ها و ضعیف شدن پوشش گیاهی مراتع در تامین خوراک دام ها دچار مشکل جدی شده اند.
دغدغه دامداران استان در تامین خوراک دام/اجرای خرید تضمینی دام ها، تقاضای دامداران,

علی اصغر نیک فرجام، مدیرعامل اتحادیه دامداران و گاوداران خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: در خراسان شمالی هر چند عمده فعالیت دامداری و دامپروری به صورت سنتی است، با این وجود، استان خراسان شمالی از قطب های دامداری و دامپروری کشور است.

نیک فرجام گفت: طی چند سال گذشته ( و به طور ویژه از سال گذشته ) فعالیت دامداری و دامپروری استان گرفتار مسائل تحریم و کاهش واردات نهاده های دامی به کشور، شیوع بیماری کرونا و تبعات آن، کاهش بارندگی ها و کاهش پوشش گیاهی مراتع همچنین کاهش قدرت خرید مردم در تامین گوشت قرمز شده است.

وی عنوان کرد: متاثر از تحریم ها و کاهش واردات خوراک دام به کشور، سهمیه خوراک دام با نرخ دولتی برای خراسان شمالی برای هر راس دام سبک پنج کیلو در ماه و برای هر راس دام سنگین  70 کیلو در ماه در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: این سهمیه خوراک دام دولتی در نظر گرفته شده برای تغذیه دام ها بسیار ناچیز است.

نیک فرجام افزود: این در حالی است که به علت کاهش بارندگی های پاییز، زمستان سال گذشته و فروردین ماه جاری، پوشش گیاهی مراتع بسیار ضعیف شده است.

وی گفت: بنابراین در این شرایط، دامداران از درد کمبود نهاده های دامی مجبور شده اند که به دام های خود نان، ضایعات نان و یا آرد بدهند تا تغذیه شوند.

وی همچنین اعلام کرد: در عین حال، دامدارانی نیز مجبور شده اند که دام خود را به خط کشتار بفرستند و یا آنها را به صورت زنده بفروشند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران و گاوداران خراسان شمالی تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان در زمینه تامین خوراک دام مورد نیاز واحدهای دامداری و دامپروری استان پیگیری های بسیاری را انجام داد که سرانجام توانست اخیرا سهمیه هزار و 500 تنی جو مازاد بر سهمیه برای استان را دریافت کند.

با این وجود، نیک فرجام در خاتمه خواستار شد: با توجه به اینکه قیمت نهاده بازار آزاد بالا و قدرت خرید مردم همچنین بهای خرید دام ها نیز پایین آمده است، شرکت پشتیبانی امور دام استان برای کمک به حال دامداران نسبت به خرید دام های دامداران استان با نرخ تضمینی به منظور ذخیره سازی گوشت قرمز قدم جلو بگذارد.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک