پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۳۸۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۱/۳۰ - ساعت ۹:۲۸
گزارشی از وضعیت سیمان در استان خراسان شمالی؛

 زمزمه های گرانی سیمان و داغ شدن بازار احتکار

زمزمه های افزایش قیمت سیمان طی ماه های اخیر در خراسان شمالی باعث خرید بیش از نیاز برخی ساختمان سازان و دپو توسط برخی دیگر از فروشندگان شده است و تقاضا بیش از عرضه باعث شده تا دردسرهایی در زمینه کمبود این محصول در استان ایجاد شود.
 زمزمه های گرانی سیمان و داغ شدن بازار احتکار ,

به گزارش عصراترک، چند ماهی است که اخباری از کمبود و گرانی سیمان در خراسان شمالی نگرانی هایی را برای ساختمان سازان به همراه داشته است و شاید هجوم یکباره برای خرید این محصول خود یکی از دلایل کاهش سیمان در استان شده است.

کارخانه سیمان بجنورد، در ایام سرد زمستان به دلیل قطعی برق و گاز مقطعی تولید را تعطیل کرد، لازم به ذکر است که در استان خراسان شمالی علاوه بر سیمان داخلی از خارج استان نیز سیمان وارد می شود، اما به دلیل مرغوب بودن سیمان بجنورد تقاضا برای این محصول نسبت به واردات بالاتر است و تعطیلی این کارخانه در محدوده زمانی نیز قطعا در کمبود سیمان در بازار بی تاثیر نبوده است.

علاوه براین برخی از فروشندگان مصالح ساختمانی نیز تحت تاثیر اخبار گرانی سیمان در فضای مجازی براساس شنیده ها اقدام به دپوی این محصول کرده اند که در زمان گرانی به فروش برسانند غافل از اینکه تمامی محصولات تولید تاریخ روز دارند و قطعا فروش با تاریخ قبل و قیمت بالاتر جرم محسوب می شود.

 

دردسرساز شدن اخبار گرانی سیمان در فضای مجازی

مهدی کمالی، رئیس اتحادیه مصالح فروشان بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با وضعیت سیمان در بازار اظهار داشت: طی ماه های اخیر مطالبی مبنی بر اینکه سیمان در سال جدید 35 درصد افزایش قیمت پیدا خواهد کرد در فضای مجازی منتشر شده است.

وی ادامه داد: براساس این مطالب در فضاهای مجازی درخواست و تقاضا ساختمان سازان برای خرید سیمان افزایش پیدا کرده است وهمین قضیه باعث شده تا تقاضا در مقایسه با عرضه در بازار افزایش داشته باشد.

کمالی با اشاره به اینکه در حال حاضر سیمان در استان تولید و در بازار عرضه می شود، گفت: قیمت فعلی سیمانی کیسه 50 کیلویی به مبلغ 20 هزار و 477 تومان در اختیار خریدار قرار می گیرد.

 

کاهش تولید سیمان بجنورد و کم شدن سهمیه اصناف مصالح فروشی

دبیر اتاق اصناف خراسان شمالی به کیفیت بالای سیمان بجنورد اشاره کرد و افزود: تولید کارخانه سیمان به نسبت قبل کمتر شده است، از طرفی هم باتوجه به اینکه بخشی از تولیدات به خارج استان و خارج کشور صادر می شود، سهمیه ای که به اصناف بجنوردی داده می شود در مقایسه با قبل کاهش پیدا کرده است.

کمالی یادآور شد: علاوه بر افرادی که در کار ساختمان سازی هستند، بخش دیگری نیز اقدام به دپو سیمان در انبارهایشان کرده اند که در زمان افزایش قیمت به فروش برسانند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که چرا درحال حاضر نسبت به دپو سیمان در انبار اقدام نمی شود، گفت: تاریخ تولید روز بر روی پاکت های سیمان ثبت می شود و در صورتی که این پاکت ها دپو شود و اقدام به فروش آنها با قیمت بالاتر شود با آنها برخورد خواهد شد.

کمالی افزود: همچنین این ذخیره سازی در انبارهایی که ثبت شده و بازرسی در آنها صورت می گیرد، نیست، بلکه طبق شنیده ها این اتفاقات در حال جریان است اما تاکنون مکان دقیقی از دپو به ما گزارش نشده است که نسبت به آن اقدام عملی صورت گیرد.

وی گفت: کیفیت مرغوب سیمان بجنورد، باعث تقاضای بیش از سیمان تولیدی سایر استان ها شده است.

 

کارخانه سیمان بجنورد با ظرفیت کامل تولید دارد

علی اصغر رضا زاده، معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک بیان داشت: سرانه مصرف سیمان استان خراسان شمالی 1.3 تن است یعنی به ازای هر نفر در خراسان شمالی در طول سال یک هزار و 300 کیلو سیمان سرانه تعیین شده است و به صورت روزانه پنج هزار و 500 تن سیمان به بازار تزریق می شود.

وی خاطرنشان کرد: این کارخانه در سال 98 میزان یک میلیون و 398 هزار تن و در سال گذشته میزان یک میلیون و 470 هزار تن تولید داشته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در زمستان سال گذشته به دلیل قطعی برق و گاز مدتی فعالیت کارخانه سیمان بجنورد متوقف شده بود، گفت: در حال حاضر کارخانه سیمان بجنورد با ظرفیت کامل تولید دارد.

 

کاهش صادرات سیمان در سال 99 در مقایسه با سال 98

رضازاده با بیان کارخانه سیمان بجنورد علاوه بر توزیع سیمان در داخل استان در موضوع صادرات به خارج از استان و کشور نیز فعالیت دارد، افزود: براساس آمارهای ثبت شده در سال 98 میزان 77 هزار تن و در سال گذشته 40 هزار تن سیمان را صادرات داشته است که میزان صادرات کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: در بازار علاوه بر سیمان بجنورد، سیمان جوین، شرق، شاهرود و پیوند گلستان نیز عرضه می شود، اما به دلیل مرغوبیت سیمان بجنورد تقاضا برای آن به مراتب بیشتر از سایر برندها است.

 

تشکیل 46 پرونده تخلف مصالح ساختمانی سال گذشته

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه راه اندازی ظرفیت سیمان سمنگان چه میزان می تواند در بالا بردن ظرفیت تولید در استان موثر باشد، گفت: راه اندازی این کارخانه در دستور کار قرار گرفته است، اما نکته قابل توجه این است که در حال حاضر سیمان بجنورد نیز پاسخگوی نیاز استان است  و راه اندازی سیمان سمنگان ظرفیت صادرات را تقویت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته یک هزار و 400 بازرسی در حوزه صنف مصالح ساختمانی صورت گرفته است که 46 مورد منجر به تشکیل پرونده شده است.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک