جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۳۸۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۱/۲۵ - ساعت ۱۳:۷
در گفت و گو با عصراترک اعلام شد:

پیش بینی کاهش چشم گیر میزان برداشت غلات در بهار جاری/تغییر الگوی کشت استان به کاشت محصولات علوفه ای

پژمان شهابی گفت: در استان رویش بخشی از سطوح زیر کشت محصولات گندم، جو و کلزا متاثر از سرما و کاهش بارندگی ها در فصول پاییز و زمستان سال گذشته خسارت دیده اند که در بهار جاری میزان برداشت این محصولات کاهش چشم گیری خواهند داشت.
پیش بینی کاهش چشم گیر میزان برداشت غلات در بهار جاری/تغییر الگوی کشت استان به کاشت محصولات علوفه ای,

پژمان شهابی، سرپرست امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: در فصل کشت زراعی پاییز سال 99، در خراسان شمالی 47 هزار و 700 هکتار از زمین های زراعی استان به کشت گندم آبی و 96 هزار و 250 هکتار به کشت گندم دیم اختصاص یافت.

شهابی افزود: این در حالی است که در فصل زراعی پاییزه سال 98، در خراسان شمالی 47 هزار و 500 هکتار به کشت گندم آبی و 98 هزار هکتار به کشت گندم دیم اختصاص یافته بود.

وی در ادامه عنوان کرد: در فصل کشت زراعی پاییز سال 99، 26 هزار و 570 هکتار به کشت جو آبی، 23 هزار و 265 هکتار به کشت جو دیم همچنین دو هزار و 770 هکتار به کشت کلزای آبی و 235 هکتار به کشت کلزای دیم اختصاص یافت.

وی افزود: این در حالی است که در استان، در فصل کشت زراعی پاییز سال 98، 23 هزار هکتار به کشت جو آبی و 19 هزار هکتار به کشت جو دیم همچنین چهار هزار و 46 هکتار به کلزای آبی و دیم اختصاص یافته بودند.

سرپرست امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین خاطر نشان کرد: برای نخستین بار در فصل زراعی پاییز سال 99 محصول دانه روغنی کاملینا که کم آب طلب و مقاوم با تنش های اقلیمی است، در سطح استان کشت شد که 50 هکتار آن کشت آبی و 30 هکتار دیگر از آن کشت دیم بوده اند.

وی در ادامه با اشاره با کاهش بارندگی های فصول پاییز و زمستان سال 99 همچنین در فروردین ماه جاری، اعلام کرد: بر اساس ارزیابی های انجام شده تا به کنون برآورد خسارت به سطوح کشت گندم آبی و جو آبی در مجموع 20 درصد همچنین برآورد خسارت به سطوح کشت گندم و جو دیم در مجموع 60 بوده است که پیش بینی می شود با تداوم وضعیت کم بارشی در استان سطوح خسارت به این زمین های زراعی بیشتر نیز بشود.

وی همچنین افزود: سرما و کم بارشی موجب شدند که رویش محصول در سطوح کشت کلزای دیم استان به طور کامل از بین بروند و رویش محصول در 470 هکتار از سطوح کلزای آبی استان نیز خسارت بینند.

شهابی درباره میزان برداشت محصول از سطوح زیر کشت استان در بهار جاری نیز اظهار کرد: با توجه به خسارت های وارد شده به سطوح زیر کشت پاییز سال 99 متاثر از سرما و کاهش بارندگی ها، پیش بینی می شود که در بهار امسال برداشت گندم آبی تا 32 هزار تن و برداشت گندم دیم نیز تا 60 هزار تن کاهش داشته باشد.

وی گفت: با توجه به اینکه پیش بینی کرده بودیم که 260 هزار تن گندم از مزارع گندم آبی و دیم استان را برداشت کنیم، حال پیش بینی می شود که با شرایط بوجود آمده، در بهار امسال تا حدود 160 هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شود.

وی همچنین بیان کرد: پیش بینی می شود که در بهار امسال میزان برداشت جو آبی تا 18 هزار تن و جو دیم تا 12 هزار تن کاهش برداشت داشته باشیم.

سرپرست امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: کشت کلزای دیم به طور کامل از بین رفته است و برداشت محصول کلزا از مزارع کلزای آبی استان در بهار امسال در هر هکتار دو تن خواهد بود.

افزون بر این، وی اعلام کرد: با توجه به اینکه از 20 فروردین ماه جاری رودخانه اترک در پایین دست نیز خشک شد، کشاورزان استان انجام کشت دوم در بهار امسال را انجام نخواهند داد، با این وجود کشت بهاره انجام خواهد شد.

شهابی درباره تاثیر کاهش بارندگی ها بر تغییر رفتار الگوی کشت در استان طی یک دهه اخیر نیز اظهار کرد: کاهش بارندگی ها علاوه بر اینکه موجب شده است تا سطح زیر کشت برنج در استان از دو هزار هکتار به 700 هکتار برسد و البته به 500 هکتار نیز خواهد رسید همچنین با برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی بر ای کشاورزان استان آنان به کشت محصولات کم آب طلب علوفه ای برای خوراک دام از جمله سورگوم، چغندر علوفه ای، خلر ماشک، نخود علوفه ای، دانه روغنی کاملینا تمایل پیدا کرده اند و به سوی انجام کشت محصولات علوفه ای تمایل پیدا کرده اند.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک