پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۷۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۱/۱۲ - ساعت ۶:۴۰
جاذبه‌ی مذهبی- تاریخی خراسان شمالی

مسجد جامع شهر ایور

شهر ایور واقع در شهرستان گرمه دارای اثر تاریخی مسجد جامع با قدمت فراوان دارد.
مسجد جامع شهر ایور,

به گزارش عصر اترک، مسجد جامع ایور با شماره ثبت ملي 17384 یکی از آثار مهم مذهبی-تاریخی شهرستان گرمه  است که بر اساس کتیبۀ داخل بنا در سال 1171 هجری ساخته شده است.

 

در بین بناهای مذهبی درون شهرها، مسجد جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص می دهد. مسجد جامع ایور از ادوار گذشته به عنوان کانون عبادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شهر، یکی از شاخص ترین بناهای موجود در بافت شهر بوده و امروزه نیز علاوه بر موارد مذکور، یکی از بناهای تاریخی ارزشمند منطقه و استان محسوب می شود که بر اساس کتیبه داخل بنا، تاریخ ساخت آن مربوط به سال 1171 هجری قمری است.

این مسجد با مصالح خشت و گل ساخته شده و سقف آن با گنبدهای کوچک ضربی، پوشش یافته که پایه آنها بر روی هفت ستون و شش نیم ستون مدور بزرگ قرار گرفته است.

این بنا از یک شبستان با پلان مستطیل که دارای ستون های درشت با ردیف های موازی است، تشکیل شده و به وسیله چندین بازشو مستقیماً به فضای بیرونی مرتبط می شود.

با توجه به سبک معماری و اقلیم منطقه، این بنا فاقد صحن است. در مسجد جامع ایور تزئینات خاصی وجود ندارد و در مرمتی که طی سال های اخیر(1391) صورت گرفته، جداره داخلی و خارجی بنا با ملات گچ و کاهگِل اندود شده و بازشوهای الحاقی بنا نیز با توجه به الگوی معماری سنتی و از جنس چوب ساخته شده است. از ویژگی های خاص این بنا وجود کتیبه ای است که بر روی یکی از ستون های اثر تعبیه و اشعاری با خط نستعلیق بر آن حک شده است.

از نظر مکانی هیچ مسجدی در بن بست بنا نمی شود زیرا مسجد همچون موجودی زنده دارای حیات معنوی است. بنای مسجد جامع ایور نیز با رعایت این خصیصه در مرکز شهر قرار گرفته و از چهار جهت با معابر عمومی در ارتباط است که این امر باعث ایجاد حس پویایی در عابران و اهالی شهر شده و باعث می شود افراد از کنار این بنای مذهبی بی توجه عبور نکنند. با توجه به مرمت تکمیلی که در سال های اخیر بر روی این بنا صورت گرفته، ساکنین این منطقه همچون گذشته در مراسم مذهبی و اقامه نماز از این بنا استفاده می کنند.

در کتیبه سنگی مسجد جامع ایور بانی آن «رحیم بک» و معمار «قنبر علی آقا خراسانی» ذکر شده است.

انتهای پیام/محمدی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک