شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۳۶۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۱/۰۲ - ساعت ۱۱:۱۷
گزارشی از بررسی تاثیرات زندگی های رنگارنگ سوئیت هوم ها بر زندگی مردم؛

بلاگرهای مجازی که بلای جان زندگی های واقعی شده اند/ درآمد زایی با هر قیمتی !

هر با که به اینستاگرام سر می زنید با انبوهی از عکس‌های خوش رنگ و لعاب و ترکیب‌بندی‌های بی عیب و نقص مواجه می‌شوید که با محیط زندگی خودتان تفاوت آشکاری دارد. شاید این فکر به ذهنتان رسیده باشد که سبک زندگی و خانه و وسایل شما تا چه حد با زندگی دوستان اینستاگرامی‌تان متفاوت است، اما واقعیت چیز دیگری است.
بلاگرهای مجازی که بلای جان زندگی های واقعی شده اند/ درآمد زایی با هر قیمتی !,

به گزارش عصراترک،  با رونق و استفاده همه گیر شبکه های اجتماعی مشاغل جدیدی نیز وارد عرصه بازار کار شدند که شاید تا سال ها قبل کمتر کسی فکر می کرد که بتوان از طریق فضای مجازی میلیون ها تومان درآمد زایی کرد، در حالی که امروز با پیشرفت تکنولوژی و گسترش شبکه های اجتماعی در میان مردم برخی از افراد توانستند از این شبکه های در آمد زایی کنند.

البته که شاید درآمد زایی و اشتغال جنبه مثبت این فضا باشد، اما اینکه گردانندگان این صفحات یا همان بلاگرها از چه روشهایی این اشتغال ها را ایجاد کرده اند امروزه باعث ایجاد دردسرها و مشکلاتی برای زندگی سایر افراد جامعه شده است.

افرادی که با به اشتراک گذاشتن شاید خصوصی ترین اتفاقات زندگی شان سعی در جذب مخاطب و دنبال کننده دارند و اینکه برخی از این صفحات تصاویر و ویدیو هایی که به انتشار می گذارند دروغین و غیرواقعی هستند باعث ایجاد حس رقابت، چشم و هم چشمی، گسترش تجمل گرایی و یاس در افراد و سردی در روابط خانوادگی می شود.

نکته مهم این است که حتی برخی از زوجین جوان در مقایسه زندگی شان با این بلاگر ها باعث تنش در زندگی شان شده است و ناخودآگاه تحت تاثیر این صفحات زندگی شان به سمت جدایی و نابودی پیش می برند.

برخی از بلاگر ها هم به دلیل این در آمدزایی هر کاری که می توانستند انجام دادند و ارزش ها و هنجار ها را هم نادیده گرفتند و بیشتر تبلیغ مسایل ناهنجار را می کردند که اکنون اسیر قانون شده اند و از صفحات آن ها دیگر خبری نیست و درگیر مسایل دادگاهی هستند.

ناگفته نماند؛ بلاگر های خوب نیز در شبکه های اجتماعی  داریم که تنها به مسایل سطحی نمی پردازند، برخی از آن ها در مسایلی همانند محیط زیست، عرصه ادبیات و بالا بردن اطلاعات مردم کار می کنند، یعنی افرادی که در زمینه های تخصصی فعالیت دارند و به رشد اندیشه و اطلاعات عمومی مردم در یک زمینه خاصی کمک می کنند. این دسته از بلاگر ها تنها هدفشان درآمد زایی نیست بلکه یک هدف و علایقی دارند که آن را دنبال می کنند و در کنار آن نیز در آمدزایی دارند یا بیشتر آن ها کار آفرین هستند یا در یک انجمن مردم نهاد فعالیت دارند.

 

دردسر ساز شدن ترویج زندگی های دروغین در فضای مجازی

حجت الاسلام مرتضی رستم پور، معاون رسانه، فرهنگ سازی و آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در این باره اظهار داشت: در زمینه ترویج فرهنگ غربی و کنترل نشدن فضای مجازی به خصوص در حضور آزاد تمامی افراد جامعه در شبکه اجتماعی، مسائل زیادی دامن گیر خانواده ها شده است.

وی ادامه داد: ترویج زندگی دروغ یکی از مباحثی است که این روزها باعث ایجاد دردسر در فضاهای رسانه ای شده و متاسفانه افرادی که دارای زندگی عادی هستند و فانتزی از زندگی مجلل دارند، با استفاده از تصاویر دیگران زندگی خود را ترویج می دهند.

حجت الاسلام رستم پور گفت: ترویج این سبک زندگی باعث تغییر ذائقه افراد جامعه و پمپاژ حس ناامیدی در بقیه افراد جامعه است که با تصاویر و فیلم های دروغین به مرور زمان روی روان جامعه و خانواده تاثیر منفی دارند.

وی گفت: این تاثیرات مجازی از لحاظ مسائل روحی خانواده را به سمت طلاق و از لحاظ مسائل معیشتی افراد را به سمت مشاغل کاذب از جمله حضور در سایت های شرط بندی می کشاند که در نهایت باعث سردی در روابط خانوادگی، کمرنگ شدن روابط زوجین، ارتباط بین فرزندان و والدین خواهد شد.

معاون رسانه، فرهنگ سازی و آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان شمالی افزود: با مرور زمان حضور بیش از حد و تاثیرپذیری از فضای مجازی باعث از بین رفتن عقلانیت در درون انسان و پدیدار شدن تاثیراتش خواهد شد.

 

 

بی توجهی وزارت ارتباطات نسبت به رواج فضاهای مجازی نامطلوب و از بین رفتن بنیان خانواده های ایرانی و اسلامی

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بزرگترین آسیبی که امروز بشر با آن مواجه شده، تفکر نکردن و نگاه تفکر نقاد به فضای رسانه به خصوص شبکه های اجتماعی نوبروز هستند، که باعث شده پذیرش افراد نسبت به این شرایط بالا رود و مشکلات بعد از آن بروز خواهند کرد.

حجت الاسلام رستم پور با بیان اینکه قطعا رواج این فضاهای نامطلوب و استفاده آزاد برای تمام رده های سنی نشات گرفته از عدم حساسیت نهادهای متولی کار است، گفت: نکته قابل توجه این است که نهادها با افزایش فراوانی موضع، دچار ول انگاری شده اند و نسبت به تغییر ذائقه مردم در این فضا احساس مسئولیت نمی کنند که باعث از بین رفتن بنیان خانواده در جامعه ایرانی و اسلامی شده است.

وی یادآور شد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در واقع متولی اصلی فضای رسانه ای در کشور است که بعد از بارها تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تاکنون حرکت خاصی در این حوزه مشاهده نشده است.

 

گیر کردن زندگی مردم ایران بین سبک مدرنیته و سنتی

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در جامعه موجود فعلی در قرن 21، متاسفانه کشور ایران بین زندگی مدرنیته و سنتی گیر کرده است، گفت: به دلیل وجود رسانه های کاملا مدرن و سبک زندگی اسلامی که در کشور ایران وجود دارد، تقابل بین این دو سبک و در واقع ول انگاری را به همراه داشته است.

وی عدم برنامه ریزی، عدم آموزش، عدم درک درست از شناخت این نکات را دلیل رخ دادن اتفاقات این روزهای فضای مجازی خواند و گفت: بنابراین به مرور زمان خیلی از خانواده ها به دلیل جنبه اقتصادی و ارضای نیازهای روانی به سبک زندگی مدرن مراجعه می کنند و چون با اصل زندگی سنتی در تناقض است، دچار دوگانگی شده اند.

 

 

فمینیسم با شعار دفاع از حقوق زنان، آنها را تخریب می کند

طوبی ولی پور، کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی و مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: سبک زندگی مسلمانان به خصوص شیعه اگر در چهارچوب واقعی دینی و شریعت حرکت کند از آرامش و امید به آینده برخوردار خواهد بود و پوچ گرایی در این سبک زندگی وجود ندارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که طی چندین قرن موجی به نام فمینیسم ایجاد شده و تا کنون موفق به ایجاد چهار موج شده که شعار تمامی اینها دفاع از حقوق زنان است، اما در واقع خروجی که مشاهده می شود، تخریب زن را به همراه داشته و به تبع آن زندگی ها استحکامشان را از دست داده اند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه موج چهارم فمینیسم وارد فضای بی انتهای مجازی شده است، گفت: باتوجه به گستردگی و حضور آزاد تمام افراد در رده های سنتی مختلف تلاش این گروه بر این است که تفکرشان را در قالب تصاویر و نمایش فیلم ارائه دهد.

 

بلاگرهای دروغین، یکی از دلایل اصلی رواج ناامیدی و احساس پوچی در جامعه اند

ولی پور افزود: در دنیای مجازی بلاگرهای دروغینی که روز به روز در حال افزایش هستند، دست پرورده این تفکرات و امواج هستند که در ظاهر به درد زندگی می خورند، اما در حقیقت پوچ و بی معنا هستند.

این کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی با بیان اینکه زندگی بلاگرها در فضای مجازی نه تنها هدف آفرین و امید آفرین نیست، گفت: متاسفانه باعث تخریب بسیاری از اهداف و رواج ناامیدی در جامعه نیز می شود که مشکلاتی از قبیل، بالا رفتن سطح توقعات، فشارهای اقتصادی، ناامیدی، بی هدفی در زندگی و از بین رفتن استحکام خانواده‌ها که هدف اصلی دشمنان دین و کشور ایران است و در نهایت منجر به پوچ گرایی خواهد شد.

ولی پور ادامه داد: لازم به توجه است که با نگاه به وضعیت جوامع غربی که چه جایگاه و موقعیتی را برای زن و مردم در نظر گرفته اند، جایگاه انسانی خود را به راحتی درک خواهید کرد.

 

فخرفروشی در فضای مجازی با انتشار تصاویر غیرواقعی و دروغین

مجید پورخیاط، کارشناس مسائل اجتماعی و مدرس دانشگاه در ادامه به ضرورت توجه نسبت به فرصت ها و تهدیدهایی که فضای مجازی ایجاد کرده است، اشاره کرد و گفت: فضای مجازی یک سری مرزهای نوینی را در ارتباطات اجتماعی به وجود آورده ، که زمینه‌ساز شکل‌گیری فرصت ها و تهدیدها برای انسان شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کند، ادامه داد: استفاده از این فضا باعث می‌شود یکسری رفتارها و افکار تحت تاثیر استفاده از این رسانه ها قرار بگیرند که نباید مورد غفلت در این حوزه شویم.

 پورخیاط اضافه کرد: البته لازم به توجه است که با تحولات در حوزه رسانه یکسری پیشرفت ها و فرصت ها ایجاد شده که برخی از افراد از این فرصت ها به نفع کار خودشان بهره می گیرند.

وی با بیان اینکه تحقیقات زیادی نسبت به میزان استفاده از اینترنت و تاثیر آن بر روی افراد انجام شده که بحث انزوای اجتماعی و فردیت مطرح می شود، یادآور شد: در فضای مجازی برخی از افراد تصاویری غیرواقعی را به نمایش می گذارند که در واقع خیلی از این تصاویر روی دیگری دارند که افراد می خواهند خودشان را نشان دهند و فخر فروشی کنند.

 

 

بهره برداری صحیح از فضای مجازی با چاشنی سواد رسانه ای مقدور است

این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: بنابراین در کنار استفاده از رسانه‌ها به عنوان یک سری تهدید برای افرادی که ناآگاهانه در این فضا قرار می گیرند و به عنوان مصرف کننده هستند، نیز وجود دارد که باعث شده است از فرصت های این فضا دور بمانند.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه فضای مجازی در کنار تمام تهدیداتی که دارد، فرصت های زیادی نیز به همراه داشته است، گفت: در ایام کرونا بسیاری از کسب و کارها رونق شان را از دست داده بودند که با تغییر سبک فروش به فضای مجازی این رونق را به کسب و کارشان برگرداندند، همچنین آموزش های مدارس و دانشگاه ها که در این ایام از این فضا ادامه پیدا کرد، فرصتی بود که در شرایط فعلی جامعه ایجاد شد.

وی با بیان اینکه تمامی این فرصت ها با داشتن سواد رسانه ای و آگاهی مقدور خواهد بود، گفت: استفاده از هر رسانه ای نیاز به یک دانش و مهارت دارد تا بتوانند به نفع احسنت از این فضا استفاده شود.

 

تبعات صفحات دروغین در فضای مجازی قابل جبران نیست

پورخیاط خاطرنشان کرد: همچنین یک سری از افراد برای جذب مخاطب بیشتر در فضای مجازی تصاویری را از زندگی شان منتشر می کنند که با فرهنگ کشور ایران سازگاری ندارد و تصاویر بیشتر شایان تجمل‌گرایی، بی‌حجابی و متن و پیام‌هایی هستند که نامتعارف می باشند و افراد و دنبال کنندگان این فضا ناخواسته در  دام این صفحات می افتند.

وی افزود: لازم به توجه است که بسیاری از تصاویر و پیام هایی که در شبکه اجتماعی منتشر می شود با واقعیت برابری نمی کند و اینکه آن افراد دروغگویی بیش نیستند، اما آثار و تبعات این تصاویر و پیام ها که در جامعه به صورت موج رها شده است قابل جبران نخواهد بود.

این کارشناس مسئول یادآور شد: انتشار این تصاویر، ویدیو و متن ها در فضای مجازی و آزاد بودن استفاده افراد در تمام رده های سنی باعث ایجاد استرس و نگرانی در خانواده ها شده است که فرزندانشان در این فضا چه می کنند و قرار است چه اتفاقی برای آن ها بیفتد.

وی همچنین گفت: شبکه‌های اجتماعی می‌تواند زمینه‌ساز افزایش بروز خشونت و بهره‌برداری از زنان و کودکان باشد، زیرا بسیاری از خانواده ها برای اینکه زندگی تجملاتی غیرواقعی شان را در تصاویری منتشر کنند، از فرزندانشان به عنوان مدل استفاده می کنند که در واقع این می تواند نوعی خشونت علیه کودک تلقی شود.

پورخیاط اضافه کرد: فضای مجازی در کنار تمام مشکلاتی که می تواند برای خانواده ها به همراه داشته باشد، با چاشنی سواد رسانه ای می تواند باعث ایجاد روحیه ای مثبت برای خانواده ها شود که با عضویت در صفحات با محتوا، این شادی را می تواند دریافت کند.

 

اختلافات خانوادگی و طلاق متاثر از صفحات بلاگرهای مجازی

وی گفت: همچنین فضای مجازی گاهی اوقات می‌تواند باعث ایجاد نومیدی و غم در جامعه شود و افرادی که صفحات مجازی را دنبال می‌کنند تحت تاثیر این فضا زندگیشان را با زندگی بلاگرهای اینستاگرامی که تصاویر زیبایی از زندگی شما به نمایش می گذارند مقایسه می‌کنند و باعث ایجاد استرس و یاس در آنها می‌شود که متاسفانه گاهی اوقات این غم و حسرت باعث ایجاد اختلافات خانوادگی و در نهایت طلاق نیز می‌شود.

پورخیاط اظهار داشت: بسیاری از متن ها و فیلم هایی که در فضای مجازی منتشر می شوند، با ارزش‌های کشور ایران اسلامی مغایرت دارند و برخی از آنها از بحث های اخلاقی به دور هستند و فرهنگ غربی در محتوا ها دیده می شود که افراد را از ارزش‌های جامعه دور می‌کند.

 

جاخوش کردن فرهنگ غربی از طریق زندگی های مجازی در جامعه ایرانی اسلامی

وی گفت: این تصاویر و فیلم ها به صورت نامحسوس بر زندگی مردم ورود پیدا می کند و متاسفانه فرهنگ غربی به آرامی جای فرهنگ های ایرانی اسلامی را خواهد گرفت که خطری بزرگ برای ایران است.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: در کنار تمام این تهدیدات که وجود دارد، با تولید کالاهای فرهنگی در حوزه های مختلف فیلم، موسیقی و عکس می تواند از این فضا استفاده کرد که در مقابل تولید محتواهای غیر ایرانی و اسلامی بتواند اثرگذار باشد.

وی گفت: همچنین اگر در فضای مجازی بدون داشتن دانش فنی اطلاعات پخش شود، قابلیت جلوگیری از انتشار آن وجود ندارد زیرا به صورت درختی اطلاعات منتشر می‌شود و تنها کاری که باید صورت بگیرد این است که منتظر پیامدها و آینده اطلاعاتش بود.

پورخیاط ادامه داد: بسیاری از صفحات حتی در خارج از کشور برای کسب درآمد به صفحات شخصی افراد نفوذ می کنند و با اشتراک تصاویر شخصی افراد برای خود منبع درآمدی ایجاد کرده اند.

 

دروغ پنداری واقعیت های مختلف در صفحات اینستاگرامی

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاید به صورت روزانه بیش از نیمی از وقت افراد به خصوص قشر جوان در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌شود که باعث کمرنگ شدن ارتباطات خانوادگی شده است.

وی با اشاره به اینکه در این فضا واقعیت های مختلف دروغ پنداری می شوند، گفت: بزرگنمایی و کوچک نمایی واقعیت‌ها اتفاق می‌افتد که باید مورد توجه استفاده کنندگان از این فضا قرار بگیرد که بدون درک از سواد رسانه ای قطعا در دام این اطلاعات خواهند افتاد.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک