چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۳۶۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۱/۰۲ - ساعت ۹:۱۱
یک کارشناس گیاهان دارویی :

گیاهان دارویی ایران قابلیت برابری با ذخایر ملی کشور در حوزه صادرات را دارند / عدم حمایت از سمت دولت

الهه خداشناس گفت: متاسفانه در حوزه تجارت گیاهان دارویی در کشور نیز غفلت شده است، در حالی که با وجود ظرفیت های کشور در زمینه گونه های گیاهی خاص، قابلیت برابری با ذخایر ملی کشور را دارد که در حوزه صادرات نیز هیچ گونه حرکت خاصی انجام نشده است.
گیاهان دارویی ایران قابلیت برابری با ذخایر ملی کشور در حوزه صادرات را دارند / عدم حمایت از سمت دولت ,

الهه خداشناس، کارشناس گیاهان دارویی و کارشناس ارشد بیوتکنولوژی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه طی سال های اخیر مردم به استفاده از گیاهان دارویی روی آورده اند، اظهار داشت: اغلب افرادی که به طب سنتی سوق پیدا می کنند، از روش درمانی در طب نوین تاثیر کمتری دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور 98 رشته تحصیلی در شاخه طب سنتی و گیاهان دارویی فعال شده است، گفت: بخش اساسی گیاهان دارویی به مبحث بیوتکنولوژی، کشت و پرورش گیاهان دارویی و باغبانی گیاهان دارویی مرتبط است.

خداشناس به حمایت نشدن طب سنتی و گیاهان دارویی از سمت دولت و مظلوم واقع شدن کشور در این زمینه اشاره کرد و گفت: این در حالی است که کشورهایی همچون آلمان، اتریش و کشورهای عربی در زمینه طب سنتی، طب ایرانی را موثر می دانند و کشورهای قطر، فنلاند جهت ایجاد مراکز طب سنتی در کشورشان پیگیر شده اند.

این کارشناس گیاهان دارویی قدمت طب گیاهان دارویی یا طب بوعلی  در کشور ایران را چندین قرن خواند و گفت: بخشی از نپذیرفتن طب سنتی از سوی دولت و بها ندادن به طب سنتی به بازار رقابتی، داروهای شیمیایی برمی گردد.

 

گیاهان دارویی قابلیت برابری با ذخایر ملی کشور در حوزه صادرات را دارند

وی با بیان اینکه پایه بسیاری از داروهایی شیمیایی، گیاهان دارویی هستند، اضافه کرد: اگر دولت تمام حمایت دارویی را در گروه طب سنتی قرار دهد، قطعا تجارت دارویی کشور آسیب می بیند، زیرا طب سنتی و طب نوین مکمل هم هستند و هر کدام به صورت جداگانه قطعا پاسخ نخواهند داد.

این کارشناس ارشد بیوتکنولوژی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه تجارت گیاهان دارویی در کشور نیز غفلت شده است، در حالی که با وجود ظرفیت های کشور در زمینه گونه های گیاهی خاص، قابلیت برابری با ذخایر ملی کشور را دارد که در حوزه صادرات نیز هیچ گونه حرکت خاصی انجام نشده است.

 

قاچاق پیاز زعفران ایران به افغانستان و توسعه کشت در این کشور

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از ظرفیت صادرات گیاه زعفران بهره برداری می شود، گفت: طی سال های اخیر باتوجه به اینکه کشور افغانستان از لحاظ موقعیت خاک شرایط مناسبی را برای کشت گیاه آلوورا دارد، به صورت قاچاق این گیاه وارد کشور افغانستان شده است و توانسته در زمینه صادرات قدم بزرگی بردارد.

این کارشناس مسئول افزود: علاوه بر این پیاز زعفران نیز به صورت قاچاق وارد این کشور شده است و اکنون بسیاری  از کشورها، زعفرانی که پیاز آن از ایران وارد شده است را به نام زعفران افغانستان می شناسند و در حقیقت کشور ایران در زمینه تجارت این گیاه نیز موفق نبوده است.

خداشناس یادآور شد: با توجه به جنبه سودآوری مالی که برداشت و فروش گیاهان دارویی برای مردم داشته است، بخش زیادی از این برداشت کنندگان مردم هستند که اغلب به دلیل نداشتن آگاهی روش های جمع آوری متاسفانه با برداشت نامناسب فضا را به سمت نابودی کامل گیاه پیش می برند.

 

غفلت از طب سنتی در درمان بیماری کرونا

این کارشناس گیاهان دارویی اظهار داشت: در ایام کرونا با استفاده از طب سنتی تا 60 درصد از بیماران با مشکلات حاد تنفسی کرونا را درمان کردیم، زیرا گیاهانی وجود دارند که به صورت مستقیم بر پاکسازی ریه از عفونت تاثیر دارند اما همچون سایر موارد در بخش بیماری کرونا نیز طب سنتی و گیاهان دارویی نادیده گرفته شد.

 
انتهای پیام/ رحمانی 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک