جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۳۶۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۲۶ - ساعت ۸:۱۱

آیین "ملاقه زنی" درشب چهارشنبه سوری خراسان شمالی

اهالي خراسان شمالي در شب "چهارشنبه‌سوري"، آخرين چهارشنبه سال‌از نياكان خود آيينهاي متنوعي را به ياد دارند كه هنوز نيز اعتقاد زیادی برای به جای آوردن این سنت ها دارند.
آيين

به گزارش پایگاه خبری شیروان، یكي از اين سنتهاي قديمي كه هنوز در بيشتر شهرستانهاي خراسان شمالي رايج است و نوجوانان و جوانان زيادي رغبت به اجراي آن دارند آيين "ملاقه‌زني" است.

نوجوانان پسر در اين روز با برسر كردن چادر و پوشاندن سر و صورت، ملاقه به دست به پشت در خانه‌ها رفته و با خواندن ترانه‌هاي محلي، آمدن بهار را نويد مي‌دهند.

"خله‌خله خلتمه به، سوا گليم يمرتمه به" با برابرهاي فارسي "خاله خاله عيدي من را بده، فردا نيز مي‌آيم تخم‌مرغي بده"، " خله‌خله خلته گلده، اينچنه كلچه گلده"، " خاله خاله عيديم را بده، كيسه‌اي آمد كلوچه‌اي بگذار" از جمله ترانه‌هايي است كه جوانان در آيين ملاقه‌زني شب چهارشنبه‌سوري در پشت در خانه‌ها زمزمه مي‌كنند.

نواهايي چون "چله چخته بهار گلده خربزه و خيار گلده"، "چله‌رفت و بهار آمد خربزه و خيار آمد" گويي تلنگر زنده شدن طبيعت و شادي آمدن عيد نوروز را به همگان مي‌دهند.

چهارشنبه سوري از دو كلمه چهارشنبه و سوري كه همان "سور" فارسي به معاني "مهماني، جشن و سرخ" است و به معناي چهارشنبه سرخ، مقدمه جدي شروع شدن جشن نوروز است.

برخي ديگر از آيين‌هاي چهارشنبه‌سوري كه در مناطقي از استان خراسان شمالي مرسوم است بوته‌افروزي، فالگوشي، قاشق زني، كوزه‌شكني، فال كوزه، آتش چهارشنبه‌سوري، آجيل مشكل گشا و شال‌اندازي است.

آتش نزد ايرانيان نماد پاكي، روشني، طراوت، سازندگي و تندرستي است، در غروب هنگام بوته‌هايي را روي هم مي‌گذاشتند و خورشيد كه به تمامي پنهان مي‌شد، آن را مي‌افروختند و در بعضي نقاط ايران براي شگون، وسايل دور ريختني خانه از قبيل پتو، لحاف و لباسهاي كهنه را نيز مي‌سوزانند.

آتش مي‌توانست در بيابانها در رهگذرها و يا در پشت بام خانه افروخته و وقتي آتش شعله مي‌كشيد از رويش مي‌پريدند و ترانه‌هايي كه در همه آنها بركت، خواهش، سلامت و بارآوري و پاكيزگي بود خوانده مي‌شد.

آتش چهارشنبه‌سوري را خاموش نمي‌كردند تا خودش خاكستر شود و سپس خاكسترش را كه در نظرگاه آنان مقدس بود كسي جمع كرده و بي‌آنكه پشت سرش را بنگرد برسر نخستين چهار راه مي‌ريخت و در بازگشت اهل خانه كه مي‌پرسيدند كيست؟

مي‌گفت: "منم" - از كجا مي‌آيي؟ "از عروسي"، - چه آورده‌اي؟، "تندرستي".

از نظر مسلمانان آتش نماد پاكي، از بين بردن بيماريها، زدودن سرما، بدي و پژمردگي از تن بوده و امروز هم رسم اسفند دود كردن و گرد خانه تاب دادن از اين اعتقاد سرچشمه مي‌گيرد.

شال‌اندازي نيز يكي ديگر از آداب چهارشنبه‌سوري بود، كه پس از مراسم آتش افروزي جوانان به بام همسايگان و خويشان مي‌رفتند و از روي روزنه‌ي بالاي اتاق (روزنه بخاري) شال را به درون مي‌انداختند، صاحب خانه مي‌بايست هديه‌اي در شال مي‌گذاشت.

از ديگر مراسم چهارشنبه سوري فالگوش بود و آن بيشتر مخصوص كساني بود كه آرزويي داشتند، مانند دختران دم‌بخت يا زنان در آرزوي فرزند.

در خراسان شمالي هنوز بخش از آيينهاي چهارشنبه‌سوري همچون بسياري از نقاط ايران معمول است و كوچك و بزرگ در آخرين چهارشنبه سال براي دور كردن نحسي اين آيين را گرامي مي‌دارند.

اين آيين به عنوان يك آيين ايراني در ميان همه اقوام ساكن اين استان اعم از ترك، كرد، تركمن و فارس رواج دارد و همه به انجام آن پايبندند.

در برخي از روستاهاي اين استان با افروختن آتش جوانان دور آن جمع شده و توپ آتش را به اطراف پرتاب مي‌كنند.

ساكنان محلات قديمي و روستانشين خراسان شمالي در اين روز با گذشتن از روي آتش ترانه‌هايي از قبيل "سرخي تواز من زردي من از تو" را زمزمه و اعتقاد دارند كه با پريدن از روي آتش بلا، درد، بيماري و نحسي از آنان تا آخرين چهارشنبه سال آينده از آنان دور مي‌شود.

اين اهالي همچنين با سوزاندن و دودكردن اسفند و كندر، افشاندن گلاب و مواد خوشبوكننده و سوزاندن خار و خاشاك و شاخه‌هاي خشك درختان در آخرين چهارشنبه، شب را به خوشي مي‌گذرانند.

اما اكنون آن همه رسوم زيبا و بي‌خطر و ضرر چهارشنبه‌سوري به مناسبتي بدل شده كه عده‌اي با صداهاي گوشخراش ترقه و انفجارهاي مهيب و هول‌انگيز تن مردم را مي‌لرزانند.

خطرات و پيامدهاي ناشي از استفاده از مواد محترقه در آيين چهارشنبه‌سوري موجب مي‌شود، كه هر سال تعدادي از جوانان، نوجوانان و بعضا كودكان دچار صدمات جبران‌ناپذير شوند.

در گذشته جوانان و نوجوانان به روشن كردن آتش و پريدن از روي آن، زمزمه ترانه‌ها، فال گرفتن، اسفند دود كردن، پخش شيرني و تنقلات بسنده مي‌كردند اما متاسفانه امروز به يك سنت غلط تبديل شده كه مواد محترقه و بمب‌هاي دست ساز جايگزين آن شده است.

رفتارسازي براي چهارشنبه‌سوري بسته به تعامل مناسب بين سازمانها و ايجاد فرهنگ آن در بين مردم و بويژه جوانان امروزي است و بايد مراقب بود كه آن سنتهاي زيبا و پرمعني، به صحنه‌هايي سرشار از دلهره و ترس تغيير نكند كه تنها افرادي به قصد سودجويي سلامت مردمان را هدف بگيرند.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک