شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۳۴۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۰۲ - ساعت ۱۰:۴۳
گفتگو با مهندس عمرانی که گلخانه دارشد؛

حمایت از کشاورز تنها پرداخت تسهیلات برای شروع کار نیست/ آغاز پروژه تحقیقاتی پرورش نهال های زود بازده

سید جلال هاشمی نژاد تحصیلکرده رشته عمران که با وجود مخالفت های فراوان اطرافیان، فعالیت در حوزه گلخانه داری را آغاز کرده است و هم اکنون با تولید محصولات گلخانه ای علاوه بر درآمد زایی برای خود برای 10 نفر دیگر نیز اشتغال زایی کرده است.
 حمایت از کشاورز تنها پرداخت تسهیلات برای شروع کار نیست/ آغاز پروژه تحقیقاتی پرورش نهال های زود بازده,

سیدجلال هاشمی نژاد ساکن و اهل اشخانه صاحب گلخانه سیفی جات در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک، گفت: از شهریور 98 شروع به ساخت گلخانه کردم ودر فروردین 99 به بهره‌برداری رساندم. مساحت گلخانه 4 هزار و 700 متر است که با مشارکت بانک کشاورزی و از محل وامی که از صندوق توسعه به مبلغ یک میلیارد و 500 تومان گرفتم و یک میلیارد تومان آورده اولیه شخص، کارم را شروع کردم.

 وی در خصوص تعداد افرادی که در این گلخانه شاغل شدند، گفت:  هم اکنون در دوره سوم کاشت هستم، دو دوره کاشت انجام شده در هر دوره ای کاشتی که انجام می‌شود تقریباً 10 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی داریم.

هاشمی نژاد با اشاره به اینکه خیار و فلفل دلمه‌ای محصولات کشت شده در گلخانه وی هستند، افزود: نوسانات بازار، افزایش دستمزد کارگران، گرانی های کود و بذر برایمان به یک معضل تبدیل شده است به طوری که هم اکنون هزینه ها نسبت به دوره‌های کشتی که در شهریورماه داشتم، دوبرابر شده است.

این کارآفرین فعال در حوزه کشاورزی گفت: رشته تحصیلیم، عمران بود به همین دلیل زمانی که می خواستم وارد این حرفه بشوم با مخالفت های زیادی روبه‌رو شدم ولی به صورت مشارکتی این شغل را شروع کردم و هم اکنون علاوه بر درآمد زایی برای خودم، برای چند نفر دیگرهم شغل ایجاد کرده ایم.

وی با بیان اینکه این حرفه برای افراد علاقه مند و دارای پشتکار، شغل بسیار خوبی است، اظهارکرد: مشکل اساسی ما  نداشتن نیروی متخصص گلخانه داری در استان و به خصوص در شهرستان کوچکی همچون مانه و سملقان است.

این فعال عرصه گلخانه داری با تاکید بر اینکه یکی از ضربه هایی که گلخانه داران می خورند، بخاطرنداشتن نیروی باتجربه است، ادامه داد: بنده با استفاده از فضای مجازی و ارتباط با گلخانه داران در استان‌های تهران، کرج و اصفهان کسب تجربه کرده و بسیاری از مشکلات را برطرف می کنم.

 هاشمی نژاد گفت: اقساط بازپرداخت تسهیلات ، بسیارسنگین است و کل وام دریافتی باید در دوره 4 یا 5 ساله پرداخت کنیم در حالی که سال اول گلخانه‌دار با آزمون و خطا همراه هست باید.

وی اظهارکرد: از ابتدای آغاز کار از کودهای بیولوژیک استفاده می‌کردیم به ندرت از کودهای شیمیایی استفاده می‌کنیم اگر زمانی کود بیولوژیک، نتواند آفت را از بین ببرد، از کودهای شیمیایی استفاده کنیم ولی تلاش بر این است که از کود بیولوژیک استفاده کنیم تا محصولات ارگانیک در بازار عرضه کنیم.

 

 وی با بیان اینکه در کشت اول خیار و فلفل دلمه‌ای کاشتیم، افزود: در دوره چهار ماهه 3 هزار متر خیار کاشتیم که تقریباً 50 تن برداشت کردیم و فلفل دلمه ای که در 2 هزار و 500  متر کاشته شده بود، 40 تن محصول داد.

 این گلخانه دار گفت: فلفل دولمه ای محصولی با دوره کاشت یک ساله است و نهایتا 15 بار برداشت می شود ولی دوره کاشت خیار چهار ماهه است و دو بار در سال می توان آن را کاشت.

وی با بیان اینکه بازار فلفل برای برند ما خوب نیست، تصریح کرد: فلفل های برند ودرجه یک به اصفهان به منظور صادرات به کشورهایی همچون روسیه، امارات ، عراق و غیره صادر می شود و آنچه به بازار استان و استان‌های مجاور از جمله خراسان رضوی و تربت عرضه می شود از کیفیت درجه دوم برخوردار است.

هاشمی نژاد با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از بخش کشاورزی و کشاورزان گفت: باید شرایطی فراهم شود تا چنانچه ارز دولتی به کشاورزی اختصاص داده می شود، مستقیم به دست کشاورزان برسد نه اینکه یک عده افراد سودجو استفاده کنند و کشاورزان مجبور شود مایحتاج خود را از بازار آزاد  و با قیمت خیلی زیاد خریداری کند.

این فعال عرصه گلخانه داری افزود: در شرایط کنونی اگر کشاورزی به زمین بخورد، بلند شدن و شروع دوباره کار برایش خیلی سخت خواهد بود بنابراین می طلبد که دولت نگاهی ویژه به بخش کشاورزی داشته باشد.

وی گفت: اعطا وام‌های کم بهره در مناطقی از جمله استان خراسان شمالی و شهرستان مانه و سملقان که شغل اصلی مردم کشاورزی است از ضروریاتی است که نیازمند توجه دولت است.

 هاشمی نژاد تاکید کرد: حمایت از کشاورز تنها به معنای پرداخت وام  اولیه نیست، چراکه کشاورز بعد از شروع کار نیازمند حمایت در تامین بذر، کود و سم است.

وی ادامه داد: هم اکنون برای دستیابی به محصول بهتر مجبوریم از بذر وارداتی استفاده کنیم که دانه ای 10 هزار تومان بوده و برای کشت محصول در سطح گلخانه ما چیزی حدود  دو میلیارد تومن مورد نیاز است در حالی که هیچ حمایتی برای دریافت بذر با ارز دولتی نمی شود و برای صادرات محصول هم مجبورم محصولات را به دلال بفرشیم در صورتی که در صورت حمایت مستقیم از کشاورز می توان در این حوزه اقتصادی به درآمد زایی و ارزآوری زیادی برسیم.


 

این کارآفرین مانه و سملقانی درباره تاثیر کرونا بر این حرفه گفت: کرونا تاثیر منفی زیادی بر این حرفه گذاشته است، مخصوصاً در بازار داخلی، اوایل سال به دلیل ممنوع بودن صادرات، قیمت محصولات به شدن پایین آمد و بنده خیلی متضرر شدم اتفاق افتاد در مقطعی محصول برداشتی را رایگان در بین کارگران توزیع کردم تا نعمت خداوند هدر نرود چراکه به خاطر کرونا رستوران ها و  آشپزخانه ها که بیشترین مصرف سیفی جات را داشتند، تعطیل شده بودند و مصرف خانگی به شدت پایین آمده بود به طوری که باری که باید در یک روز در میدان بار به فروش برسد دو سه روز طول میکشید تا فروخته شود.

 هاشمی نژاد تاکید کرد: در تولید محصول فلفل‌دلمه‌ای تنها دلخوشی  کشاورزان صادرات هست که متولی این امر نیز جهاد کشاوزی بوده که باید انجمن تشکیل بدهد و از کشاورز حمایت کند.

وی موضوع دیگر را حمایت های نظام مهندسی کشاورزی از کشاورزان در مراحل گرفتن مجوز و آسانگیری انجام اقدامات اولیه برای راه اندازی فعالیت های حوزه کشاورزی برشمرد.

این فعال عرصه کشاورزی خاطرنشان کرد: ما یک کار تحقیقاتی در استان راه انداختیم تا نهال درختانی مانند گیلاس و شلیل را به صورت پیش رِس پرورش بدهیم و خارج از فصل در بازار عرضه کنیم و در استان جزو نفرات اول هستیم که این کار را شروع کردیم و با مشارکت موسسات تحقیقاتی این کار را انجام می‌دهیم .

انتهای پیام/ صدیقی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک