جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۳۴۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ - ساعت ۱۲:۲۱
گزارشی از وضعیت محصولات پروتئینی در بازار خراسان شمالی؛

اجرایی نشدن قیمت مصوب مرغ وتخم مرغ در کشور، دامن خراسان شمالی را گرفت / سنگینی شانه های تخم مرغ روی دوش مردم

به دنبال مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور در قیمت مصوب مرغ و تخم مرغ و درج قیمت جهت عرضه در بازار، استان های تولید کننده تخم مرغ از فروش این محصول با قیمت مصوب به خراسان شمالی خودداری کرده و باعث دردسرهایی برای مباشران و مردم شده است.
اجرایی نشدن قیمت مصوب مرغ وتخم مرغ در کشور، دامن خراسان شمالی را گرفت / سنگینی شانه های تخم مرغ روی دوش مردم ,

به گزارش عصراترک، امسال مرغ، تخم مرغ و گوشت، دائما در حال غافلگیر کردن مردم بودند و هر بار با یک سبک جدیدی از گرانی یا کمیاب شدن خودنمایی می کردند و بازارشان حسابی داغ داغ بوده است.

چند سالی می شود که گوشت با توجه به قیمت بالایی که دارد، در سفره های مردم کمرنگ و در برخی از خانواده ها به صورت کامل حذف شده بود، این در حالی است که مرغ با توجه به قیمت مناسبی که داشت جای خالی گوشت را برای خانواده ها به خوبی پر کرده بود.

اما طی سال جاری قیمت ها به دلایلی از جمله افزایش قیمت نهاده های دامی، نبود نظارت در بازار و کاهش تولید در برخی زمینه ها نوسانات زیادی داشت و ستاد تنظیم بازار کشور برای جلوگیری از ایجاد ناهماهنگی ها در بازار عرضه، قیمت مصوب 20 هزار و 400 تومان را برای مرغ و 16 هزار و 900 تومان را برای تخم مرغ در سراسر کشور ابلاغ کرد و فروش مرغ با قیمت بالاتر از این قیمت جرم محسوب شد.

همچنین ستاد تنظیم بازار کشور برای جلوگیری از گران فروشی و عرضه با قیمت مصوب مقرر کرده که دامپزشکی به محصولاتی کهقیمت مصوب بر روی آنان درج نشده، مجوز عرضه در بازار صادر نکنند.

در این میان، تخم مرغ هم حال و روز خوشی نداشت، به خصوص استانی هم چون خراسان شمالی که استانی مصرف کننده محسوب می شود و بخش بالایی از میزان مصرف تخم مرغ استان را از استان های هم جوار تامین می کند، دردسرهایی را ایجاد کرده است.

برخی از استان ها که دائما در حال فروش این محصول به خراسان شمالی بودند، در برخی مواقع از فروش ممانعت می کنند و باعث افزایش تقاضا در سطح خراسان شمالی و بالارفتن قیمت در استان می شوند.

فروش با قیمت بالاتر از قیمت مصوب تخم مرغ در استان های تولید کننده هم مزید بر علت شد که خراسان شمالی به اجبار و بدون مجوز این محصول را وارد استان کند که جدای از اینکه اقدامی غیر قانونی محسوب می شود از لحاظ بهداشتی ممکن است خطرساز شود. 

 

مردم از اختلاف و افزایش قیمت ها خسته اند

رشیدی، یکی از همشهریان بجنوردی در این بار گفت: مردم از این قیمت ها خسته شده اند و وقتی برای خرید مرغ یا تخم مرغ به فروشگاه می روند در طول یک هفته قیمت ها در حال تغییر است و واقعا مردم در شرایط سخت مالی قرار دارند و اضافه شدن حتی یک هزار تومان به قیمت ها برای آنها دشوار خواهد بود.

آدینه پور یکی از فروشندگان مرغ در مرکز خراسان شمالی ادامه داد: امسال وضعیت بازار هر روز در حال تغییر است و ما علاوه بر اینکه دردسرهای زیادی برای خرید و فروش محصولاتی همچون مرغ و تخم مرغ در بازار داریم، گاها شرمنده مردم نیز می شویم.

 

 

وی افزود: مردم مراجعه می کنند و به دلیل افزایش قیمت خیلی بالا و یا گاهی اوقات خالی بودن یخچال ها از مرغ یا تخم مرغ خالی به منزل بر می گردند.

رضایی نژاد ، مرغ فروش دیگری در بجنورد گفت: مرغ بعد از قیمت مصوبی که تعیین شده، سودی برای فروشنده ندارد اما همه اصناف این همکاری را داشتند که مردم راحت تر باشند، و ما تقاضا داریم حداقل از اصناف حمایت شود.

وی گفت: تخم مرغ معمولا به صورت آزاد وارد استان می شود و هر مباشر با قیمتی  دلخواه به به فروشنده ها تحویا می دهد و همین باعث تفاوت قیمت در بازار شده است.

 

برای تامین مرغ شب عید در خراسان شمالی مشکلی نیست

حسین قاسم زاده، رئیس اتحادیه لبنیات، مرغ‌ فروشان و قصابان بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: ستاد تنظیم بازار کشور طی چند ماه گذشته قیمت مصوب مرغ را در کشور را 20 هزا رو 400 تومان اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی تنها استانی است که طرح فروش با قیمت مصوب کشور را به صورت کامل اجرایی کرده است، گفت: متاسفانه فروش مرغ با قیمت مصوب در سایر استان های کشور اجرایی نشده و همین قضیه باعث ایجاد مشکل در خراسان شمالی شده است.

قاسم زاده با بیان اینکه تا مشخص نیست تا چه زمانی باید فروشندگان مرغ این فشار را تحمل کنند و مرغ را با قیمت مصوب بفروشند،  ادامه داد: با همکاری جهاد کشاورزی، سازمان صمت، اتحادیه مرغداران و اتحادیه مرغ فروشان تاکنون این طرح بدون مشکل در استان اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه قطعا این طرح تا زمانی در استان  ادامه خواهد داشت که مرغ به صورت قاچاق از استان خارج نشود، گفت: برای شب عید در استان خراسان شمالی هیچ گونه کمبودی در حوزه مرغ وجود نخواهد داشت.

قاسم زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر مرغ در خارج استان،  کیلویی 26 هزار تومان به فروش می رسد، گفت: این در حالی است که در استان خراسان شمالی مرغ زنده کیلویی 14 هزار تومان تحویل کشتارگاه می شود و با قیمت کیلویی 19 هزار و 300 به واحد های صنفی توزیع کننده و 20 هزار و 400 تومان به مصرف کننده می رسد.

وی یادآور شد:  سود قانونی برای فروشنده در بحث خرده فروشی 10 درصد و عمده فروشی سه درصد است که در این وضعیت قیمت فروش مصوب رعایت نشده است اما در این شرایط نیز واحدهای استان همکاری دارند.

 

دامپزشکی اجازه صدور مجوز مرغ و تخم مرغ بدون درج قیمت ندارد

رئیس اتحادیه لبنیات، مرغ‌ فروشان و قصابان بجنورد گفت: از روز 16 بهمن ماه سال جاری برای جلوگیری از گران فروشی مرغ و تخم مرغ در بازار، در ستاد تنظیم بازار کشور مصوب شد که قیمت بر روی تمام مرغ و تخم مرغ های عرضه شده در بازار درج شود.

وی گفت: در خراسان شمالی مرغ با قیمت مصوب به فروش می رسد و چنانچه قیمت محصول بر روی آن درج نشود، دامپزشکی حق صدور مجوز جهت عرضه به بازار را ندارد.

قاسم زاده خاطرنشان کرد: قیمت گوشت قرمز نیز حدود یک ماه است که افزایش چشمگیری داشته اما اکنون به حالت ثابت در آمده است و بازارش آرام شده است.

 

 

وی گفت: طی یک ماه گذشته گوشت گوسفندی از 116 هزار تومان به 130 هزار تومان، گوشت بزغاله به 120 هزار تومان، گوشت گوساله نر به 110 هزار تومان و گوشت گوساله ماده به 90 هزار تومان رسید.

رئیس اتحادیه لبنیات، مرغ‌ فروشان و قصابان بجنورد با بیان اینکه خراسان شمالی در موضوع مرغ می تواند 75 درصد مرغ تولید استان را تامین کند، یادآور شد: این در حالی است که استان در حوزه دام زنده استانی صادرکننده است و همیشه بیش از نیاز تولید دارد.

 

بالارفتن قیمت دام زنده بخاطر فروش به خارج استان

وی با بیان اینکه دام زنده استان با قیمت های بالاتری به استان های بزرگی هم چون تهران و شهرهای شمالی فروخته می شود، گفت: فروش دام زنده به خارج استان باعث شده  در داخل استان نیز به همان قیمت به فروش برسد و این افزایش قیمت را ایجاد کند.

وی ادامه داد: برای سر و سامان دادن وضعیت قیمت ها، مقرر شد لیست دامداری هایی که از نهاده های دامی دولتی استفاده می کنند، مشخص شود تا به میزانی که از  نهاده های دامی استفاده می کنند، کاهش قیمت داشته باشیم.

 

تخم مرغ از خارج استان بالاتر از قیمت مصوب خریداری می شود

قاسم زاده با اشاره به اینکه تنها دو واحد تولید تخم مرغ در استان فعال است، گفت: در مجموع روزانه سه و نیم تن تخم مرغ در استان تولید می شود.

وی گفت: با وجود معرفی چند مباشر از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان و سازمان صمت  برای واردات تخم مرغ به استان، همکاری نکردن استان های دیگر با خراسان شمالی برای تامین تخم مرغ با قیمت مصوب باعث شده که تخم مرغ به صورت غیرقانونی وارد استان شود.

قاسم زاده بیان داشت: این روند واردات تخم مرغ به استان علاوه بر اینکه از لحاظ بهداشتی و سلامتی ممکن است دردسرساز شود، باعث توقیف بار در حین واردات به استان نیز شده است.

 

انتهای پیام/ رحمانی  

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک