جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۳۴۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۱ - ساعت ۱۳:۲۹
گزارشی از وضعیت علم ژنتیک بعد از انقلاب؛

ژنتیک در ایران هم ردیف با ابرقدرت های جهان/ سفر به جمهوری اسلامی برای درمان بیماری ها

علم ژنتیک علمی نوپا در دنیا تلقی می شود که در دوران قبل از انقلاب فعالیت خاصی در این زمینه رخ نداد؛ اما بعد از انقلاب سرعت رشد این علم به قدری چشمگیر بوده که ایران را هم‌ردیف با ابرقدرت‌های دنیا در حوزه این علم قرارداده است.
ژنتیک در ایران هم ردیف با ابرقدرت های جهان/ سفر به جمهوری اسلامی برای درمان بیماری ها ,

به گزارش عصراترک، کشور ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تحولات زیادی را پشت سر گذاشت و به دنبال تغییرات سیاسی که در کشور به وجود آمد، انقلابی در علوم مختلف شکل گرفت و تولدی دوباره در ایران رخ داد.

کشوری با ساختار سیاسی جدید با دشمنانی قسم خورده در مقابل دنیایی از تجهیزات و تکنولوژی قرار گرفت، با عقب ماندگی‌‌هایی شدید در بخش‌های مختلف از جمله آموزش عالی مواجه بود و کمبود نیروی انسانی متخصص و تحصیل کرده به شدت در ایران احساس می‌شد، به طوری که تا چند سال پس از پیروزی انقلاب در برخی شهرهای کشور، پزشکانی از کشورهای جهان سوم مشغول به کار بودند.

علم ژنتیک علمی نوپا در دنیا تلقی می شود که در دوران قبل از انقلاب فعالیت خاصی در این زمینه رخ نداد؛ اما بعد از انقلاب سرعت رشد این علم به قدری چشمگیر بوده که ایران را هم‌ردیف با ابرقدرت‌های دنیا در حوزه این علم قرارداده است.

همچنین اهمیت علم ژنتیک در ایران بعد از انقلاب را در خوشحالی مادران شهدای گمنامی می‌توان دید که سال‌‌‌ها چشم به راه رسیدن یک خبر از احوال فرزندی بودند که به سوی جبهه‌های دفاع حق علیه باطل رفته بود. با تعیین هویت بسیاری از این قهرمانان وطن از طریق آزمایش DNA به عنوان زیر بنایی‌ترین واحد‌های ژنی که مرتبط به علم ژنتیک است، چشم انتظاری بسیاری از مادران شهدا پایان یافت.

امروز، ایران در جایگاهی قرار گرفته که در بسیاری از علوم مهم و کاربردی دنیا همپای کشورهای توسعه یافته حرکت می‌کند و علی‌‌رغم تحریم‌‌ها با اتکا به توان جوانان ایرانی و باور ما می‌توانیم به پیشرفت‌‌‌های چشمگیری در علوم مختلف دست یافتیم.

 

انجام تمام آزمایش های ژنتیک در داخل کشور

در این رابطه سعید مروتی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه پیش از انقلاب تعداد محدودی پزشک داخلی در کشور فعالیت داشتند، اظهار داشت: بسیاری از پزشکانی که در کشور طبابت می کردند، از خارج کشور آمده بودند، اما امروز بعد از 42 سال از انقلاب اسلامی ایران هیچ کمبودی در حوزه نیروهای متخصص بهداشت و درمان در داخل کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از اعزام های پزشکی که به خارج کشور انجام می شد، منتفی شده و پیچیده ترین عمل های جراحی در داخل کشور صورت می گیرد و پیشرفت های زیادی در این زمینه انجام شده است.

 

 

این متخصص ژنتیک بالینی با بیان اینکه در دهه 60 ژنتیک پزشکی محدود به یک تعداد از بیماری های خاص و نادر بوده است، گفت: امروز با پیشرفت های متعددی که در حوزه ژنتیک مولکولی انجام شده است، بسیاری از بیماری هایی که گمان نمی شد ژنتیکی باشند، شناسایی شده که تحت تاثیر ژن ها هستند.

وی با اشاره به اینکه طی سال های اخیرعلم ژنتیک در دنیا پیشرفت داشته است، ادامه داد:  کشور ایران نیز در این زمینه پیشرو بوده و امروز تمام آزمایش های ژنتیک از ساده ترین تا پیشرفته ترین تست ها در داخل کشورانجام می شود، علاوه بر این آزمایشگاه های فعال داخل کشور به کشورهای مجاور نیز ارائه خدمات دارند.

مروتی خاطر نشان کرد: خدمات ژنتیکی که در کشور ایران ارائه می شود مورد توجه کشورهای همسایه قرار گرفته و از کشورهایی همچون عراق، همسایه های شرقی، آسیای میانه بیماران زیادی برای درمان ژنتیک به کشور ایران سفر می کنند.

کارشناس پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه ایران همگام با کشورهای پیشرو دنیا در زمینه ژنتیک در حال پیش رفتن است، گفت: برخی از دستگاه ها یا ابزارهای حوزه ژنتیک وارداتی هستند، اما توانمندی نیروهای متخصص داخلی این جایگاه را به کشور داده که در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشند.

 

شناسایی و کنترل بیماری های کشنده ژنتیکی در ایران بعد از انقلاب

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله یادآور شد: در حال حاضر کشور ایران در در حیطه پزشکی پیشرفته است و بسیاری از بیماران از خارج کشور برای جراحی های مختلف به ایران سفر می کنند.

مروتی با بیان اینکه بسیاری از بیماری های ژنتیکی پیش از انقلاب در ایران شایع و کشنده بود، افزود: بیماری تالاسمی یکی از بیماری های ژنتیکی بود که آمار مرگ و میر بالایی داشت و کودکانی که درگیر این بیماری می شدند، در سه سال نخست تولد از دنیا می رفتند، اما بعد از انقلاب و پیشرفت های علم ژنتیک این بیماری کنترل شده و با استفاده از غربالگری ها افراد دارای این بیماری شناسایی و کنترل می شوند.

کارشناس سازمان نظام پزشکی کشور همچنین یکی از علل عقب ماندگی های ذهنی را کم کاری تیروئید عنوان کرد و گفت: امروزه از طریق وزارت بهداشت طرح غربالگری شناسایی کودکانی که ممکن است کم کاری تیروئید داشته باشند انجام می شود و در روزهای نخست تولد کودک از پاشنه پا تست خون گرفته می شود و اگر کم کاری تیروئید در نتیجه آزمایشش مشخص شود از همان ابتدای درمان او آغاز می گردد.

 

 

آمار بالای کودکان ناشنوا به دلیل محرومیت ازعلم ژنتیک

مروتی یادآور شد: ناشنوایی جزو شایع ترین بیماری های ژنتیکی است و از هر یک هزار کودکی که در کشور متولد می شود، یک نوزاد مبتلا به ناشنوایی و از هر یک هزار تولد سه نوزاد مبتلا به کم شنوایی هستند و این آمار بالایی محسوب می شود.

این متخصص ژنتیک بالینی اظهار داشت: کودکی که درگیر بیماری ناشنوایی است، به تبع آن مشکل گفتاری و آموزش پیدا خواهد کرد، اما در حال حاضر با غربالگری هایی که انجام می شود، ناشنوایی شناسایی و قبل از سه سالگی برای درمان کاشت حلزون اقدام می شود، که با توجه به هزینه بالایی که باید خانواده ها متقبل شوند 90 درصد توسط دولت و 10 درصد توسط خانواده پرداخت می شود.

مروتی گفت: این در حالی است که پیش از این خانواده هایی بودند که چندین فرزند ناشنوا داشتند که دلیل اصلی آن ها نبود امکانات و علم پزشکی روز بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله یکی از شایع ترین سندروم ها را سندروم دان عنوان کرد و گفت: این بیماری با سن مادر مرتبط است و از هر 750 تولد زنده ای که انجام می شود، یک تولد مبتلا به سندروم دان است.

 

اجازه سقط جنین مبتلا به سندروم دان با تستهای غربالگری

کارشناس پزشکی قانونی کشور بیان داشت: بسیاری از نوزادان مبتلا به سندروم دان با غربالگری قابل شناسایی هستند، به خصوص با تست های غربالگری غیرتهاجمی که انجام می شود، دقت و حساسیت بالای 99 درصد دارد که از تولد نوزادان مبتلا به سندروم دان جلوگیری می شود.

مروتی ادامه داد: همچین با روشنگری که مراجع دارند، اجازه سقط درمانی به پزشکی قانونی برای جنین با سن کمتر از 13 هفته و 6 روز را می دهد و این عمل باعث شده تا از تولد نوزادان بیمار جلوگیری شود.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک