جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۳۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۱ - ساعت ۹:۷

صعود خراسان شمالی به قله تورم

آمارها نشان می‌دهد که نرخ ۳ شاخص تورمی ۱۲ ماهه، ماهانه و نقطه‌ای در خراسان شمالی از میانگین کشوری بالاتر رفت.
صعود خراسان شمالی به قله تورم,

به گزارش عصراترک، تورم در خراسان شمالی همواره بالاتر از میانگین کشور و حتی تهران است و با توجه به درآمد پایین‌تر از میانگین درآمد کشور ، این استان همواره یکی از کم‌درآمدترین استان‌های کشور محسوب می‌شود و شرایط سختی را برای مردم به وجود آورده است.

تحلیل آمارها حکایت از آن دارد که خراسان شمالی فصل پاییز را با تورمی بالاتر از میانگین کشوری سپری کرده است، شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان‌ها که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده نشان می دهد، خراسان شمالی در ماه گذشته چهارمین استان دارای بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه است.

بر این اساس نرخ تورم ۱۲ ماهه استان طی آذرماه ۳۲ درصد اعلام شده که ۱.۵ درصد از میانگین کشوری بیشتر است.

همچنین خراسان شمالی ششمین استان دارای بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه شهری و دهمین استان دارای بیشترین نرخ تورم روستایی در کشور است.

بر همین اساس، خراسان شمالی در آذر بعد از کردستان و کرمانشاه، سومین استان دارای بیشترین نرخ تورم نقطه‌ای و به طور مشترک با ۲ استان دیگر، هفدهمین استان دارای بیشترین نرخ تورم ماهانه بود.

 اين استان يكي از گرانترين بازارها را در بين استان هاي كشور دارد و قيمت اجناس در آن بالاتر از ديگر مناطق است، بالا بودن قيمت ها بيشتر مربوط به اجناس و كالا است.

علت اصلي بالا بودن نرخ تورم و قيمت اجناس در خراسان شمالی نبود واحد توليدي بزرگ در بخش هاي مختلف همچون مواد غذايي و پوشاك است.

در اين استان توليدكننده بزرگ و قوي در زمينه مواد غذايي و يا پوشاك وجود ندارد و بنك دار قوي هم در اين استان فعاليت ندارد. 

بخش بسيار بزرگي از اصناف و بازاريان استان در مكان هاي استيجاري فعاليت دارند و اين امر هزينه هاي آنان را افزايش داده و سبب ضعف در توان اقتصادي شان شده است.

نبود کارخانجات و واحدهای تولید کالاهای اساسی و مصرفی، دور بودن استان از مراکز اصلی تولید و افزوده شدن هزینه های حمل و نقل بر محصولات وارد شده به استان، عدم

نظارت جدی بر بازار، نبود صنایع تبدیلی و خام فروشی محصولات تولیدی از دیگر  دلایلی است که گرانی کالاها را در پی داشته است. 

تمام این عوامل دست در دست هم داده اند تا خراسان شمالي، استاني مصرف كننده و از نظر توليدي ضعيف شود و مايحتاج مردم از ديگر استان ها وارد شود.

حمایت از تولید کالاهای اساسی در خراسان شمالی، ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی در راستای مقابله با خام فروشی در کنار صادرات کالاهای استان می تواند کلید حل مشکل تورم برخی از کالاها در خراسان شمالی باشد.

انتهای پیام/گ

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک