شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۳۴۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۰ - ساعت ۱۴:۱۲
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان شمالی:

افزایش ۱۴۶ درصدی مصرف "مازوت" در صنایع استان / توزیع غیرقانونی و خارج از شبکه " ال پی جی"

مجتبی شکوری با اشاره به محدودیت های سوخت در صنایع استان و استفاده از سوخت جایگزین مازوت در صنایعی همچون سیمان، آلومینا و قند گفت: میزان استفاده از این سوخت از هفت میلیون و 838 هزار لیتر در سال گذشته به 19 میلیون و 305 لیتر در سال جاری افزایش پیدا کرده است.
افزایش 146 درصدی مصرف

به گزارش عصراترک، مجتبی شکوری، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان شمالی ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه استان اظهار داشت: در استان خراسان شمالی 49 جایگاه عرضه فرآورده های نفتی، 29 جایگاه CNG اعم از تک منظوره و دو منظوره و 79 نفت کش جهت جابجایی سوخت در حال فعالیت و ارائه خدمات به مردم هستند.

وی با اشاره به گستردگی جغرافیایی صنایع در سطح استان افزود:  انبار سوخت داخل استان، تدارکاتی بوده و  برای ذخیره سازی مواقع ضرورت مورد استفاده قرار می گیرد، توزیع سوخت خراسان شمالی از طریق انبارهای استان های هم جوار انجام می شود.

شکوری اضافه کرد: در حال حاضر تامین سوخت شهرستان های شیروان و فاروج از مجموعه فرآورده های خراسان رضوی، گرمه و جاجرم از منطقه شاهرود، اسفراین و منطقه ای از بجنورد از انبار سبزوار و مناطق جنگل گلستان از انبار گنبد انجام می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه فرآیند تخصیص سهمیه سوخت توسط کشور به صورت ماهانه در حال انجام است، گفت: استان با مناطق تامین سوخت در ارتباط است و تا به امروز هیچ جایگاهی به دلیل نبود یا کمبود سوخت تعطیل نشده است.

 

افزایش 41 درصدی استفاده از نفت گاز نیروگاهی در سال 99 

شکوری میزان برداشت 10 ماهه فراورده های نفتی در سال جاری در مقایسه با سال گذشته، اضافه کرد: میزان مصرف بنزین موتور با کاهش 22 درصدی از 199 میلیون و 304 هزار لیتر به 155 میلیون و 684 هزار لیتر رسیده است.

وی یادآور شد: همچنین باتوجه به روند رو به رشد گازکشی در سطح استان خراسان شمالی میزان استفاده از نفت سفید با 37 درصد کاهش از 12 میلیون و 852 هزار لیتر به 8 میلیون لیتر نفت سفید در سال جاری رسیده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: نفت گاز نیروگاهی در سال جاری با افزایش برداشت 41 درصد مواجه بوده و باتوجه به اینکه به عنوان سوخت جایگزین در نیروگاه مورد استفاده قرار می گیرد از 207 میلیون و 888 هزار لیتر در 10 ماهه سال گذشته  به 293 میلیون و 983 هزار لیتردر سال جاری افزایش پیدا کرده است.

شکوری به افزایش 146 درصدی استفاده از نفت کوره (مازوت) در استان اشاره کرد و گفت: براساس محدودیت هایی که اعمال شده و صنایع بزرگ استان همچون سیمان، آلومینا جاجرم، قند شیروان از سوخت جایگزین مازوت استفاده کردند،مصرف این نوع سوخت از  هفت میلیون و 838 هزار لیتر در سال گذشته به 19 میلیون و 305 لیتر در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

 

شارژ سهمیه سوخت خانوار در کارت بانکی برابر با حذف قاچاق سوخت

وی همچنین اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 122 میلیون و 156 هزار لیتر نفت گاز یورو4 وارد استان خراسان شمالی شده و در جایگاه های عرضه توزیع شده است که این روند ادامه خواهد داشت.

شکوری با بیان اینکه در حال حاضر شارژ سهمیه نفت سفید خانوار از طریق کارت بانکی  انجام می شود، گفت: زمانی که سهمیه از طریق کالابرگ اختصاص پیدا می کرد، احتمال قاچاق نفت محیا بود، اما با شارژ کارت بانکی واسطه حذف و مصرف کننده های واقعی شناسایی خواهند شد.

این مقام مسئول ادامه داد : براساس آخرین آمار ثبت شده در شرکت نفت منطقه خراسان شمالی تعداد چهار هزار و 276 خانوار در سامانه ثبت نام و مجوز دریافت نفت سفید را دریافت کرده اند که این خانوارها خارج از حوزه عشایر هستند و در سال دوهزار و 420 لیتر نفت سفید به ازای هر خانوار اختصاص داده می شود.

شکوری در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر وضعیت جایگاه سوخت شهرستان رازو جرگلان اظهار داشت: در مسیر رازوجرگلان با هماهنگی اداره حمل و نقل پایانه ها زمینی مشخص شده بود، که در قالب مجتمع خدمات رفاهی همراه با جایگاه CNG تایید شد.

وی گفت:  اما بخش خصوصی که اعلام آمادگی کرده بود تاکنون به نتیجه نرسیده و طی اخطار کتبی اعلام شد که اگر این سرمایه گذار توان ادامه را ندارد، با سرمایه گذار دیگری کار ادامه پیدا کند تا مشکلات مردم در این حوزه مرتفع شود.

 

بلاتکلیفی موتور سه چرخ ها و موافقت نشدن تخصیص سوخت به آنها

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان شمالی همچنین گفت: در سال 98 که موضوع سهمیه بندی بنزین مطرح شد، جهت رفع مشکلات راننده موتورهای سه چرخ که تنها منبع معیشتی شان از این طریق است، نامه ای با امضا استاندار خراسان شمالی برای تهران ارسال شد اما باتوجه به اینکه این موتورها در برخی از استان های خاص وجود دارند، موافقتی در زمینه اختصاص سوخت به آنها صورت نگرفت.

شکوری خاطرنشان کرد: این موتورها از جانب پلیس راهنمایی ورانندگی به دلیل غیراستاندارد بودن، پلاک دریافت نمی کنند و چون پلاک ندارند سهمیه سوخت به آنها تعلق نمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه این گروه زیرمجموعه خاصی نیستند، گفت: پیگیری ها انجام شد که موتورسه چرخ ها زیرمجموعه گروه خاصی قرار بگیرند که بتوان از طریق این قضیه سهمیه ای را دریافت کنند، اما تاکنون بلاتکلیف هستند و هیچ برنامه ای برای آنها درنظر گرفته نشده است.

شکوری همچنین گفت: در رابطه با گاز مایعی که برای سوخت خودروها استفاده می کنند،  برخی مواقع به صورت غیرقانونی از استان های دیگر وارد استان می شود، اما متاسفانه  در داخل استان نیز گاها از این گاز برای مصارف خودرویی استفاده می شود، در حالی که این سوخت اختصاص مصارف پخت و پز خانگی است.

وی یادآور شد: تامین گاز مایع بر عهده شرکت نفت و نظارت بر توزیع، گران فروشی یا کم فروشی برعهده سازمان صمت استان می باشد، اما متاسفانه توزیع خارج از شبکه یا فروش غیرقانونی انجام می گیرد.

 

انتهای پیام/ رحمانی

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک