سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۴۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۳۰ - ساعت ۱۳:۲۷
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اعلام کرد:

استقرار ۳ ایستگاه جدید سنجش هوا در خراسان شمالی/وجود ۲۰۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار در استان

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: از محل اعتبارات ملی، دو ایستگاه جدید سنجش هوا در استان مستقر خواهند شد همچنین مجتمع مجتمع صنعتی فولاد اسفراین نیز با تامین اعتبار و استقرار یک ایستگاه سنجش هوا در شهرستان اسفراین موافقت کرده است.
استقرار 3 ایستگاه جدید سنجش هوا در خراسان شمالی/وجود 200 هزار هکتار کانون گرد و غبار در استان,

به گزارش خبرنگار عصر اترک، مهدی اله پور، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در نشست خبری با گرامی داشت روز هوای پاک اظهار کرد: طی 10 ماهه سال جاری شهر بجنورد 96 روز هوای پاک، 158 روز هوای سالم، هفت روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و دو روز هوای ناسالم برای تمامی گروه ها را پشت سر گذاشته است.

اله پور افزود: این در حالی است که در سال گذشته شهر بجنورد روز هوای ناسالم برای تمامی گروه ها را نداشت.

وی در ادامه به دو ایستگاه سنجش هوا در زمینه سنجش ذرات گرد و غبار در هوا مستقر در شهرهای بجنورد و جاجرم نیز اشاره و اعلام کرد: این اداره کل در تلاش است تا از محل اعتبارات ملی بتواند دو ایستگاه جدید سنجش هوا ( با کارکردهای گاز سنجی هوا و ارزیابی ذرات گرد و غبار در هوا) را در استان مستقر و راه اندازی کند.

وی افزود: یک ایستگاه جدید سنجش هوا در شهر بجنورد مستقر می شود و محل استقرار ایستگاه دوم یا شهر شیروان و یا شهر اسفراین خواهد بود.

اله پور بیان کرد: برای هر یک از این ایستگاه ها بیش از دو میلیارد تومان اعتبار هزینه خواهد شد.

در عین حال، وی یادآوری شد: شهر بجنورد هنوز نیازمند استقرار و راه اندازی ایستگاه سوم سنجش هوا است که در سال های آتی باید این اقدام انجام شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: این اداره کل با مجتمع صنعتی اسفراین مکاتباتی در زمینه صرف اعتبار برای استقرار یک ایستگاه سنجش هوا در شهرستان اسفراین انجام داده که این مجتمع صنعتی نیز با خریداری و استقرار ایستگاه سنجش هوا در این شهرستان موافقت کرده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود در پاسخ به این سوال که علت اصلی افزایش آلودگی هوا در شهر بجنورد به ویژه در ماه جاری چه بوده؟ نیز اعلام کرد: علت اصلی این آلودگی هوا در شهر بجنورد وجود ذرات گردو غبار محیطی بوده است.

وی گفت: در ماه جاری، با کاهش دمای هوا، شن پاشی در سطح معابر شهر بجنورد انجام شد که گرد و غبار حاصل از این شن پاشی ها با تردد خودروها به هوا منتشر شد.

وی افزود: علاوه بر آن، در ماه جاری جریان وارونگی هوا بر آسمان بجنورد نیز مستقر شد که این علل یاد شده از عوامل مهم افزایش آلودگی هوا در این شهر بودند.

اله پور خاطر نشان کرد: با افزایش آلودگی هوا، سرانجام شهرداری بجنورد به پاک روبی معابر اقدام کرد که امروز در 30 دی ماه جاری هوای بجنورد در شرایط سالم قرار گرفته است.

در عین حال، وی تاکید کرد: برای حفظ هوای سالم و پاک در شهر بجنورد باید ارتفاعات اطراف شهر بجنورد ( کوه های باباموسی و سالوک) سالم و دست نخورده باقی بمانند و از میزان بهره برداری های محیطی در اطراف این شهر کاسته شوند.

وی به استقرار و فعالیت واحدهای تولید، صنعتی و معدنی در ضلع شرقی و شمال غربی شهر بجنورد نیز اشاره کرد و گفت: فعالیت این واحدها بر آلودگی هوای این شهر بسیار اثرگذار بوده اند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی عنوان کرد: جابجایی معادن مستقر در این منطقه به بسترسازی ها و انجام سرمایه گذاری نیازمند است.

با این وجود، وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر این اداره کل بر عملکرد و فعالیت این واحدهای صنعتی و معدنی اشاره شده در اطراف شهر بجنورد نظارت مستمر دارد.

وی افزود: این واحدها به انجام خود اظهاری های مستمر به این اداره کل ملزم شده اند.

افزون بر این، اله پور در ادامه به وجود 200 هزار کانون های فعال تولید گرد و غبار در شهرستان های جاجرم، گرمه و اسفراین نیز اشاره کرد و گفت: مطالعات بررسی این کانون ها توسط ستاد ملی گرد و غبار کشور انجام شده و نتایج این مطالعات به استان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه برای مدیریت و کاهش سطح این کانون ها در استان باید اقداماتی در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد: مدیریت و کنترل برداشت آب های زیرزمینی و سطحی در این مناطق از جمله راهکارها است.

وی همچنین بیان کرد: در این مناطق باید چرای دام به شدت کنترل و محدود شوند و عملیات نهال کاری، اقدامات فنی و مهندسی و قرق نیز در این مناطق انجام شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با یادآوری این مطلب که پناهگاه حیات وحش میان دشت جاجرم که زیستگاه یوزپلنگ آسیایی است در حریم این کانون های تولید گرد و غبار استان واقع است، عنوان کرد: این اداره کل در سال گذشته از محل اعتبارات ملی توانست در این پناهگاه حیات وحش 100 هکتار نهال کاری، 80 هکتار واکاری را انجام دهد همچنین هشت هزار هکتار از عرصه این منطقه از وجود چرای دام نیز آزادسازی شد.

وی اعلام کرد: این اداره کل در سال مالی 99، ادامه اقدامات یاد شده در منطقه پناهگاه حیات وحش میان دشت جاجرم را انجام خواهد داد.

وی افزود: در سال مالی جاری یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار برای خرید حقوق عرفی پروانه های چرای دام دامداران مستقر در این منطقه همچنین انجام قرق ، آبیاری نهال های کاشته شده در این پناهگاه هزینه می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در خاتمه یادآور شد: به طور کلی در منطقه پناهگاه حیات وحش میان دشت جاجرم 15 هزار راس دام دارای پروانه چرا هستند که تا به کنون در دو مرحله، پروانه دو هزار و 500 راس دام خریداری شده اند.

اله پور افزود: خرید حقوق عرفی پروانه چرا برای سایر دام های مستقر در این منطقه باید در سال های آتی مرحله به مرحله انجام شود.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک