شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۳۳۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۳۰ - ساعت ۵:۵۹
گزارش از وضعیت ایجاد و راه اندازی نیروگاه های خورشیدی؛

برق انرژی پاک چشمان پدافند غیرعامل را روشن نکرد/معطل ماندن سرمایه گذاری های خورشیدی زیرسایه تورم

در حالی که انتظار می رفت در دهه اخیر سیاست های تشویقی کشور بر ایجاد و راه اندازی نیروگاه های خورشیدی به منظور تامین برق پایدار و درآمدزایی، نظر مردم، صنایع و بسیاری از سرمایه گذاران را جلب کند اما هنوز شاهد هستیم که بهره گیری و توسعه این تکنولوژی در کشور آنطور که پیش بینی می شد، محقق نشده است.
برق انرژی پاک چشمان پدافند غیرعامل را روشن نکرد/معطل ماندن سرمایه گذاری های خورشیدی زیرسایه تورم,

به گزارش عصر اترک، شاید هیچ اتفاق دیگری به اندازه قطعی برق در دی ماه جاری و  خاموشی هایی که به کشور حاکم شد و صدای مردم و واحدهای تولیدی را در آورد، اهمیت وجود نیروگاه خورشیدی را برای کشور ملموس نمی کرد.

طی دو یا سه سال اخیر، کشور اتفاق خاموشی های برق در فصل تابستان به علت افزایش مصرف برق به ویژه در زمینه استفاده از سیستم های سرمایشی را تجربه کرده بود، اما تصور نمی شد که امسال برای نخستین بار خاموشی برق زمستانه را آن هم به علت افت فشار گاز تجربه کند.

با توجه به اینکه سرمای هوا میزان مصرف گاز در بخش خانگی کشور را افزایش داد، موجب شد تا سوخت گاز نیروگاه های تولید برق کشور قطع شوند و استفاده از سوخت های جایگزین مازوت و گازوئیل که خاصیت الودگی هوا را دارند، جایگزین شوند و به دنبال آن آلودگی هوا را رقم بزنند.

در عین حال، وضعیت پیش آمده، خاموشی های برق در زمستان امسال را به دنبال داشت که نارضایتی ها و بروز خسارت هایی را برای مردم و تولیدکنندگان را بوجود آورد.

 به دنبال بروز این اتفاق که عده ای به دنبال ریشه یابی این ماجرا بودند، سر نخ مسئله را به علل مختلف از جمله فعالیت غیرمجاز مزارع رمز ارزها که برق مصرفی آنها بالا است، گره می زدند، اما از نکته کلیدی موضوع که همان ایجاد و راه اندازی نیروگاه های خورشیدی و توسعه آن در کشور است که به تامین برق پایدار کشور کمک می کند باز هم غفلت کردند.

با این وجود،سرانجام کم کم رسانه های کشور بجای پیدا کردن مقصران خاموشی های برق، به سوی اهمیت ایجاد و راه اندازی نیروگاه های خورشیدی کوچک و بزرگ مقیاس معطوف شدند تا از محل وجود این تکنولوژی، برقی تولید و به شبکه سراسری تزریق شود که آلودگی های زیست محیطی را به همراه نداشته باشد.

هرچند که سال ها است دنیا به سوی بهره مندی و استفاده از این تکنولوژی بدون خطر، فاقد آلودگی و بدون سر و صدا هدایت شده است تا بخشی از برق مصرفی خود را از این دست آورد نوین تامین کند و تامین برقی پایدار را داشته باشد، با این وجود، وقتی به کشور خود می نگریم، مشاهده می کنیم که هنوز بار عمده ای از تولید برق کشور هنوز به شیوه سنتی و با تکیه بر استفاده از سوخت های فسیلی انجام می شود.

این در حالی است که ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و به طور میانگین 300 روز آفتابی دارد و در مقابل باید توجه داشت که ایجاد و راه اندازی نیروگاه های خورشیدی نیز به وجود تابش نور خورشید و روزهای آفتابی نیاز دارد و به تامین آب نیازی نیست.

افزون بر این، برقی که در نیروگاه ها با استفاده از سوخت های فسیلی تولید می شود در چرخه تولید تا مصرف خود با هدر رفت مواجه است اما برق تولید شده از نیروگاه خورشیدی به طور مستقیم به شبکه سراسری برق انتقال داده می شود و بدون هدر رفت به مصرف می رسد.

حال جای این سوال پیش می آید که هر چند در یک دهه اخیر نیز کشور بر اهمیت استفاده از این تکنولوژی پی برده است و از برنامه پنجم توسعه، تولید برق از محل این تکنولوژی را برای هر سال را تعیین تکلیف کرده همچنین در حمایت از آن دستورالعمل خرید تضمینی برق از سرمایه گذاران نیروگاه های خورشیدی در کشور را در دستور کار قرار داده و البته بهره گیری از این تکنولوژی را به فرصتی برای درآمدزایی برای سرمایه گذاران به ویژه مددجویان مد نظر قرار داده، با این وجود، چرا هنوز استقبال از این تصمیم آنطور که انتظار می رفت، محقق نشد؟

نکته قابل تامل تر آنکه بهره گیری و استفاده از این تکنولوژی برای تامین برق پایدار در کشور به عنوان اولویتی از اولویت های پدافند غیر عامل در کشور نیز تعریف شده است که در همین راستا، هیات وزیران در مصوبه ای دستگاه های اجرایی کشور را ملزم به ایجاد و راه اندازی نیروگاه های خورشیدی در محل ساختمان های خود کرده است تا سالانه 10 درصد از برق مصرفی خود را توسط پنل های خورشیدی تامین کنند در غیر این صورت مشمول دستورالعمل تبیهی تعریف شده، می شوند.

با وجود اینکه شاهد هستیم در کشور سیاست های تشویقی برای ایجاد انگیزه در بهره گیری از این انرژی تجدید پذیر، تعریف شده اند، اما در مقابل می بینیم نه واحدهای تولیدی، نه صنایع و نه دستگاه های اجرایی از این تکنولوژی استقبالی نکرده اند و سرمایه گذاران خارجی متقاضی نیز نتوانستند در این زمینه در کشور سرمایه گذاری را انجام دهند.

در بررسی و علل این ماجرا باید دوباره ریشه مسئله را در دغدغه های اعمال تحریم ها بر کشور، افزایش نرخ دلار، افزایش نرخ تورم در کشور و اثرگذاری آن بر بهای تمام شده تجهیزات نیروگاه های خورشیدی، کم کاری دستگاه های اجرایی، در نظر گرفتن تسهیلات ارزان قیمت و حتی اعطای کمک های بلاعوض به متقاضیان و سرمایه گذاران جستجو کرد که امیدوار هستیم تجربه خاموشی های برق زمستان امسال تلنگری به مسئولان اجرایی بزند که در این زمینه ویژه تر از سال های گذشته به اهمیت این موضوع توجه کنند.

هر چند که البته توسعه استفاده از این تکنولوژی به آگاه سازی ها، الگو سازی ها و فرهنگسازی های بیشتری نیاز دارد.

در همین باره، قزی، رییس اداره صنایع فلزی سازمان صمت خراسان شمالی اظهار کرد: با توجه به اتفاق خاموشی های برق که در چند سال گذشته در کشور همچنین استان خراسان شمالی رخ داده است، تا به کنون هیچ یک از صنایع بزرگ در استان تقاضای استفاده از نیروگاه خورشیدی در مجموعه صنعتی خود را نداشته اند.

قزی همچنین افزود: البته تا به کنون با مدیریت این مجتمع های صنعتی در استان مکاتبه ای نداشته ایم تا آنان تمایلی بر استفاده از این تکنولوژی را داشته باشند.

 

ایجاد نیروگاه خورشیدی در واحدهای صنعتی به ارائه بسته های تشویقی نیازمند است

مهدی جمشیدی، معاون برنامه ریزی شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی نیز در این باره بیان کرد: با توجه به اینکه تا به کنون تجهیز واحدهای تولیدی به نیروگاه خورشیدی اجباری نبوده است، در همین راستا، هیچ مکاتبه ای از سوی شرکت توزیع برق استان با شرکت شهرک های صنعتی استان انجام نشده است که در این زمینه واحدهای تولیدی مستقر در نواحی و شهرک های صنعتی استان را به استفاده از این تکنولوژی تشویق و هدایت کنیم.

با این وجود، جمشیدی تصریح کرد: تا به کنون دو سرمایه گذار در دو قطعه زمین مستقر در شهرک های صنعتی استان نسبت به ایجاد و راه اندازی دو نیروگاه خورشیدی برای تولید برق خورشیدی اقدام کرده اند که این دو نیروگاه به بهره برداری رسیده اند.

وی تصریح کرد: افزون بر این، چند تقاضای دیگر برای راه اندازی نیروگاه خورشیدی در محل ساختمان واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی استان نیز ارائه شده اند تا برق این واحدها از محل این نیروگاه ها تامین شوند که هنوز این سرمایه گذاری به سرانجام نرسیده است.

در عین حال، وی یادآور شد: شرکت شهرک های صنعتی استان با توصیه شرکت توزیع برق استان نسبت به راه اندازی نیروگاه خورشیدی بر سقف ساختمانی متعلق به این شرکت واقع در شهرک صنعتی بیدک اقدام کرده است.

معاون برنامه ریزی شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی استان در پاسخ به این سوال که تامین برق اضطراری واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی استان در هنگام خاموشی های برق چگونه انجام می شود؟ گفت: در شهرک های صنعتی استان نیروگاه های گازی ایجاد شده اند که برق تولید می کنند تا در هنگام خاموشی برق از این طریق تامین برق داشته باشند.

جمشیدی همچنین با اشاره به افزایش قیمت خرید تجهیزات نیروگاه خورشیدی و راه اندازی آن، عنوان کرد: برای ایجاد انگیزه در واحدهای تولیدی به منظور تجهیز به نیروگاه خورشیدی باید بسته تشویقی و اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای متقاضیان تعریف و ارائه شوند.

 

 

هیچ، سهم واحدهای تولیدی کشاورزی استان در استفاده از برق نیروگاه خورشیدی

محمدعلی شریکیان، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز با اشاره به وجود 60 هکتار فضای گلخانه ای در استان اظهار کرد: این گلخانه ها به شبکه برق سراسری متصل همچنین به ژنراتورهای برق و سوخت های گاز و گازوئیل نیز تجهیز هستند.

شریکیان گفت: درصورتیکه برق قطع شود، این واحدهای تولیدی باید از ژنراتورهای برق استفاده کنند تا سیستم های سرمایشی و گرمایشی این واحدها خاموش نشوند و به محصولات آنان خسارت وارد نشود.

با این وجود وی بر اهمیت تجهیز واحدهای گلخانه ای استان به نیروگاه خورشیدی تاکید کرد و گفت: درصورتیکه شرایط حمایتی و مالی برای تجهیز این واحدهای تولیدی به تکنولوژی فراهم شود، خراسان شمالی آماده است به صورت پایلوت در این زمینه اقدام کند.

محمدعلی مصباحی، مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز با اشاره به اینکه تامین برق مهمترین زیرساخت مورد نیاز مزارع آبزی پروری است، بیان کرد: درصورتیکه برق قطع شود و قطعی آن طولانی باشد ماهیان سردآبی از بین می روند.

مصباحی گفت: با توجه به اینکه مزارع آبزیان به سیستم ژنراتور برق نیز مجهز هستند، با این وجود، استفاده و بهره برداری از تکنولوژی برق خورشیدی در مزارع آبزیان بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه هنوز با صاحبان این مزارع در مورد بهره مندی از این تکنولوژی گفت و گو نکرده ایم، افزود: با این وجود، هدایت واحدهای آبزی پروری به این تکنولوژی به حمایت های تسهیلاتی ارزان قیمت نیاز دارد که باید تصمیم گیران به این موضوع توجه داشته باشند.

علیرضا صادق، مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز عنوان کرد: واحدهای مرغداری شامل معافیت در تعرفه برق هستند و این امر موجب شده است که هزینه برق در صنعت مرغداری هزینه ای سنگینی نداشته باشد.

صادق در ادامه با اشاره به اینکه تمامی مرغداری ها باید به سیستم ژنراتور برق نیز تجهیز باشند تا در صورت خاموشی برق از آن استفاده کنند، با این وجود، تصریح کرد: تجهیز مرغداری ها به تکنولوژی برق خورشیدی بسیار مهم است تا نگرانی های صنعت مرغداری در زمینه تامین برق پایدار در دوره جوجه ریزی از بین برود.

وی گفت: الگوسازی، ترویج و اعطای تسهیلاتی ارزان قیمت از عواملی هستند که می توانند صنعت مرغداری را در استفاده از این تکنولوژی تشویق کنند.

سید عباس آقامیری، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در همین باره بیان کرد: واحدهای صنعت غذایی بخش کشاورزی نیز از جمله واحدهای تولیدی هستند که برای حفظ خط تولید خود به تامین برق پایدار نیازمند هستند.

آقامیری گفت: در خراسان شمالی این واحدها علاوه بر اتصال به شبکه برق سراسری همچنین دارای ژنراتورهای اضطراری نیز هستند که هیچ گاه در زمینه تامین برق دچار مشکل نشوند.

وی عنوان کرد: با توجه به وقوع خاموشی های برق طی چند سال اخیر در سطح کشور و استان با صاحبان این صنایع نسبت به استفاده از نیروگاه خورشیدی برق در محل واحد خود مکاتبه شده است، با این وجود، هیچ یک از آنها از این پیشنهاد استقبال نکردند.

 

 اعطای تسهیلات 18 درصد به عشایر استان برای خرید پنل خورشیدی

محمدرضا قلی پور، مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی بیان کرد: در خراسان شمالی بیش از 150 اتراقگاه عشایری وجود دارد که فقط 25 درصد از این اتراقگاه ها به شبکه سراسری برق متصل هستند.

قلی پور گفت: تا به کنون از محل آورده خود عشایر و اعطای کمک مالی دولت برای 350 خانوار عشایری استان پنل های خورشیدی 40 کیلوواتی خریداری شده است.

وی افزود: میان سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی با اداره کل امور عشایری استان برای تجهیز دیگر خانوارهای عشایری فاقد برق به پنل های خورشیدی سیار نیز توافقی مبنی بر تامین اعتباری به مبلغ یک میلیارد و 784 میلیون تومان انجام شد.

وی افزود: در صورت تامین این اعتبار زیرساخت های اجرای این برنامه فراهم می شود.

با این وجود، مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی خاطر نشان کرد: اعطای تسهیلات به خانوارهای عشایری استان به منظور پرداخت هزینه های خرید پنل خورشیدی پیش بینی نشده است و متقاضیان عشایری باید تسهیلات 18 درصد دریافت کنند.

 

 

تورم عامل تاخیر در راه اندازی نیروگاه های خورشیدی بر بام منازل مددجویان شد

مجید الهی راد، مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی نیز اظهار کرد: نصب و راه اندازی پنل های خورشیدی بر بام منازل مددجویان کمیته امداد چند سالی است که در استان مطرح شده است تا با استفاده از این تکنولوژی، میزان برق تولیدی در استان افزایش پیدا کند همچنین این اقدام به منبع درآمدی برای این خانوارها تبدیل شود.

الهی راد گفت: با این وجود، تحقق این سیاستگذاری در استان به علت افزایش قیمت تجهیزات این تکنولوژی متاثر از اعمال تحریم ها و افزایش نرخ دلار برای این خانوارها پیشرفتی نداشته است.

وی تصریح کرد: با وجود این، امسال تفاهم نامه ای میان اداره کل کمیته امداد، نهاد سپاه جوادالائمه استان همچنین استانداری و نهاد بسیج سازندگی منعقد شد تا سه هزار نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی بر بام منازل مددجویان کمیته امداد استان نصب و راه اندازی شوند.

وی گفت: در همین راستا، هزار و 500 منزل مددجوی کمیته امداد هدف اجرای این برنامه قرار گرفتند که پس از انجام بازدیدها از آنها موقعیت هزار منزل برای اجرای این برنامه تایید شدند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی با اشاره به اینکه استانداری خراسان شمالی در تلاش است تا از سازمان برنامه و بودجه کشور اعتباری را به عنوان کمک بلاعوض برای اجرای این پروژه در استان جذب کند، گفت: در عین حال، سازمان بسیج سازندگی کشور نیز از محل اعتبار بنده ه تبصره 16 که در اختیار دارد، درصدد است که 420 خانواده مددجوی کمیته امداد استان را به بانک های عامل معرفی کند تا به آنان تسهیلات ارزان قیمت به مبلغ 50 میلیون تومان اعطا شود.

وی افزود: تلاش بر این است که این امر در سال جاری محقق شود.

وی تصریح کرد: تا به کنون اجرای این تفاهم نامه منعقد شده به علت تورم و افزایش قیمت تجهیزات به عقب افتاده است.

الهی راد یادآور شد: طی سال های اخیر فقط در منزل دو خانوار مددجوی استان نیروگاه خورشیدی پنج کیلواتی ایجاد و راه اندازی شد.

 

کاهش شدید تقاضای خرید و نصب پنل خورشیدی در سال جاری

ریواده، نصاب یک شرکت فروش و نصب تجهیزات نیروگاه های خورشیدی در استان نیز عنوان کرد: در حالی در سال جاری تقاضا برای خرید و نصب تجهیزات نیروگاه های خورشیدی در خراسان شمالی و استان های همجوار به شدت کاهش یافته است که در سال 91 با اوج تقاضای خرید و نصب این محصول مواجه بودیم..

وی گفت: کاهش شدید تقاضا برای خرید این محصول به علت افزایش چندین برابری قیمت تجهیزات نیروگاه خورشیدی بوده است.

 

 دستورالعمل پدافندی که همچنان بر زمین مانده است

مسعود کاظمی، معاون خدمات مشترکان شرکت توزیع برق خراسان شمالی نیز بیان کرد: سالانه 10 تا 12 هزار مشترک جدید به تعداد مشترکان برق استان اضافه می شوند.

کاظمی همچنین افزود: علاوه بر آن، سالانه در استان تا یک درصد نیز بر تعداد تجهیزات برقی در بخش های خانگی و صنعتی اضافه می شوند.

وی گفت: در همین راستا، سالانه به سرانه مصرف برق استان یک و نیم تا دو درصد افزوده می شود.

وی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا به کنون هزار و 89 میلیون کیلووات ساعت برق در استان مصرف شده است که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته سه درصد افزایش مصرف برق داشته ایم که این افزایش مصرف برق متاثر از افزایش تعداد مشترکان و افزایش تجهیزات برقی در بخش های خانگی و صنعتی بوده اند.

معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع برق خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اتفاق خاموشی برق در سطح استان ها در دی ماه جاری یادآور شد: در شهریور ماه سال 95 هیات وزیران مصوب کرد که تمامی وزارتخانه ها، موسسات، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی موظف هستند تا 20 درصد از انرژی های مصرفی واحد خود را از محل انرژی های تجدید پذیر تامین کنند.

وی افزود: این در حالی است که شرکت توزیع برق استان نسبت به عملیاتی شدن این مصوبه با استانداری و دیگر دستگاه های اجرایی استان مکاتبه کرده است.

وی خاطر نشان کرد: در عین حال، استفاده از پنل خورشیدی به عنوان تامین برق دستگاه های اجرایی از جمله دستورالعمل های پدافند غیر عامل است که هنوز تمامی دستگاه های اجرایی استان نسبت به انجام آن اقدام نکرده اند.

معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع برق خراسان شمالی در ادامه با یادآوری این مطلب که جریمه عدم اجرای این مصوبه برای دستگاه های اجرایی، محاسبه تعرفه برق آنها بر اساس متوسط نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیر تعیین شده است، اعلام کرد: با این وجود، هنوز اختیار جریمه کردن دستگاه های اجرایی که نسبت به نصب پنل های خورشیدی در ساختمان خود اقدام نکرده اند از سوی شرکت توانیر به شرکت های توزیع برق استان ها داده نشده است.

کاظمی به فعالیت واحدهای صنعتی استان نیز اشاره و عنوان کرد: هنوز از سوی این واحدهای تولیدی رغبتی بر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر صورت نگرفته است که شاید علت آن بالابودن سرمایه گذاری اولیه ای است که باید انجام شود.

 

 

17 منطقه خراسان شمالی منتظر حضور سرمایه گذاران برای ایجاد مزارع خورشیدی

اسماعیل حسین پور، رییس واحد تحقیقات شرکت توزیع برق خراسان شمالی اظهار کرد: مزارع خورشیدی در مناطقی احداث می شوند که در معرض تابش خورشید و نبود گرد و غبار قرار داشته باشند.

حسین پور همچنین افزود: زمین هایی که برای ایجاد این مزارع انتخاب می شوند زمین های مسطحی هستند که در مجاورت پست های برق قرار دارند.

وی در ادامه عنوان کرد: در استان خراسان شمالی برای احداث این مزارع 17 منطقه شناسایی شده اند که برای آنها مجوزها به منظور حضور سرمایه گذاران برای ایجاد مزارع خورشیدی نیز صادر شده اند.

وی گفت: از سال 96، 10 شرکت سرمایه گذاری خارجی متقاضی سرمایه گذاری در این مناطق شدند که هیچ یک از این تقاضاهای سرمایه گذاری خارجی عملیاتی نشدند.

در عین حال، حسین پوربه تقاضای سرمایه گذاران داخلی برای سرمایه گذاری در زمینه ایجاد نیروگاه خورشیدی در استان اشاره کرد و گفت: در این زمینه هفت تقاضای سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه های خورشیدی ( شامل سه نیروگاه 10 مگاواتی، دو نیروگاه پنج مگاواتی، دو نیروگاه یک مگاواتی ) ارائه شدند که وزارت نیرو نیز به مدت 20 سال برای خرید تضمینی برق از آنها قرارداد امضا کرد.

وی افزود: این سرمایه گذاران باید در مدت 15 ماه این هفت نیروگاه را احداث کنند که در حال حاضر این سرمایه گذاران درصدد تامین مالی و خرید تجهیزات نیروگاه خورشیدی هستند.

وی در ادامه اعلام کرد: تا به کنون در خراسان شمالی 120 نیروگاه خورشیدی با ظرفیت اسمی هزار و 500 کیلووات در استان احداث شده و به بهره برداری رسیده اند که این تعداد نیروگاه سالانه بیش از سه میلیون کیلووات برق خورشیدی به شبکه سراسری برق انتقال می دهند.

رییس واحد تحقیقات شرکت توزیع برق خراسان شمالی خاطر نشان کرد: از محل راه اندازی این تعداد نیروگاه خورشیدی در استان برق هزار منزل مسکونی تامین می شود.

وی همچنین افزود: از 120 نیروگاه خورشیدی زیر 100 کیلووات، 32 نیروگاه توسط دستگاه های اجرایی در استان احداث و راه اندازی شده اند.

وی خاطر نشان کرد: دستگاه های اجرایی ای که در استان به ایجاد و راه اندازی نیروگاه خورشیدی در ساختمان خود اقدام نکرده اند، این بوده است که بودجه ای برای انجام آن نداشته اند.

در عین حال، حسین پور تصریح کرد: با توجه به اینکه دستگاه های اجرایی به نصب و راه اندازی نیروگاه خورشیدی در محل ساختمان های خود الزام شده اند، بنابراین ضروری است که استانداری به عنوان دستگاه حاکمیتی در استان، خواستار اجرای این دستورالعمل از سوی دستگاه های اجرایی استان باشد.

 

 سرمایه گذاران خارجی متقاضی سرانجام حاضر به سرمایه گذاری در خراسان شمالی نشدند

سید هادی حسینی، مدیر دفتر سرمایه گذاری اداره کل اقتصاد ودارایی خراسان شمالی اظهار کرد: از سال 96 ، تعدادی شرکت سرمایه گذاری خارجی متقاضی ایجاد مزارع خورشیدی در استان بودند.

حسینی گفت: فرآیند طولانی برای اخذ زمین همچنین عدم پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران، اعمال تحریم ها ( که موجب افزایش قیمت تجهیزات نیروگاه خورشیدی شدند و مبادلات بانکی میان ایران با شرکت های سرمایه گذار خارجی را تحت تاثیر قرار دادند) از علل اصلی پا پس کشیدن شرکت های سرمایه گذاری در این زمینه بودند.

وی همچنین افزود: خرید تضمینی برق خورشیدی با ریال از سوی شرکت های سرمایه گذاری خارجی مورد پذیرش قرار نگرفت.

حسینی خاطر نشان کرد: درصورتیکه این سرمایه گذاری های خارجی انجام می شد در استان 320 مگاوات برق خورشیدی تولید می شد.

 

اعطای 120 میلیارد تومان تسهیلات به ایجاد نیروگاه های خورشیدی در استان، هنوز بلاتکلیف

رضایت، کارشناس دفتر پدافند غیرعامل استانداری خراسان شمالی نیز  با اشاره به اینکه تامین و تولید برق پایدار از جمله دستورالعمل های پدافند غیرعامل کشور است، اظهار کرد: در این دستورالعمل قید شده است که بخشی از این تولید باید از محل نیروگاه های خورشیدی انجام شود.

رضایت گفت: در همین راستا، مصوب شده است که دستگاه های دولتی در کشور باید سالانه 10 درصد از برق مصرفی خود را از محل ایجاد و راه اندازی نیروگاه های خورشیدی تامین کنند.

وی افزود: تا به کنون در خراسان شمالی فقط 32 دستگاه اجرایی به انجام این دستورالعمل اقدام کرده اند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در سفر دوم رییس جمهور دولت تدبیر و امید به استان نیز مصوب شد که 120 میلیارد تومان اعتبار تسهیلاتی برای سرمایه گذاری به منظور ایجاد و راه اندازی نیروگاه های خورشیدی در استان اعطا شود که این مصوبه هنوز جنبه عملیاتی به خود نگرفته است.

کارشناس دفتر پدافند غیرعامل استانداری خراسان شمالی گفت: دستگاه های اجرایی باید این مصوبه را جدی می گرفتند تا بانک ها نیز بر اعطای این تسهیلات اقدام می کردند.

رضایت تصریح کرد: برای ایجاد انگیزه به منظور اجرایی کردن این سیاستگذاری علاوه بر اینکه به تامین حمایت مالی و تدوین بسته های تشویقی نیاز است همچنین می بایست آگاه سازی و فرهنگسازی را نیز در دستور کار قرار داد.

انتهای پیام/سمانه قهرمانی  

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک