جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۳۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۰۸ - ساعت ۱۳:۲۰
معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اعلام کرد:

آزادسازی ۱۰۰ هکتار از بستر رودخانه های استان/لایروبی رودخانه ها به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: مساحت حدود 100 هکتار از اراضی بستر رودخانه های استان طی چهار سال گذشته آزادسازی شده اند.
آزادسازی 100 هکتار از بستر رودخانه های استان/لایروبی رودخانه ها به 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد,

وحید واسطه، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره تعیین تکلیف حریم و بستر رودخانه های استان اظهار کرد: طی چهار سال گذشته مساحت حدود 100 هکتار از اراضی بستر رودخانه های استان آزادسازی شده اند.

واسطه گفت: برای سال جاری نیز از محل طرح ملی متمرکز رودخانه ها، اختصاص سه هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار برای آزادسازی حدود 40 هکتار از بستر و حریم رودخانه های استان مصوب شده که برای شروع عملیات آزادسازی، انتخاب پیمانکار در حال انجام است.

وی درباره انجام لایروبی رودخانه ها در استان نیز بیان کرد: از طول دو هزار و 200 کیلومتر از رودخانه های مهم و حساس استان، طول 650 کیلومتر آن نیازمند عملیات لایروبی تشخیص داده شده است که تا به کنون 122.5 کیلومتر از این مسیر رودخانه ای در استان لایروبی شده است.

وی افزود: نیاز است که بیش از 200 میلیارد تومان اعتبار برای انجام لایروبی از این مسیر باقیمانده تامین شود.

واسطه در ادامه با تاکید بر این نکته که انجام عملیات لایروبی در رودخانه های استان در مساحت اشاره شده، منجر به کاهش خسارت سیلاب به تاسیسات و اراضی کشاورزی در استان شده است، تصریح کرد: تداوم عملیات لایروبی در رودخانه ها موجب می شود که ظرفیت آبگذری رودخانه ها بسته نشود و گذر روان آب ها از بستر آبگذری رودخانه ها بدون مانع جریان داشته باشد.

وی درباره حوضه آبریز اترک و لایروبی آن که از مطالبات اصلی بهره برداران بخش کشاورزی مستقر در پیرامون آن است، بیان کرد: این حوضه آبریز از جمله حوضه های آبریز بزرگ شمال ایران است که از شهرستان قوچان سرچشمه می گیرد و با عبور از خراسان شمالی به دریای خزر می ریزد.

وی گفت: طول این رودخانه 358 کیلومتر و دبی سیلاب آن با دوره بازگشت 25 ساله، سالانه به میزان 945 متر مکعب بر ثانیه آب را دارا است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اظهار کرد: مطالعات سراسری به طول 240 کیلومتر از این حوضه آبریز انجام شده که طول 94 کیلومتر آن نشانه گذاری شده است.

وی اعلام کرد: بیش از 100 میلیارد تومان اعتبار برای انجام عملیات لایروبی این رودخانه برآورد شده که تا به کنون مکاتبات برای اختصاص این اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی انجام شده است.

واسطه در خاتمه عنوان کرد: در استان، هشت گروه گشت و نظارت به طور مستمر از وضعیت رودخانه ها به منظور جلوگیری از تجاوز به اراضی حریم و بستر رودخانه ها و مسیل ها همچنین شناسایی و مقابله با برداشت های غیر مجاز مصالح شن و ماسه از بستر رودخانه ها فعال هستند.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک