جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۳۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۰۷ - ساعت ۹:۲۵
گزارشی از وضعیت راه های جرگلان،

راه های جرگلان در پیچ نبود اعتبار / همت خیران هم کارساز نشد

نبود راه های ارتباطی مناسب و استاندارد یک از دغدغه های اصلی مردم بخش جرگلان در شهرستان راز و جرگلان است که هر ساله با نزدیک شدن به فصل سرما و بارش ها بیشتر احساس می شود.

به گزارش عصراترک، رانندگان این مسیر، سختی راه را بهتر از هر کسی می دانند و هزار گلایه از مسئولان به زبان می آورند و در طول مسیر بیشترین حرف و صحبت هایشان با مسافران از جاده خراب رازوجرگلان و رسیدگی نکردن مسئولان است.

اهالی روستاهای اشرفدره، باغلق، اشتوت، سنگسار، تش نفس، گنبدلی و چندین روستای دیگر به علت نبود پل و راه مواصلاتی نامناسب برای رفت و آمد با مشکل روبرو هستند.

 

ورود خیرین برای احداث پل در بخش جرگلان

نجاهی، بخشدار جرگلان در گفتگو با خبرنگار عصراترک در این شهرستان در رابطه با مشکلات راه های مواصلاتی بخش جرگلان اظهار داشت: از مجموع راه های بخش جرگلان 80 کیلومتر جاده های آسفالت، 40 کیلومتر شوسه و مابقی راهها خاکی هستند.

نجاهی با اشاره به اینکه مرمت و تعمیر راهها برعهده راهداری و راهسازی است، گفت: در حال حاضر محور روستای توتلی به بویاخلی در حال مرمت و بهسازی و همچنین از روستای بویاخلی به سمت ییلاق با کمک یک خیر راه جدیدی در حال بهره برداری است.

وی با بیان اینکه چندین پل خیرساز در بخش جرگلان احداث شده است، گفت: از جمله پل ارتباطی بین یکه صعود و حسن آباد، پل دیگری نیز بر روی رودخانه چندیر با همکاری استانداری و راه و شهرسازی در حال احداث است.

 

لایروبی نکردن رودخانه و سیلاب ها دلیل اصلی تخریب راه های جرگلان

ضیغمی، مسئول راهداری شهرستان راز و جرگلان در این رابطه ادامه داد: 50 کیلومتر از مسیرهای شهرستان راه فرعی درجه دو هستند و بقیه راههای مواصلاتی که اکثرا در بخش جرگلان قرار دارند راه روستایی اند.

وی گفت: از سال گذشته احداث راههای روستایی از سازمان راه و شهرسازی به اداره راهداری واگذار شده است و این اداره متولی احداث راه های جدیدی شده و در حال حاضر این راه ها در دست مطالعه هستند.

ضیغمی افزود : مسیرهای مواصلاتی شهرستان راز و جرگلان دارای پیچ ها و قوس های خیلی تند است و در مسیرهای روستایی جرگلان راه به موازات رودخانه در سالهای گذشته احداث شده است و به علت لایروبی نکردن رودخانه و سیلاب های شدید باعث شده است تا سیلاب خود را به بستر و شانه راه نزدیک کند و باعث تخریب بسیاری از مسیرها و پل ها ارتباطی شده است.

 

پل های احداث شده جوابگوی راه های جرگلان نیستند

وی با اشاره به اینکه تعدادی پل در مسیر راه مورد نیاز است، گفت: طی سال های گذشته پل هایی به صورت آبنما یا برای آب های سطحی در نظر گرفته و احداث شده است که در حال حاضر جوابگوی این مسیر نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: اعتباراتی از مدیریت بحران و استانداری در نظر گرفته شده تا با ایجاد دیوار ساحلی یا موج شکن باعث انحراف مسیر سیلاب شده و بتوانیم این مسیرها را اصلاح کنیم.

ضیغمی خاطرنشان کرد: بخصوص در مسیر روستای مزارلق که به علت سیلاب هایی که در گذشته صورت گرفته باعث قطع ارتباط با این روستا شده است، یک راه انحرافی پیش بینی شده و احداث انجام شده تا در صورت قطع ارتباط این راه از راه فرعی بتوان استفاده کرد.

 

 

اعتبارات در نظر گرفته شده برای راه های شهرستان کافی نیست

وی اضافه کرد: مطالعات راههای مواصلاتی جرگلان شروع شده و مشکلات تعدادی از نقاط حادثه خیز رفع شده  و برخی نیز در دست ترمیم هستند.

ضیغمی با بیان اینکه اعتبارات در نظر گرفته شده محدود و پاسخگوی کل منطقه نمی باشد، گفت: بخشی از این اعتبار برای نگهداری از راهها، بخشی برای نگهداری زمستانه و بخشی نیز برای تامین مصالح در نظر گرفته شده است که در حال حاضر احداث پل ها در اولویت است و با همکاری تعدادی از خیرین در حال احداث پل هستیم.

این مقام مسئول در ادامه گفت: متاسفانه در سالهای گذشته تعدادی از خانوارهای بخش جرگلان خانه های خود را در مسیر رودخانه احداث کرده اند و  آمایش سرزمین در بحث پدافند غیرعامل رعایت نشده است.

وی اشاره کرد: بیش از 50 درصد از راههای مواصلاتی شهرستان روستایی ، 224کیلومتر آسفالت و 246 کیلومتر از راهها روستایی و شوسه هستند.

 

انتهای پیام/ یزدانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک