جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۳۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۰۶ - ساعت ۹:۹
گزارشی از افزایش سرسام آور قیمت زمین و مسکن در جاجرم؛

نقش مالکان و مشاوران املاک در تلاطم بازار مسکن/ لزوم افزایش محدوده شهر جاجرم

افزایش افسار گسیخته قیمت زمین و اجاره بها در جاجرم در یک سال گذشته قدرت خرید مسکن را از جوانان و مستأجرانی که هر سال تلاش می کنند، برای خرید مسکن اقدام کنند، سلب کرده است.
نقش مالکان و مشاوران املاک در تلاطم بازار مسکن/ لزوم افزایش محدوده شهر جاجرم,

به گزارش پایگاه خبری جاجرم،  افزایش افسار گسیخته  قیمت زمین و اجاره بها در جاجرم در یک سال گذشته قدرت برنامه ریزی برای خرید مسکن را از جوانان و مستأجرانی که هر سال تلاش می کنند، برای خرید مسکن اقدام کنند، سلب کرده است موضوعی که بارها و بارها پایگاه خبری جاجرم به آن پرداخته و چندین گفتگو و گزارش از آن تهیه کرده است ولی تا کنون اقدام شاخصی صورت نگرفته و یا اطلاع رسانی نکرده اند.

نبود نظارت کافی و دقیق از یک سو و سودجویی برخی بنگاه داران از سوی دیگر و گران شدن مصالح ساختمانی و کاهش یافتن محدوده شهر و کمبود زمین باعث شده قیمت مسکن  در جاجرم به صورت سرسام آوری رشد کند.

 دلایل گرانی زمین و مسکن در شهرهای بزرگ که زمین برای ساخت و ساز ندارند قابل توجیه است اما برای شهر جاجرم که بی نهایت زمین دارد، گران شدن زمین ها جای تامل دارد.

یکی از شهروندان جاجرمی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه شرایطی طوری رقم خورده که روز به روز قیمت مسکن روبه افزایش است.

علیزاده  ابراز داشت: الان قیمت را بنگاه بر اساس کار کارشناسی تعیین نمی کنند بلکه هرچه فروشنده گفت ملاک خرید و فروش است و این موارد هم برای تعیین اجاره بها هم صدق می کند.

وی افزود: زمین در جاجرم زیاد هست ولی متاسفانه در دوره شهردار قبل محدوده ی شهر کوچک شده و همه زمین های اطراف به خارج از محدوده رفته است حال مطالبه جدی ما این است که مسئولین امر می توانند درصدی از حریم را به محدوده اضافه کنند و زمین ها را به دست جوانان برای ساخت و ساز بدهند.

 گرایلو یکی دیگر از شهروندان جاجرمی در واکنش به گرانی زمین و مسکن گفت: جوانی که تا سال گذشته نهایت با 5 تا 10میلیون رهن کامل خانه اجاره می کرد همان خانه را به یکباره امسال 25 میلیون تومان رهن کامل کند.

وی افزود: جوان تازه ازدواج کرده ای که تا سال گذشته با 2 میلیون تومان پول پیش و 400 هزار تومان منزلی برای زندگی اجاره می کرد الان همان اجاره را باید ماهیانه 800 هزارتومان بدهد.

ابراهیمی یکی دیگر از شهروندان گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی جاجرم از مناطق مختلف شهر قابل توسعه است و با یک آماده سازی جزئی امکان واگذاری هکتارها زمین بالاخص از سوی ارگان های دولتی زیربط به متقاضیان وجود دارد.

وی افزود: کاهش یافتن محدوده شهری و افزایش بی حدو حساب قیمت زمین لزوم پیگیری مسئولین برای حل این مشکل را طلب می کند.

 یکی از مشاوران املاک جاجرم با تاکید بر این که مالکان زیر بار افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها و رهن نمی روند، تصریح کرد: وقتی از مالکان می خواهیم قولنامه سال گذشته را برای محاسبه ۲۵ درصد افزایش در اختیار مشاور املاک قرار دهند، از این کار سر باز می زنند و بنگاه را ترک می کنند و پس از توافق با مستأجر قولنامه دستی می نویسند.

وی افزود: حضور دلالان در اطراف بنگاه های معاملاتی باعث آشفتگی بازار می شود و این سودجویی ها به کسب و کار مشاوران املاک آسیب می زند.

«پهلوان» شهردار جاجرم با بیان این که کاهش محدوده شهر در تورم زمین تاثیرگذار است، اظهارکرد: محدوده تقریبی جاجرم ۱۱۱۵ هکتار بود که در سال ۱۳۹۴ به ۴۹۴ هکتار کاهش پیدا کرد و درخواست های بسیاری را برای افزایش محدوده شهر به استان داده ایم که امیدواریم با موافقت آن ها شاهد تعادل در قیمت زمین و مسکن باشیم.

وی بابیان اینکه پیگیر این هستیم که مصوبه افزایش محدوده شهر را بگیریم، گفت: اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است که به محض موافقت و نهایی شدن موضوع به مردم  اعلام خواهیم کرد.

دستورالعمل مقابله با دلال بازی

ولی الله اسماعیلی رئیس صنعت معدن و تجارت شهرستان جاجرم در خصوص مقابله با دلال بازی ها و نقشی که مشاورین املاک در این ارتباط بازی می کنند، گفت:  دستورالعملی خطاب به اتحادیه مشاورین املاک جهت ابلاغ به بنگاههای معاملاتی املاک صادر شد که در این دستورالعمل فعالیت بنگاههای املاک منوط به رعایت این دستورالعملی از جمله خودداری از معاملات غیرمتعارف، ثبت معاملات در سامانه مستغلات و اخذ کد رهگیری و اخذ نظر کارشناسان املاک دادگستری در عقد معاملات شد.

وی تصریح کرد:  البته باید پذیرفت بخشی از این معاملات خارج از بنگاههای املاک انجام و طرفین معامله برای نهایی کردن آن به بنگاه مراجعه میکنند.

اسماعیلی با بیان اینکه بازرسی های مستمر از بنگاههای املاک توسط بازرسین انجام و تذکر لازم به آنان جهت رعایت قوانین و مقررات داده شده است، گفت:  همانطور که قبلا اعلام کردیم در صورت مشاهده تخلف از بنگاههای معاملاتی علاوه بر برخورد تعزیراتی نسبت به ابطال پروانه کسب آنان اقدام خواهد شد.

وی بیان کرد:  افزایش محدوده شهر، ساخت مسکن اجتماعی بعنوان جایگزین مسکن مهر توسط نهادهای متولی از جمله بنیاد مسکن و سرمایه گذاری برخی افراد در حوزه های دیگر بجای خرید املاک و مستغلات به امید افزایش سرمایه آنان می تواند در مهار قیمت ها تاثیر گذار باشد.

لزوم افزایش محدوده شهر جاجرم

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی در جلسه شورای اداری که چندی قبل در جاجرم برگزار شد از لزوم افزایش محدوده شهر گفت و از شهردار خواست با بررسی دقیق و کارشناسی شده میزان مورد نیاز زمین برای الحاق به محدوده شهر را اعلام کنند.

شهرستان جاجرم در جنوب‌غربی استان خراسان شمالی قرارگرفته و از شمال به شهرستان مانه و سملقان، از غرب به شهرستان گرمه، از جنوب به استان سمنان، از جنوب شرق به استان خراسان رضوی، از شرق به شهرستان اسفراین و از شمال شرق به شهرستان بجنورد محدود می‌شود. این شهرستان با مساحت ۳٬۶۵۴ کیلومتر دارای ۳ شهر، ۳ بخش، ۵ دهستان و ۵۵ آبادی است.

جمعیت شهر جاجرم در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۵ هزار و ۶۱۶ خانوار و ۱۹ هزار و ۵۸۰ نفر برآورد شده است.

انتهای پیام/ تقی زاده

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک