پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۳۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۰۴ - ساعت ۱۸:۴۱
رییس دستگاه قضا:

نباید پرونده معوقه در کشور داشته باشیم/ رسانه ها مردم را با حقوق خود آشنا کنند

آیت الله سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه نباید در دادگستری پرونده معوق داشته باشیم، گفت: مگر اینکه معوقه بودن پرونده معنادار باشد یعنی اینکه قاضی بداند آن پرونده جهت دار است.
نباید پرونده معوقه در کشور داشته باشیم/ رسانه ها مردم را با حقوق خود آشنا کنند,

به گزارش عصراترک، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه عصر امروز در دیدار با کارکنان دستگاه های اداری در خراسان شمالی برگزار شد، اظهارکرد: ان شاء الله سال جاری را سال تمام کردن پرونده های معوقه بدانیم.

وی افزود: سیاست کاهش جمعیت کیفری و حرکت دادگستری ها به سمت دادرسی الکترونیکی مورد تاکید ما است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قانون تخلفات اداری از بهترین قوانین است اما اشکال در اجرای قانون وجود دارد، گفت: باید قانون رسیدگی به تخلفات اداری در دستگاه ها عملیاتی شود.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: باید از سازمان های اداری کشور، اجرای کامل و جامع قانون رسیدگی به تخلفات اداری را مطالبه کنیم چراکه اجرای جامع این قانون از سرریز شدن پرونده ها به دادگستری ها و دستگاه قضایی جلوگیری می کند.
 

قاضی باید کشف حقیقت کند

رئیس قوه قضاییه با اشاره به این نکته که قاضی بر اساس ظواهر حکم می کند اما باید تا آنجا که امکان پذیر است برای او کشف حقیقت صورت بگیرد، عنوان کرد: بر همین اساس تاکید شده است که قاضی باید کشف حقیقت کند.

آیت الله رئیسی همه قضات را موظف به تلاش برای کشف حقیقت دانست و تصریح کرد: کارشناسان و وکلا و اعضای پزشکی قانونی و سایر دست اندرکاران و همکاران امر قضاوت باید برای کشف حقیقت به قاضی کمک کنند.

وی همه قضات و دست اندرکاران قضایی را به آخرتی عمل کردن توصیه کرد و گفت: حاج قاسم سلیمانی بروز و ظهور رسانه ای چندانی نداشت اما از آن جهت که آخرتی عمل می کرد، خداوند متعال بر عزتش افزود.

رئیس قوه قضاییه توجه به شان و جایگاه قضات را امری بسیار مهم دانست و گفت: مقام معظم رهبری نیز فرمودند «قاضی را عزیز بدارید»؛ قاضی عزیز، قاضی «نفوذناپذیر» است بدین معناکه نه از صاحبان قدرت و ثروت و نه از بستگان خود و نه حتی از خودش نفوذ نمی پذیرد.

آیت الله رئیسی با اشاره به وجود مشکلاتی در لایحه شوراهای حل اختلاف عنوان کرد: ما از طریق مجلس به دنبال آن هستیم که این مشکلات را برطرف کنیم؛ البته بخشی از موضوعات مطرح در این لایحه را نیز دولت نپذیرفته است که در جهت رفع این موضوع اقدامات لازم صورت می گیرد.

 

رسانه ها مردم را با حقوق خود آشنا کنند

رئیس قوه قضاییه با اشاره به دیدار حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با تعداد کثیری از مردم و مراجعان به دستگاه قضایی خراسان شمالی طی روز جاری گفت: یکی از موضوعات مهم که در دیدارهای مردمی نیز نمود دارد، مسئله ناآشنایی مردم به حق و حقوق خود است لذا همه رسانه ها به ویژه رسانه ملی و همه نخبگان و تریبون داران و اصحاب رسانه باید تلاش کنند تا مردم را با حقوق خود آشنا کنند؛ امری که تحقق آن، مراجعه مردم به دستگاه های مختلف از جمله دادگستری ها را منظم می کند.

 

165 شعبه فعال شورای حل اختلاف در خراسان شمالی وجود دارد

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجت الاسلام والمسلمین اسدالله جعفری رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به وجود 156 شعبه فعال شورای حل اختلاف در این استان گفت: اجرای سیاست های قوه قضاییه در دوران تحول، برنامه جدی دادگستری کل خراسان شمالی است.

وی با بیان اینکه کمتر از 4 درصد پرونده های معوق در حوزه های قضایی خراسان شمالی وجود دارد گفت: ان شاالله تا آخر سال هیچ پرونده معوقی در سطح استان نخواهیم داشت.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با بیان اینکه سرکشی از حوزه های قضایی در روزهای مختلف هفته به صورت آشکار و پنهان، در دستور کار جدی دادگستری خراسان شمالی است، در خصوص اقدامات این دادگستری پیرامون تحقق سیاست کاهش جمعیت کیفری گفت: مرخصی، غربالگری و پایش زندانیان و همچنین استفاده از پابند الکترونیک، از جمله اقدامات دادگستری خراسان شمالی در راستای کاهش جمعیت کیفری محسوب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری با بیان اینکه 95 درصد ابلاغ های قضایی در استان خراسان شمالی به صورت الکترونیکی است، عنوان کرد: 65 درصد دادرسی ها نیز به صورت الکترونیکی انجام می شود.

وی با اشاره به راه اندازی صندوق احسان و نیکوکاری از سوی دادگستری خراسان شمالی در تیر ماه سال گذشته، گفت: تا امروز بیش از 208 میلیون تومان کمک های مومنانه به این صندوق واریز شده است.

گفتنی است در این جلسه نمایندگان کارکنان قضایی و اداری دادگستری، نماینده شورای حل اختلاف و همچنین نماینده سازمان های وابسته به دستگاه قضا در خراسان شمالی، درخواست‌ها، پیشنهادها و راهکارهای همکاران خود را مطرح کردند.

انتهای پیام/گ

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک