شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۳۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۰۲ - ساعت ۱۳:۲۳
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی اعلام کرد:

موافقت دولت با پرداخت بیمه بیکاری به مشاغل فرهنگ و هنری

حسین فرخنده با بیان اینکه تا قبل از شرایط کرونا، تمام مشاغل عرصه فرهنگ و هنر در گروه مشاغل آزاد محسوب می شد،گفت: با رایزنی های انجام شده دولت با پرداخت بیمه بیکاری به این مشاغل موافقت کرد.
موافقت دولت با پرداخت بیمه بیکاری به مشاغل فرهنگ و هنری ,

به گزارش عصراترک، حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه استان با بیان اینکه مشاغل حوزه فرهنگ و هنر در گروه آسیب پذیرترین مشاغل محسوب می‌شوند، اظهار داشت: با اندک چالش‌ اقتصادی، تقاضا برای تولید و ارائه کالاهای فرهنگی به شدت کم می شود.

وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا و چالش ها و مشکلاتی که در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد کرده است، قطعا همچون سایر مشاغل باید اقداماتی در جهت کاهش میزان خسارت ها انجام می شدتا این فعالیت های فرهنگی استمرار داشته باشند و قطعا می بایست تسهیلاتی را در اختیار آنها قرار داد.

فرخنده با اشاره به اینکه با پیگیری های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تسهیلات مطلوبی در اختیار جامعه فرهنگ و ارشاد قرار داده شد، گفت: تعداد و مبلغ این تسهیلات در مقایسه با سال های گذشته افزایش پیدا کرده است.

 

اختصاص 211 میلیارد ریال تسهیلات کرونایی به مشاغل فرهنگی و هنری خراسان شمالی

این مقام مسئول اضافه کرد: مجموع تسهیلاتی که در استان خراسان شمالی برای جامعه فرهنگ و هنر اختصاص پیدا کرده است مبلغ ۲۱۱ میلیارد ریال است که برای کاهش میزان خسارت و توجه به استمرار مشاغل فرهنگی و هنری لحاظ شده است.

فرخنده به ثبت نام اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه کارا، سامانه ای که جهت جبران خسارت های ناشی از کرونا بوده است، اشاره کرد و گفت: به دنبال این اطلاع رسانی ها تاکنون ۳۹۴ پرونده جهت اخذ تسهیلات کرونایی حوزه فرهنگ و ارشاد ثبت شده است.

 این مقام مسئول با بیان اینکه میزان وام درخواستی از سوی متقاضیان،  ۵۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال است، گفت: تاکنون مبلغ ۲۶ میلیارد و ۸۹۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.

 

21 میلیارد ریال سهم استان از وام های کم بهره کشور

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی ادامه داد: علاوه بر این، یک وام کم بهره از  وزارت فرهنگ و ارشاد تقاضا شده که سهم خراسان شمالی از وام های کم بهره ۲۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال بوده است و تاکنون ۴۰ درخواست تقاضای وام ثبت شده است.

فرخنده اضافه کرد: در راستای مشاغل فرهنگی خانگی نیز مبلغ سه میلیارد ریال اعتبار لحاظ شده است که شامل مجموعه افرادی هستند که از فرهنگ و ارشاد استان مجوز کسب و کارهای خانگی دریافت کرده اند.

این مقام مسئول گفت: با توجه به اینکه تقاضاهای زیادی از سمت جامعه فرهنگی هنری جهت دریافت تسهیلات انجام شده است، با هماهنگی های به عمل آمده با بانک ها مبلغ ۱۳۲ میلیارد ریال اعتبار لحاظ شده است که برای چاپخانه ها و افراد فعال در زمینه چاپ اختصاص پیدا کند.

 

22 متقاضی دریافت وام های حوزه چاپ

فرخنده با بیان اینکه تجهیزات صنعت چاپ استان نیاز به نوسازی دارند، گفت: با رایزنی های انجام شده، 22 متقاضی دریافت این وام به بانک ها معرفی شده اند.

وی وام اختصاص پیدا کرده برای چاپخانه ها را با کارمزد 18 درصد اعلام کرد و افزود: هم اکنون فرصتی فراهم شده تا فعالان این حوزه بتوانند با برآورد و برنامه‌ریزی سرمایه شان را برگردانند و بعد از نابودی کرونا فعالیتشان را رونق دهند.

فرخنده همچنین از اعطای کمک هزینه های معیشتی به هنرمندان استان در سال جاری خبر داد و گفت: برای افرادی که عضو صندوق حمایت از نویسندگان هستند مبلغ 9 میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال اعتبار لحاظ شده است که به آنها پرداخت خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: لازم به توجه است که پرداخت حق بیمه سه ماهه هنرمندان نیز در دستور کار بوده است که مبلغ یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال برای ۲۶۰ نفر از بیمه شدگان حوزه فرهنگ و هنر اختصاص پیدا کرده است.

فرخنده خاطرنشان کرد: علاوه بر این با پیگیری های انجام شده از طریق معاونت‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۸ و ۹۹ شاهد افزایش اعضای صندوق حمایت از نویسندگان بوده‌ایم که از تعداد 200 نفر در سال 96 در حال حاضر به تعداد 638 نفر ارتقا پیدا کرده است.

وی افزود: به همین ترتیب نیز تلاش شده است تا بتوانیم حمایت از جامعه فرهنگی و هنری را در قالب بیمه نیز داشته باشیم که در سال ۹۶ تعداد بیمه شدگان در کل استان ۹۸ نفر بودند که در حال حاضر به ۳۲۴ نفر رسیده اند.

 

موافقت دولت با پرداخت بیمه بیکاری به مشاغل فرهنگ و هنر

فرخنده گفت: باتوجه به اینکه تا قبل از این شرایط تمام مشاغل عرصه فرهنگ و هنر در گروه مشاغل آزاد محسوب می شد، با رایزنی های انجام شده، دولت جهت پرداخت بیمه بیکاری به این مشاغل موافقتش را اعلام کرده است.

وی مجتمع فرهنگی هنری بجنورد را جزو نیازهای ضروری هنرمندان در استان اعلام و اظهارکرد: سرانه فرهنگی ما در بجنورد به نسبت جمعیت کمتر است اما امسال اعتبارات خوبی لحاظ شده  و مبلغ  ۱۱۲ میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال اعتبار برای این مجتمع در نظر گرفته شده که تاکنون ۲۲ درصد آن تخصیص داده شده است.

فرخنده همچنین موزه هنرهای معاصر را پروژه مهم دیگر استان خواند و گفت: امسال ۲۰ میلیارد ریال برای آن اعتبار لحاظ شده است که ۷۰ درصد آن تخصیص پیدا کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی اضافه کرد: مهم ترین دغدغه ما در سال جاری این است که بتوانیم علاوه بر بحث افزایش اعتبارات لحاظ شده، افزایش تخصیص ها را بگیریم زیرا اکثر اوقات اعتبارات لحاظ می شود اما تخصیص ها صورت نمی گیرد.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک