شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۳۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۰۲ - ساعت ۱۱:۲۴
دکترای روانشناسی تربیتی عنوان کرد:

پرورش تک بعدی فرزندان و عدم آشنایی با مهارت های زندگی / جای خالی آموزشها از مدرسه تا دانشگاه

فرشته رحمتی گفت: متاسفانه جامعه به خصوص والدین، فرزندان را به صورت تک بعدی پرورش می دهند، که مهارت های اجتماعی را به خوبی نمی آموزند و مشکل از آنجا شروع می شود که فرزندان ما در مدارس باید تمام وقت شان را صرف کنکور کنند و زمانی برای رفتار ها و مهارت هایی که لازمه داشتن یک زندگی مشترک سالم است را ندارند.
پرورش تک بعدی فرزندان و عدم آشنایی با مهارت های زندگی / جای خالی آموزشها از مدرسه تا دانشگاه ,

فرشته رحمتی، دکترای روانشناسی تربیتی نیز در گفتگو با خبرنگار عصراترک  با بیان اینکه براساس آمارهای منتشر شده در سال های اخیر طلاق سیر صعودی پیدا کرده و آمارها نگران کننده است، گفت: این نگرانی ها به این دلیل است که فرهنگ ایران برخواسته از نظام خانواده محور است، بنابراین رشد آمار طلاق نه تنها نشانه ای از یک هشدار اجتماعی در کشور بلکه از نظر فرهنگی نیز زنگ خطر محسوب می شود.

وی ادامه داد: طلاق دلایل متعدد و در هم  پیچیده دارد اما آن چیزی که در حال حاضر مسئولان و کارشناسان طلاق را نگران کرده، این است که چرا طلاق در سالهای نخست زندگی مشترک به ویژه در ماه های نخست اتفاق می افتد و در حال افزایش هستند.

این مدرس کلاس های زوجین در آستانه طلاق در دادگستری گفت: زوجین در زمان بروز مشکل در زندگی مشترکشان بهتر است جهت رفع آن به افراد متخصص این حوزه مراجعه داشته باشند، زیرا گاهی اوقات واسطه گری های خانواده ها به دلیل دلسوزی هایی که دارند، نتیجه عکس خواهد داشت و به سمت طلاق سوق داده می شوند.

 وی یکی دیگر از عوامل مهم و موثر در طلاق ها را انتخاب های نادرست افراد مطرح کرد و گفت: انتخاب ها برمبنای عقل و احساس انجام می شود و چنانچه فرد با احساس تصمیم بگیرد بعد از رسیدن افراد به یکدیگر بعد اخلاقی و ویژگی های شخصیتی نمایان می شود که امکان ایجاد چالش خواهد بود.

 

پرورش تک بعدی فرزندان و عدم آشنایی با مهارت های زندگی

رحمتی اظهار داشت: متاسفانه جامعه به خصوص والدین، فرزندان را به صورت تک بعدی پرورش می دهند، که مهارت های اجتماعی را به خوبی نمی آموزند و مشکل از آنجا شروع می شود که فرزندان ما در مدارس باید تمام وقت شان را صرف کنکور و تبدیل شدن به یک تست زن ماهر کنند و زمانی برای رفتار ها و مهارت هایی که لازمه داشتن یک زندگی مشترک سالم است را ندارند.

دکترای روانشناسی تربیتی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه دیگر این است که افراد بعد از ازدواج تلاش دارند که طرف مقابلشان را تغییر دهند، در حالی که یکی از اصول مهم روانشناسی این است که ما نمی توانیم کسی را تغییر دهیم، بنابرین با این دیدگاه دچار مشکل خواهند شد.

وی یکی از ویژگی های اخلاقی در بحث پایداری زندگی زوجین را تاب آوری آنها عنوان کرد و گفت: فضایل و ویژگی های اخلاقی به مرور زمان کمرنگ شده اند زیرا ما در حال حاضر جامعه تاب آوری را نداریم و افرادی که صبر و شکیبایی بالا داشته باشند کمتر دیده می شوند، این افراد باید در خانواده ها پرورش داده شوند که تحمل روبرو شدن با مشکلات را داشته باشند.

 

 

مهارت های زندگی باید از مدرسه تا دانشگاه آموزش داده شوند

رحمتی نبود آموزشهای پایه ای سبک زندگی را کمبودی بزرگ عنوان کرد و گفت: باید مسئولان و کارشناسان در نظر داشته باشند که مهارت های زندگی را به صورت دقیق از مدرسه تا دانشگاه آموزش دهند.

این مدرس کلاس های زوجین در آستانه طلاق در دادگستری یادآور شد: متاسفانه سن طلاق پایین آمده است و بسیاری از طلاق ها در سال های نخست زندگی مشترک شکل می گیرند، که بسیاری از اختلافات به دلیل نداشتن مهارت های زندگی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه برگزاری کلاس های مشاوره چه میزان بر برگشت این افراد به زندگی می تواند موثر باشد، گفت: گاهی اوقات حرمت بین افراد به حدی شکسته شده است که خیلی نمی تواند موثر واقع شود، اما تمام تلاشمان از برگزاری این کلاس ها این است که حتی شده یک نفر هم به زندگی مشترک برگردد.

این کارشناس مسئول تاکیدکرد: باید آموزش ها از دوران ابتدایی متناسب با سن کودکان در اختیارشان گذاشته شود تا بتوانند در آینده زندگی مفیدی را داشته باشند.

 

انتهای پیام/ رحمانی 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک