چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۳۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۹/۲۷ - ساعت ۱۵:۵۴
مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی خبر داد:

افزایش ۱۱ درصدی میزان بارشهای خراسان شمالی در سال ۹۹ / ارزش افزوده ۱۳۰ میلیارد تومانی هواشناسی در بخش کشاورزی

مجید بیجندی گفت: از یکم فروردین ماه تا ۲۶ آذر ماه سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۱۱ درصد و در مقایسه با آمار بلند مدت ۲۲ درصد افزایش دریافت بارش در سطح استان ثبت شده است.
افزایش 11 درصدی میزان بارشهای خراسان شمالی در سال 99 / ارزش افزوده 130 میلیارد تومانی هواشناسی در بخش کشاورزی,

به گزارش عصراترک، مجید بیجندی، مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی پیش از ظهر امروز در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان اظهار داشت: در حوزه بررسی بارش ایستگاه ها در فصل بهار سال ۹۹ در مقایسه با سال گذشته ۱۴ درصد کاهش بارش به ثبت رسیده است که در این فاصله زمانی در مقایسه با دوره بلند مدت ۵۵ درصد افزایش بارش بوده است.

وی ادامه داد: لازم به توجه است که بیشترین میزان بارش دریافت شده نسبت به سال گذشته در استان مربوط به شهرستان راز و جرگلان و بالاترین میزان بارش دریافتی در سطح ایستگاه‌های استان در ایستگاه شوقان است که نسبت به سال گذشته حدود ۲۰۰ درصد بارش بیشتری دریافت کرده است.

بیجندی با بیان اینکه در حوزه دمایی در فصل بهار سال جاری در مقایسه با آمار بلندمدت حدود یک درجه بهار سردتری را گذرانده ایم، گفت: این در حالی است که نسبت به تغییر دما در مقایسه با سال گذشته تغییر محسوسی نبوده است.

وی اضافه کرد: در فصل تابستان سال ۹۹ در مقایسه با سال گذشته افزایش ۱۶۰ درصدی دریافت  بارش ها در استان ثبت شده است که در اکثر شهرستان های استان و ایستگاه‌های برداشت داده های هواشناسی بارش بیش از سال گذشته مشاهده می‌شود، اما در حوزه آمار بلندمدت و مقایسه تابستان سال جاری حدود سه درصد دریافت بارش کاهش پیدا کرده است.

این مقام مسئول افزود: تابستان ۹۹ در مقایسه با آمار بلندمدت و سال گذشته از لحاظ دمایی خنک تر بوده و حدود یک درجه دمای کمتری را دماسنج های ایستگاه هواشناسی استان ثبت کرده اند.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی  با اشاره به اینکه از ابتدای آذرماه سال جاری تا روز بیست و ششم آذر ماه میزان بارش ها در مقایسه با آمار بلند مدت و در مقایسه با سال گذشته میزان کمتری بوده است، گفت: استان خراسان شمالی در مجموع پاییز کم بارشی را در سال جاری شاهد بوه که کاهش 20 درصدی بارشها در مقایسه با سال گذشته و کاهش 30 درصدی در مقایسه با آمار بلند مدت شاهدی بر این موضوع است.

وی ادامه داد: براین اساس که بارش های پاییزی آغاز فصل زراعی سال محسوب می‌شوند، برای مجموعه کشاورزان استان بسیار مهم و ضروری است و این تاخیر قطعا در روند کشت و برداشت آن ها تاثیرگذار خواهد بود.

بیجندی اشاره کرد: در حوزه دمایی در فصل پاییز سال ۹۹، نسبت به آمار بلندمدت و هم در مقایسه با سال گذشته حدود یک درجه دما سرد تر شده و پیش بینی کوتاه مدت تا آخر پاییز نیز شاهد هوای سرد است.

بیجندی بیان داشت: در مجموع از یکم فروردین ماه سال ۹۹ تا ۲۶ آذر ماه سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۱۱ درصد و در مقایسه با آمار بلند مدت ۲۲ درصد افزایش دریافت بارش در سطح استان ثبت شده است.

 

نرمال بودن وضعیت 48 درصد استان

وی بیشترین آمار حوزه ترسالی را مربوط به شهرستان های فاروج و گرمه عنوان داشت و گفت: این آمار نسبت به بارش های کمی است که در سالهای گذشته دریافت کرده اند و این گونه تغییراتی را در جدول شاخص های خشکسالی ایجاد کرده اند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه 48 درصد استان در وضعیت نرمالی قرار دارد، گفت: مابقی استان در لایه های مختلف ترسالی و خشکسالی قرار گرفته اند.

بیجندی با اشاره به اینکه درصد وقوع پیش بینی های فصلی ۶۵ تا ۷۰ درصد است، گفت: انتظار می رود که بارش در زمستان نرمال باشد و دما نیز در این فصل به صورت کلی دمای نرمال را داشته باشد، اما با بررسی ماههای مختلف این فصل در حوزه بارش در دی و بهمن ماه بارش نرمالی را شاهد خواهیم بود که این بارش ها براساس و مطابق آمار بلندمدت ثبت شده است.

وی گفت: در اسفند ماه پیش بینی می شود که بخش هایی از شرق، شمال شرق و جنوب غرب استان تا ۱۰ میلیمتر بیش از نرمال با رشد بارشها مواجه باشد و از لحاظ دمایی در دیماه وضعیت نرمال است.

بیجندی بیان داشت: در بهمن و اسفند انتظار می رود که دما مقداری بیشتر باشد، به خصوص در بهمن ماه در جنوب شرق استان، و اسفندماه  در شرق و جنوب شرق استان انتظار دمای بیش از نرمال در ایستگاه‌های هواشناسی ثبت شود که با نزدیک شدن به ماه های مورد نظر قطعا هشدارها از طریق مرکز پیش‌بینی استان صادر و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

 

سیل و سیلاب یک پدیده با پیش بینی بلند مدت نیست

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی  اضافه کرد: برای پیش بینی بارش ها در اسفند ماه که اعلام شد در بخش هایی از جنوب شرق استان ۱۰ میلیمتر بیش از نرمال باشد، مدنظر باشد که سیل و سیلاب یک پدیده با پیش بینی بلند مدت نیست و بارش هایی که منجر به سیل می‌شوند در بازه زمانی ۴۸ ساعت تا ۷۲ ساعت با سامانه هشدار سیل اطلاع رسانی خواهند شد و پیش بینی سیل از اکنون برای فصل زمستان علمی نیست.

وی افزود: همچنین با نزدیک شدن به بازه زمانی مورد نظر بر اساس رصدی که کارشناسان هواشناسی در مرکز پیش‌بینی خواهند داشت و مراجعه به سامانه هشدار سیل در استان در صورتی که انتظار وقوع بارش های بیش از نرمال و بارش‌های حدی که منجر به سیل خواهد شد، قطعاً اطلاعات و هشدار ها در اختیار مسئولان مرتبط و تصمیم گیرندگان قرار خواهد گرفت تا بتوانند تدبیر های لازم را انجام دهند.

بیجندی گفت: برای پیش بینی فروردین ماه نیز به همین صورت است، هر چقدر بازه پیش بینی طولانی تر باشد درصد خطای آن بیشتر است اکنون نیز می‌توانیم برای بهار و تابستان پیش بینی داشته باشیم اما قطعاً درصد خطا بالاتری خواهد داشت لذا برنامه‌ریزی برای این صورت است که با نزدیک شدن به فصل بهار بتوانیم با اطلاعات کامل تر پیش بینی دقیق تری داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حوزه ارتباط هواشناسی با مردم و مسئولین سال گذشته با راه اندازی حوزه توسعه هواشناسی کاربردی، بزرگترین دغدغه هواشناسی که ارتباط با کاربر نهایی است تا حدی مرتفع شده است.

بیجندی با اشاره به اینکه کاربران نهایی حوزه‌های مختلف مخصوصاً با توجه به فضای تولید استان در حوزه کشاورزی و دامداری این گروه ها بیشتر مدنظرهستند، گفت: براساس برآوردی که انجام شده و اعلام رسمی از سمت جهاد کشاورزی استان ارزش افزوده ای بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان در حوزه کشاورزی حاصل از اطلاع رسانی های دقیق و به موقع به کاربر نهایی بوده است.

وی افزود: این اطلاع‌رسانی های به موقع باعث شده که کشاورزان و تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف استان آسیب کمتری را از پدیده های جوی دریافت کنند.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک