شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۳۳۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۹/۲۶ - ساعت ۸:۲۱
روایت راننده بجنوردی از لبیک کامیونداران به فرمان امام(ره)؛

از حضور ۳۹ کامیون دار بجنوردی تا پهلوگیری ۱۰۰ کشتی برای تخلیه بار

پس از آنکه تعداد کشتی‌های منتظر تخلیه در بندرهای ایران به حدود 100عدد رسیده بود و این خود مشکلات زیادی را برای ترابری ایران به بار آورده‌بود، امام (ره) کامیون‌داران کشور را به مشارکت در تخلیه هرچه سریع‌تر بنادر فراخواندند که از شهرستان بجنورد 39 کامیون به بنادر اعزام شدند.

به گزارش عصراترک، ایجاد تنگناها و محدودیت‌ها در نظام ترابری کشور، یکی از تبعات اقتصادی جنگ تحمیلی بوده که به لحاظ موقعیت ویژه جغرافیایی و دسترسی گسترده ایران به آب‌های آزاد، بیشترین مبادلات تجاری کشور همواره از طریق بنادر جنوبی صورت می‌گرفته و با بروز جنگ تحمیلی، مشکلات و محدودیت‌های فراوانی در گلوگاه‌های اصلی کشور رخ داده بود، به‌طوری‌که از مجموع بنادر فعال پنج‌گانه آبادان، خرمشهر، بندر امام، بوشهر و بندرعباس، بنادر آبادان و خرمشهر به کلی از صحنه حمل‌ونقل حذف شدند و بندر امام نیز به دلیل نزدیکی به مناطق جنگی به حالت نیمه تعطیل درآمد.

از سوی دیگر، به علت نیازهای فزاینده ناشی از ضرورت‌های جنگ و افزایش جمعیت، میزان واردات کالاهای اساسی از طریق بنادر فعال افزایش یافته بود و تعداد زیادی از کشتی‌ها در انتظار تخلیه در بنادر بودند.

نگرانی‌های فراوانی در زمینه بروز بحران ناشی از اتمام ذخایر کالاهای اساسی در شهرها و جبهه‌های جنگ، فاسد شدن محصولات غذایی کشتی‌های در انتظار تخلیه و تهدید کشتی‌های منتظر تخلیه از سوی هواپیماها و توپخانه دشمن، هزینه‌های کمرشکنی را در این زمینه به کشور تحمیل می‌کرد.

از آنجا که میزان کالاهای وارداتی بسیار بیشتر از توان پذیرش و بارگیری ناوگان حمل‌ونقل در آن مقطع بود، مشکل نوبت‌های طولانی برای تخلیه کشتی‌ها کماکان ادامه یافت و در آذر ماه سال 1362 تعداد کشتی‌های منتظر تخلیه به حدود 100 فروند رسید.

 

 

با اوج گرفتن بحران، گزارشاتی در این زمینه به حضرت امام خمینی(ره) ارائه شد و رهبر کبیر انقلاب اسلامی نیز در سخنرانی خود در روز 26 آذر ماه 1362، ضمن اطمینان دادن به مردم در زمینه وجود مایحتاج عمومی به مقدار مورد نیاز در بنادر جنوب، کامیون‌داران کشور را به مشارکت در تخلیه هرچه سریع‌تر بنادر فراخواندند.

در پی صدور فرمان تاریخی امام (ره) کامیون‌داران، رانندگان، مؤسسات و انجمن‌های صنفی آمادگی خود را برای مشارکت در بسیج تخلیه بنادر اعلام کردند و در نهایت با درایت حضرت امام(ره) و فداکاری، ایثار و تلاش شبانه‌روزی دست اندرکاران حمل‌ونقل، مشکل تجمع کالاهای وارداتی و نوبت‌های طولانی تخلیه کشتی‌ها در بنادر کشور حل شد.

14 سال پس از زمان صدور فرمان امام راحل، در سال 1376 به پیشنهاد وزارت راه و ترابری وقت و برای آگاه‌سازی هرچه بیشتر جامعه با نقش و جایگاه بخش حمل‌ونقل، روز 26 آذر ماه از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز حمل‌ونقل تعیین شد.

 

 

اعزام 39 کامیون از بجنورد برای تخلیه بنادر در سال 62

رسول وضیع، متولد 1330، اهل بجنورد، از جمله کامیون دارانی بود که در سال62 نسبت به پیام جهاد امام (ره) لبیک گفته و قدم به میدان گذاشته بود.

این راننده بجنوردی از سال 45 شاگرد کامیون بوده و از زمانی که موفق به دریافت گواهی نامه پایه یک در سال 54 می شود، رانندگی کامیون را آغاز می کند.

وی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با آن روزها گفت: در سال 62 که امام خمینی (ره) فرمان جهاد برای تخلیه بنادر را صادر کردند من راننده کامیون بودم و کامیون داشتم و بدون هیچ تاملی نسبت به اجرای پیام رهبرمان اقدام کردم.

وضیع با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) فرمونده بودند از هر شهر تنها سه کامیون اعزام شود، گفت: از شهر بجنورد که آن روزها از لحاظ بزرگی و تعداد جمعیت خیلی کم بود تعداد 39 کامیون جهت حضور در بنادر وارد میدان شدند.

 

 

این راننده بجنوردی ادامه داد: پیش از این جریان باتوجه به اینکه جنگ تحمیلی شروع شده بود، از همان روزهای آغاز جنگ من کامیونم را وقف این امورات کرده بودم و دائما در مسیر جبهه ها برای جابجایی کالاهای مورد نیاز رزمنده ها حضور پیدا می کردم.

وی اضافه کرد: در آن زمان کارتی برای رانندگان که به جبهه می رفتند صادر شده بود، که به راحتی بتوانند بین شهرها و مناطق جنگی کشور تردد داشته باشند.

وضیع خاطرنشان کرد: در زمان جنگ باتوجه به بحرانی شدن شرایط، تمامی بنادر جنوب کشور به صورت کامل تعطیل شده بودند و بندر امام که در جنوب بود به صورت کمی بار جابجا می شد و تمامی جابجایی ها به سمت بنادر چابهار منتقل شده بود.

وی افزود: اما با این شرایط نیز رانندگان از هیچ چیزی دریغ نداشتند و برای اینکه مردم در داخل کشور با بحران مواجه نشوند، حتی به بندر امام نیز می رفتند و بار کشتی ها را تخلیه و به شهرهای مختلف کشور جابجا می کردند.

 

 

برای جابجایی بار در بنادر دو هفته در صف می ماندیم

وضیع گفت: در سال 62 زمانی که امام فرمان تخلیه بنادر را صادر کردند، بندر به حدی شلوغ بود که برای دریافت بار در بندر حدود دو هفته باید در صف می ماندیم و هر رفت و برگشت ما نزدیک به 20 روز طول می کشید و به راحتی این روزها نبود، اما عشقی که مردم همچون امروز به وطن و رهبرشان داشتند تمامی سختی ها را به جان می خریدند.

وی یادآور شد: آن روزها همزمان با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود، هر کس براساس توانی که داشت پا به میدان عمل و مبارزه گذاشته بود، یکی با حضور در میدان های نبرد از کشورش دفاع می کرد، یکی همچون کامیون داران و رانندگان با حضور در بنادر کشور با تخلیه بار شرایط غذایی مردم را فراهم می کرد که مشکلی برای معیشت مردم و رزمنده ها در جبهه ها پیش نیاید.

این راننده بجنوردی با بیان اینکه آخرین سرویس من همزمان با آتش بس در شهر سومار در آخرین روزهای جنگ تحمیلی انجام شد، گفت: در زمانی که بار را تخلیه کرده بودم و قصد برگشت داشتم، آدرس را اشتباهی رفته بودم و وارد خاک عراق شده بودم که با تذکر مرزبانی ایران برگشتم.

وی خاطرنشان کرد: بعد از برگشت کامیون ها به مشهد، باتوجه به اینکه آن روزها مشهد هم در استان خراسان بزرگ قرار می گرفت در مرکز استان گلبارانی برای کامیون ها برگزار شده بود که ما در آن برنامه با کامیون ها رژه می رفتیم و مردم برسر ما گل می ریختند.

وضیع گفت: در کنار تمام نگرانی هایی که وجود داشت، شیرینی ها و قشنگی هایش را نیز به همراه داشت و همیشه بابت اینکه من هم توانسته بودم نسبت به کشور و رهبرم ایفای نقش داشته باشم راضی بوده ام.

وی با اشاره به روزهای بحرانی که کرونا ایجاد کرده است، گفت: این روزها هم یادآور همان روزهای جنگ تحمیلی است، در واقع رانندگان با اینکه در جاده ها از لحاظ سلامت جسمی در خطر هستند، اما صنعت حمل و نقل را تعطیل نمی کنند و با همت در راهشان قدم گذاشته اند.

 

 

وضیع از دیگر کارهایی که در این ایام انجام داده است، گفت: چهار سال به صورت مداوم جابجایی موکب امام حسین(ع) از بجنورد به کربلا را به وسیله کامیونم انجام دادم که متاسفانه امسال به خاطر برگزار نشدن پیاده روی ها این برنامه کنسل شد.

وی ادامه داد: اگر عمری باقی باشد، قطعا هر کاری از عهده من در جهت پیشرفت کشورم بربیاید کوتاهی نخواهم کرد و همیشه گوش به فرمان ولایت فقیه خواهیم بود.

وضیع در انتها بزرگترین مشکل کامیون داران را تامین لاستیک و افزایش قیمت لوازم یدکی خواند .

 

تهیه و تنظیم گفتگو: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک