یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۳۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۹/۲۴ - ساعت ۹:۲۳
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اسفراین خبر داد:

فروکش کردن تب کرونا در اسفراین/ فراهم کردن نقاهتگاه برای بیماران در راستای طرح شهید سلیمانی

اسحاق ایلدر آبادی از کاهش تعداد بیماران مبتلا، بستری و مرگ ناشی از کرونا در شهرستان اسفراین خبر داد و گفت: 50 درصد ابتلاها از دورهمی های خانوادگی سرچشمه می گیرد.
فروکش کردن تب کرونا در اسفراین/ فراهم کردن نقاهتگاه برای بیماران در راستای طرح شهید سلیمانی,

اسحاق ایلدرآبادی، رییس دانشکده علوم پزشکی اسفراین در گفتگو با خبرنگار عصراترک در این شهرستان اظهار داشت: پیک سوم کرونا در این شهرستان از ۲۰ مهرماه آغاز شد و تا حدود دو هفته گذشته ادامه داشت.

وی با اشاره به اینکه محدودیت ها و تعطیلات اعمال شده، تا حدی آمار را کاهش داده است، گفت: اکنون در شهرستان اسفراین سیر مرگ و میر و ابتلا و بستری و بیماران سرپایی به صورت نزولی درآمده است و به حالت قبل از شروع پیک سوم رسیده ایم.

ایلدرآبادی با بیان اینکه تعداد نمونه گیری ها در روز کاهش پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر تعداد مراجعات جهت انجام تست کرونا به روزانه 30 تا 40 مراجعه کننده رسیده است، در حالی که پیش از آغاز طرح محدودیت ها روزانه به 140 نفر مراجعه کننده می رسید.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مهم ترین و اصلی ترین دلیل بالارفتن تعداد ابتلاها در سراسر کشور، برگزاری دورهمی های خانوادگی و انتقال ویروس بین اعضای خانواده اعلام شده بود که 50 درصد ابتلاها ناشی از این مورد عنوان شده بود.

وی با بیان اینکه این وضعیت سیر نزولی کنونی تثبیت شده نیست و اگر مردم توصیه های بهداشتی را رعایت نکنند، وضعیت به قبل بر می گردد، تصریح کرد: با توجه به در پیش بودن شب یلدا، چنانچه دورهمی ها وجود داشته باشد و مردم برای خریدهای غیرضروری مراجعه کنند مسلماً دوباره دچار مشکل می‌شویم.

رییس دانشکده علوم پزشکی اسفراین با بیان اینکه اگر مردم رعایت نکنند، تعداد موارد بیماری در شهرستان افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: هر شهرستانی که آمار ابتلا در آنها روند صعودی پیدا کند، مجدد محدودیت ها اعمال خواهد شد.

ایلدرآبادی اضافه کرد: از ۲۰ مهر ماه تا هفته دوم آذرماه تعداد موارد مرگ و میر شهرستان اسفراین تقریباً به اندازه کل مرگ و میر از ابتدای شیوع کرونا در شهرستان اسفراین بوده است که آمار بسیار بالایی را دربرداشت.

وی گفت: در اوج پیک سوم کرونا هر هفته نزدیک به ۴۰ نفر از چرخه خدمات‌رسانی خارج می شدند و به لحاظ نیروی انسانی دچار مشکل شده بودیم، اکنون نیز به دنبال جذب نیرو هستیم تا بتوانیم از بین نیروهای داوطلب در رشته های علوم آزمایشگاهی جذب داشته باشیم.

وی ادامه داد: براساس بخشنامه جدید که دریافت شده است، 95 درصد موارد مراجعه برای تست های کرونا به صورت رایگان انجام می شود و تعداد محدودی باید هزینه پرداخت کنند، آن هم شامل افرادی می شود که هیچ علائمی ندارند و با درخواست خودشان می خواهند تست از آنها گرفته شود.

ایلدر آبادی افزود: کیت های تست سریع نیز به شهرستان اسفراین رسیده است که همه آنها نیز رایگان است و خوشبختانه در زمینه کیت های آزمایشگاهی مشکلی وجود ندارد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی با هدف کنترل اپیدمی کرونا به شکل محله محور و خانواده محو، گفت: در این طرح چنانچه فردی به علت ابتلا به کرونا از نظر معیشتی دچار مشکل شود همکاران ما در علوم پزشکی و همکاران بسیج و سپاه شهرستان در پایگاه ها این موارد را بررسی می کنند و بسته های حمایتی و معیشتی در این خانواده ها توزیع می شود.

وی گفت: در بخش دیگری از اجرای این طرح چنانچه افراد مبتلا شرایط مالی خوبی داشته باشند اما برای خرید یا انجام امورات بیرون از منزل به دلیل درگیری با ویروس کرونا و همچنین ضعف جسمانی، توانمندی حضور در بیرون را نداشته باشند و همچنین به منظور جلوگیری از شیوع بیماری به سایر افراد، نیروهای داوطلب بسیج کار خرید را برای این افراد انجام می دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اسفراین از دیگر ابعاد طرح شهید سلیمانی را تشکیل تیم های مراقبتی برشمرد و افزود:  این تیم‌ها متشکل از پزشک و پرستار هستند و چنانچه فردی نیاز انجام تست در منزل داشته باشد با استفاده از تستهای سریع در محل حاضر شده و تست گرفته می شود و اگر نیاز به مراقبت داشته باشد توسط این تیم ها انجام می شود.

ایلدرآبادی پایش و نظارت محلات با همکاری داوطلبان بسیج و دانشکده های علوم پزشکی در راستای اجرای درست و دقیق دستورالعمل های بهداشتی و جلوگیری از تجمعات مردم و رعایت کسبه محله و همچنین رصد افرادی که تست آن مثبت شده نظارت را از دیگر دستورالعمل های اجرای طرح شهید سلیمانی عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار همه این ابعاد آموزشی از نکات مهم این طرح فراهم کردن مکان هایی از جمله هتل ها و مسافرخانه ها به عنوان نقاهتگاه ها برای افرادی که مایلند ازمنزل دور باشندف است که برای این منظور در اسفراین ساختمان بلوک زایمانی اسفراین در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/ حسن آبادی

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک