پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۹/۱۶ - ساعت ۱۴:۱۱
مدیر کل منابع طبیعی خراسان شمالی اعلام کرد؛

ذخیره ۲۹۰ میلیون متر مکعب آب در آبخوان های استان/جلوگیری از ۱/۸ میلیون تن فرسایش خاک در اراضی ملی

حسن وحید در تشریح اقدامات دو دهه گذشته این اداره کل در استان گفت: تا به کنون 290 میلیون متر مکعب آب در آبخوان های استان ذخیره همچنین از فرسایش 1.8 میلیون تن فرسایش خاک در اراضی ملی استان نیز جلوگیری شده است.
ذخیره 290 میلیون متر مکعب آب در آبخوان های استان/جلوگیری از 1.8 میلیون تن فرسایش خاک در اراضی ملی,

به گزارش خبرنگار عصر اترک، حسن وحید، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی امروز ظهر در نشست خبری با گرامی داشت روز جهانی خاک اظهار کرد: درصورتیکه سرزمین ها منابع آب و خاک خود را از دست بدهند، برگشت پذیری این منابع بسیار سخت خواهد بود.

وحید با یادآوری این مطلب که 72 درصد از مساحت استان را اراضی ملی تشکیل می دهند که 434 هزار هکتار آن مناطق جنگلی، یک میلیون و 400 هزار هکتار آن مراتع و 180 هزار هکتار آن مناطق بیابانی هستند، گفت: در حال حاضر میانگین فرسایش خاک در استان 17.5 تن درهکتار در سال است.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که در سطح کشور میانگین فرسایش خاک 15 تن در هکتار در سال است.

وی وضعیت پوشش گیاهی، سازند خاک، شدت و میزان بارش ها، نحوه اجرای کشت و کار کشاورزی و نوع بهره برداری ها را از علل اصلی فرسایش خاک در اراضی ملی دانست.

وحید با تاکید بر این نکته که باید منابع آب و خاک در این عرصه های طبیعی را با انجام مطالعات و اجرای طرح ها حفظ کنیم، عنوان کرد: هر ساله با انجام مطالعات تفصیلی و اجرایی در دستور کار قرار دادن اجرای طرح ها بر حفظ این منابع همچنین بهبود بخشی به وضعیت عرصه های طبیعی استان تلاش کرده ایم.

وی در ادامه، اجرای طرح های آبخیزداری را از جمله اقدامات در دستور کار هر سال مالی این اداره کل برای حفظ و بهبود بخشی به وضعیت عرصه های طبیعی استان دانست و در این باره اظهار کرد: تا به کنون بیش از یک میلیون و 33 هزار هکتار از مطالعات تفصیلی و اجرایی آبخیزداری برای اراضی ملی استان انجام شده است که این سطح از مطالعه برای 114 حوزه آبخیز است.

وی افزود: این حجم از مطالعه انجام شده 35 درصد از مساحت اراضی ملی استان را شامل می شود که این مطالعات شامل موضوعات خاک، اقلیم، مسائل اقتصادی و اجتماعی، برنامه ریزی و پوشش گیاهی هستند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی عنوان کرد: تا به کنون عملیات آبخیزداری در 81 حوزه آبخیز به مساحت 700 هزار هکتار انجام شده است و یا در حال انجام است که 25 درصد از مساحت اراضی ملی استان را در بر می گیرد.

وی افزود: اجرای عملیات آبخیزداری در 39 حوزه آبخیز به مساحت 317 هزار هکتار به زودی به پایان می رسد.

وی یادآور شد: عملیات آبخیزداری انجام شده شامل پوشش گیاهی، عملیات سنگ ملاتی، گابیون بندی و خشکه چینی بوده اند.

وحید خاطر نشان کرد: با این وجود، هنوز عملیات آبخیزداری در 32 حوزه آبخیز به مساحت 312 هزار هکتار آغاز نشده است.

وی اعلام کرد: تا به کنون با انجام عملیات های آبخیزداری در استان بیش از 290 میلیون متر مکعب آب در آبخوان های استان ذخیره شده است.

وی همچنین به اجرای طرح های جنگل کاری در عرصه های طبیعی استان اشاره کرد و گفت: تا پایان سال گذشته بیش از هشت هزار و 500 هکتار جنگل کاری در اراضی ملی و بخش خصوصی استان انجام شده اند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: در سال مالی 99 نیز جنگل کاری در اراضی ملی و بخش خصوصی به مساحت دو هزار و 800 هکتار را در دستور کار داریم.

افزون بر این، وی به بیش از 60 هزار هکتار از اراضی ملی قرق شده در عرصه های طبیعی استان اشاره کرد و گفت: پوشش گیاهی این مناطق قرق شده بسیار بهبود یافته است که فرسایش خاک و اتفاق سیلاب ها در آنها به حداقل رسیده است.

وی درباره انجام طرح های مرتعداری در استان نیز اظهار کرد: تا به کنون در استان بیش از 500 هزار هکتار طرح مرتعداری تهیه شده است که بیشترین سطح از این طرح ها با اعتبارات دولتی در حال انجام هستند.

وحید همچنین گفت: بهره برداران عرفی نیز برای سال 99 بیش از 100 هزار هکتار طرح مرتعداری با رویکردهای کاشت گیاهان دارویی، گردشگری، پرورش زنبور عسل، پرورش ماهی و ... تهیه کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: تا به کنون 300 هزار هکتار از اراضی ملی استان را در قالب اهاله مدیریت به منظور انجام طرح های مرتعداری در این اراضی به بهره برداران عرفی واگذار کرده ایم که بیشترین سطح از این واگذاری در شهرستان مانه و سملقان بوده است.

وی تصریح کرد: این اهاله مدیریت با هدف حفاظت از عرصه های منابع طبیعی انجام شده اند زیرا بهره برداران عرفی در حفاظت از این عرصه های بسیار کوشا هستند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: اتفاق آتش سوزی ها و تصرفات در اراضی ملی اهالی مدیریت به بهره برداران عرفی بسیار به حداقل رسیده اند.

وی در بخش دیگری از سخن خود به عرصه های بیابانی استان نیز اشاره کرد و گفت: در استان فرسایش هایی که در این عرصه اتفاق می افتند آبی و بادی هستند.

وی عنوان کرد: از 184 هزار هکتار از سطح بیابان های استان تا به کنون برای 164 هزار هکتار آن مطالعه انجام شده است.

وحید بیان کرد: تا به کنون در حدود 15 هزار و 800 هکتار از عرصه های بیابانی استان جنگل های دست کاشت بیابانی از جمله تاق، گز و آتری پلکس کاشته شده اند.

وی افزود: در سال مالی 99 نیز در حدود 265 هکتار نهال کاری، در سطح 650 هکتار مدیریت هرز آب و در سطح هزار و 100 هکتار طرح مراقبت و نگهداری در عرصه های بیابانی استان انجام خواهند شد.

وی افزود: 250 هزار اصله نهال بیابانی که توسط بهره برداران عرفی کشت و تولید شده اند در عرصه های بیابانی استان کاشته خواهند شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی همچنین با یادآوری این مطلب که پنج هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان به کانون فرسایش بادی تبدیل شده بودند، بیان کرد: با اجرای طرح بیابان زدایی در استان مانع گسترش سطح کانون فرسایش بادی استان شده ایم و این کانون بحران را کنترل کرده ایم.

وحید در خاتمه اعلام کرد: به طور کلی با تمامی اقدامات اشاره شده در استان، تا به کنون بیش از 1.8 میلیون تن از فرسایش خاک در اراضی ملی استان جلوگیری شده است که ارزش اقتصادی این دست آورد 280میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک