پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۲۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۹/۱۳ - ساعت ۱۱:۳۷
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی اعلام کرد:

پوشش ۶۶۸ معلول جدید در استان زیر چتر بهزیستی/انجام آزمایشات ژنتیک جدی گرفته شود

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال جاری تا به کنون 668 معلول جدید همچنین در سال گذشته نیز هزار و 541 معلول جدید تحت پوشش این نهاد قرار گرفتند.
پوشش 668 معلول جدید در استان زیر چتر بهزیستی/انجام آزمایشات ژنتیک جدی گرفته شود,

سیده گل احیا هاشمی، معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک با گرامی داشت روز جهانی معلولان، با اعلام این خبر اظهار کرد: به طور کلی در حاضر 24 هزار و 208 معلول که شامل 15 هزار و 514 نفر مرد و هشت هزار و 694 نفر زن هستند تحت پوشش این نهاد قرار دارند.

هاشمی با بیان اینکه این معلولان دارای بیماری های جسمی-حرکتی، ذهنی، نابینایی و ناشنوایی هستند، بیان کرد: بیشترین جمعیت معلول استان دارای بیماری های جسمی-حرکتی هستند.

وی افزود: در استان 9 هزار و 938 معلول دارای بیماری های جسمی-حرکتی هستند که بیش از شش هزار نفر از آنان مرد و بیش از سه هزار نفر از آنان زن هستند.

وی در ادامه بر لزوم انجام آزمایشات ژنتیک قبل از فرزندآوری توسط زوجین به ویژه خانواده هایی که دارای معلول هستند، تاکید کرد و ابراز تاسف کرد: هنوز بسیاری از خانواده ها در استان این موضوع را جدی نگرفته اند.

هاشمی درباره ارائه خدمات اداره کل بهزیستی استان به معلولان تحت پوشش اظهار کرد: به تناسب نوع معلولیت، خدماتی از جمله مستمری ماهانه، کمک هزینه معیشتی، کمک هزینه پرستاری، کمک هزینه لوازم بهداشتی، اختصاص ویلچر، واکر، سمعک، باطری سمعک، عینک برای نابینایان، تجهیزات کمک آموزشی، خدمات توان پزشکی شامل کاردرمانی، گفتار درمانی، فیزیوتراپی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، کفش طبی، تربیت شنیداری همچنین دست، پا و چشم مصنوعی به معلولان ارائه می شوند که البته ارائه این خادمات در حد توانی است که در اختیار این نهاد قرار می گیرد.

وی همچنین به همکاری جمعیت هلال احمر استان با این اداره کل در زمینه ارائه خدمات کاردرمانی به معلولان تحت پوشش نیز اشاره کرد و گفت: تا 20 جلسه ارائه خدمات کاردرمانی توسط جمعیت هلال احمر استان به معلولان رایگان است و اداره کل بهزیستی استان هزینه های این خدمات را با جمعیت هلال احمر تسویه می کند.

وی همچنین با اشاره به انجام غربالگری های شنوایی سنجی و بینایی سنجی در محل زایشگاه های استان، عنوان کرد: این اقدام در راستای آگاه سازی خانواده ها از وضعیت شنوایی و بینایی نوازدان متولد شده همچنین راهنمایی خانواده ها و ارائه خدمات توانبخشی به آنان است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: تسهیل گران بومی ساکن در روستاهای استان نیز به پای کار آمده اند و آنان به شناسایی معلولان در روستاها اقدام کردند.

وی گفت: 98 درصد از معلولان ساکن روستاها شناسایی شده اند.

وی بیان کرد: هدف از این شناسایی، ارائه خدمات توانبخشی اشاره شده در نزدیک ترین محل به این معلولان است.

هاشمی همچنین افزود: آموزش والدین معلول به منظور نحوه تعامل با معلول در خانواده، ارائه آموزش اشتغال خانگی به معلول و اعطای کمک هزینه بلاعوض اشتغال به معلول از دیگر خدماتی است که به این معلولان شناسایی شده در روستاها ارائه می شوند.

وی در خاتمه به اعطای کمک هزینه های مناسب سازی منزل، خودرو به معلولان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این اداره کل به معلولان متقاضی برای مناسب سازی منزل خود مبلغ 10 میلیون تومان و برای خودرو نیز مبلغ پنج میلیون تومان کمک هزینه بلاعوض اعطا می کند.

وی افزود: پلاک خودروی ویژه معلولان به جز برای نابینایان، برای سایر معلولانی که متقاضی باشند نیز اعطا می شود.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی در خاتمه درباره مناسب سازی مبلمان شهری بیان کرد: هر چند طی دو سال اخیر وضعیت مبلمان شهری در استان برای تردد معلولان توسط شهرداری ها بهبود یافته است، با این وجود هنوز جای کار بسیار است.

هاشمی همکاری سایر دستگاه های ذی ربط در این زمینه را بسیار ضروری دانست.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک